شناسهٔ خبر: 60224169 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازیکن سابق لیگ بسکتبال آمریکا:

توئیتر، آزادی بیان را قربانی تمکین از قوانین ترکیه کرد

یک بازیکن سابق NBA به عملکرد ایلان ماسک در آستانه انتخابات ریاست جمهور در ترکیه انتقاد کرد و آن را ناقض آزادی بیان خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از نشریه آمریکایی د هیل، انس کانتر فریدوم، بازیکن سابق NBA، که پس از ترک این ورزش بین جمهوری خواهان محبوب شده، توئیتر را برای محدود کردن محتوا در ترکیه در زمان انتخابات ریاست جمهوری، مورد انتقاد قرار داد.  

او گفت: من نمی‌خواهم در مورد ایلان ماسک که درباره آزادی بیان صحبت می‌کند، بشنوم. او به معنای واقعی کلمه در برابر یک دیکتاتوری سر تعظیم فرود آورده است. دولت ترکیه با ایلان تماس گرفت تا به او بگوید: اگر چند حساب را ممنوع نکنید، در این صورت ما قصد داریم کل برنامه را در ترکیه ممنوع کنیم. او تجارت و پول را بر اخلاق و اصول خود ترجیح داد؛ بنابراین نمی‌خواهم دیگر درباره آزادی بیان صحبت کند.

توئیتر به دلیل محدود کردن محتوا در ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته، زیرا این کشور در حال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که دو هفته دیگر به دور دوم می‌رود، است. این رقابت تعیین می‌کند که آیا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور محافظه‌کار فعلی یا کمال کیلیچداراوغلو، رقیب اصلی او ریاست جمهوری را برعهده می‌گیرد.

حساب توئیتر امور دولتی جهانی (GGA) روز جمعه در توییتی اعلام کرد: در پاسخ به روند قانونی برای محدود کردن دسترسی به برخی از محتوا‌ها در ترکیه اقدام کرده است. اما این اقدام با واکنش برخی درباره تاثیر این حرکت بر انتخابات جاری مواجه شد.

آدام شیف، نماینده کالیفرنیا در توییتی نوشت: یک روز قبل از انتخابات حساس در ترکیه، توئیتر به خواسته‌های مقامات این کشور تن داد و انتشار محتوا در این سکور را سانسور می‌کند.

ماسک از این اقدام دفاع کرد و در توییتی نوشت: انتخاب بین این است که توئیتر به طور کامل ممنوع یا دسترسی به برخی توئیت‌ها محدود شود.

توئیتر روز دوشنبه اعلام کرد: در طول هفته گذشته در حال مذاکره با دولت ترکیه بر سر نگرانی‌ها در مورد تبعیت این شرکت از دستورات دادگاه بوده است. ما آنچه را که تصور می‌کردیم تهدید نهایی برای ممنوع کردن سرویس است دریافت کردیم. اقداماتی را روی چهار حساب کاربری و ۴۰۹ توییت که با دستور دادگاه شناسایی شده بودند، انجام دادیم.

دفتر امور دولتی جهانی توئیتر گفت: ما نگرانی‌های خود را در مورد آزادی بیان مستقیما اعلام کردیم. ما همچنان به اعتراض در دادگاه ادامه خواهیم داد، اما قبل از شروع انتخابات هیچ اقدام قانونی دیگری امکان‌پذیر نبود.

نظر شما