شناسهٔ خبر: 60263659 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انگجت:

توئیتر به اتهام فاش کردن اطلاعات منتقد سعودی با شکایت روبرو است

خواهر یکی از کاربران توئیتر که به جرم انتقاد از عربستان در توئیتر از سوی این کشور بازداشت و به زندان محکوم شده، شکایتی را علیه توئیتر ثبت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از انگجت، در دسامبر ۲۰۲۲، احمد ابوامو، کارمند سابق توئیتر، به دریافت رشوه از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در ازای اطلاعات حساس حساب کاربری در مورد مخالفان که از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کردند، مجرم شناخته شد. اکنون خواهر عبدالرحمن الصدان که گفته می‌شود به دلیل داشتن یک حساب کاربری در توئیتر ربوده و شکنجه شده بود، با طرح شکایتی توئیتر را به نقض قانون به دلیل اجازه دادن به کارمندانش برای افشای هویت متهم کرده است.

عریج الصدان این شکایت را از طرف خود و برادرش براساس اساسنامه سازمان‌های تحت نفوذ و فاسد (RICO) تنظیم کرد. برادر او عبدالرحمن به اتهام حمایت از تروریسم به ۲۰ سال زندان محکوم شد. عریج در شکایت خود توئیتر را متهم می‌کند که اطلاعات هویتی برادرش را به دولت عربستان سعودی داده که اینکار آشکارا شرایط و ضوابط این شرکت را نقض می‌کند. وی ادامه داد: این موضوع، همه کاربران توئیتر را در معرض خطر قرار می‌دهد. در نتیجه این اقدام، عربستان سعودی برادرم را ربود، شکنجه و زندانی کرد و  از طریق یک محاکمه ساختگی برادرم را صرفا به دلیل انتقاد از سرکوب عربستان در حساب توئیتر خود به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. دولت عربستان ظاهرا تماس عبدالرحمن با خانواده‌اش را که نمی‌دانند او هنوز زنده یا نه، تکذیب کرده است.

در این دادخواست آمده که ابوامو و یکی دیگر از کارمندان سابق توئیتر به نام علی الزاباره در سال ۲۰۱۵، ۳۰ هزار و ۸۹۲ بار به اطلاعات محرمانه کاربران توئیتر دسترسی پیدا کردند. سپس اطلاعات شش هزار حساب کاربری توئیتر از جمله نام، تاریخ تولد، شناسه دستگاه، شماره تلفن، آدرس IP و تاریخچه IP مرتبط با حساب‌های کاربری را به عربستان سعودی تحویل دادند.

در حالی که توئیتر احتمالا با گفتن اینکه فعالیت‌های جاسوسی عربستان را تایید نکرده یا از آن مطلع نبوده، از خود دفاع خواهد کرد. همچنین در این شکایت آمده که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۵ به این شرکت در مورد ارائه اطلاعات کاربران به عربستان سعودی توسط الزاباره هشدار دادند. شش ماه پس از این اتفاق، جک دورسی، که در آن زمان مدیرعامل توئیتر بود، علیرغم آگاهی کامل از فعالیت‌های بدخواهانه و جنایات مختلف عربستان سعودی، با محمد بن سلمان ملاقات کرد.

همانطور که واشنگتن پست اشاره کرده، توئیتر با دو شکایت دیگر مرتبط با فعالیت‌های جاسوسی عربستان در وب سایت خود روبرو شد. با این حال، یکی پس از آن که نتوانست ارتباطی بین درز اطلاعات در سال ۲۰۱۵ و هک تلفن شاکی سه سال بعد ایجاد کند که منجر به زندانی شدن خانواده و دوستانش شده بود، رد شد. عربستان تنها کشوری نیست که در این وب سایت جاسوسی می‌کند. پیتر زاتکو، رئیس سابق امنیت توئیتر که اکنون به افشاگر تبدیل شده بود، سال گذشته فاش کرد که این شرکت قبلاً هشدار داده بود که ماموران اطلاعاتی چین را در لیست خود دارد.

نظر شما