شناسهٔ خبر: 58187934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشدار شورش در روز هفدهم کابینه نتانیاهو

روزنامه جوان

عصر امروز یکی از بــزرگ‌تریــن تجمعات اعتراضی علیه کابینه ۱۷ روزه بنیامین نتانیاهو برگزار خواهد شد. در حالی که موضع‌گیری چهره‌های سیاسی در تل‌آویو علیه کابینه نتانیاهو تشدید شده، نگرانی از کشمکش داخلی رو به افزایش است. «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد پیشین ارتش رژیم‌صهیونیستی ابراز نگرانی کرده کار‌هایی که کابینه نتانیاهو در حال انجام آن است، منجر به یک رویارویی بزرگ با مقاومت فلسطینی شود؛ رویارویی‌ای که این بار در هر سه جبهه غزه، کرانه باختری و قدس رخ خواهد داد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «جوان» قضات اسرائیلی روز پنج‌شنبه علیه طرح‌های جدید دادگستری این رژیم، از جمله مصونیت قضایی نخست‌وزیر، تظاهرات اعتراضی برگزار کردند تا دامنه اعتراضات علیه کابینه جدید نتانیاهو، یک درجه دیگر افزایش پیدا کند. انتظار می‌رود امروز (شب) نیز شمار زیادی از معترضان علیه برنامه‌های کابینه نتانیاهو که تندرو‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل لقب گرفته است، به خیابان‌ها بیایند. در حالی که شمار زیادی از سیاستمداران ضدکابینه نتانیاهو از جمله یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین و بنی گانتس، وزیر جنگ سابق از اعتراضات علیه نتانیاهو حمایت کرده‌اند، انتظار می‌رود تظاهرات امروز به یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی تبدیل شود. پلیس اسرائیل روز پنج‌شنبه جلسه‌ای را برای آمادگی برای اعتراضات برگزار کرد که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی نتانیاهو نیز در آن حضور داشت. آمادگی پلیس رژیم‌صهیونیستی از آن جهت حائز اهمیت است که برخی نمایندگان کنونی و سابق کنست و مقامات رژیم‌صهیونیستی دعوت به این تظاهرات را با هدف سرنگون کردن کابینه نتانیاهو کلید زده‌اند. یائیر گولان نماینده حزب چپ‌گرای «میرتس» در کنست، سه‌شنبه قبل در حالی معترضان به نتانیاهو را به خیابان‌ها دعوت کرد که همزمان برای ابراز مخالفت با سیاست‌های نتانیاهو، خواستار نافرمانی مدنی هم شد.
چشم انداز رویایی
درخواست‌ها برای ابراز مخالف با کابینه نتانیاهو در حالی به مطالبه روزانه سیاستمداران در تل‌آویو تبدیل شده است که آن‌ها با دو چشم‌انداز، از وضعیت جاری در سرزمین‌های اشغالی نگرانند. اول، اقدامات افراطی کابینه نتانیاهو که منجر به رویارویی با فلسطینیان خواهد شد و دیگری تشدید درگیری بین صهیونیست‌ها که می‌تواند به جنگ داخلی بینجامد. در تازه‌ترین موضع‌گیری، «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ستاد ارتش رژیم‌صهیونیستی در گفتگو با شبکه۱۴ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی به قدرتمند شدن بیشتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اشاره و پیش‌بینی کرده که اسرائیل درحال نزدیک شدن به یک نبرد گسترده با نوار غزه، کرانه باختری و قدس است. او گفته که «ما امروز از هر زمان دیگری به جنگ با غزه نزدیک‌تر هستیم» و تأکید کرده است: «گزارش‌هایی در اختیار دارم که نشان می‌دهد حماس در حال تقویت خود در محور‌های غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی و تثبیت خود به عنوان یک قدرت بزرگ در این مناطق است.» آیزنکوت هر چند ابراز امیدواری کرده است اسرائیل بتواند از یک درگیری فراگیر با حماس جلوگیری کند، در عین حال گفته که باید همه تلاش‌ها در راستای جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر حماس و تضعیف آن به کار گرفته شود.
از طرف دیگر، بنی گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی که هشدار‌های او درباره چشم‌انداز آینده اسرائیل، هر روز تکرار می‌شود، ضمن اعلام اینکه شخصاً در تظاهرات امروز شرکت خواهد کرد، گفته که مقاصد بنیامین نتانیاهو برای سرنگونی حاکمیت پلیس، زیر پا گذاشتن اساسی‌ترین ارزش‌ها و امتناع از مذاکره بر سر توافقات گسترده برای اسرائیل خطرناک است، البته او دیروز از شرکت در تظاهرات منصرف شد.
جنگ داخلی جوک نیست!
بخش دیگری از نگرانی‌ها به درگرفتن درگیری در داخل اسرائیل مربوط می‌شود. هاآرتص دیروز نوشت: در حالی که برخی رهبران حزب قصد دارند در تظاهرات گسترده روز شنبه (امروز) در تل‌آویو شرکت کنند، پلیس هشدار داده که ممکن است صد‌ها نفر تلاش کنند به پلیس حمله یا راه‌ها را مسدود کنند؛ چیزی که باعث شده است پلیس اسرائیل از آن ابراز نگرانی کند. پلیس هشدار داده که اطلاعاتی در مورد یک «اغتشاش مدنی» احتمالی در تظاهرات روز شنبه به دست آورده که اطلاعات آن نیز در جریان دیدار با ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی مطرح شده که او نیز از افسران خواسته است برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کنند. هاآرتص از قول یک منبع پلیس فاش کرده که یک گروه ۳۰۰ نفری ممکن است قصد حمله به افسران و مسدود کردن ترافیک در جاده‌های اصلی تل‌آویو را داشته باشند. یائیر لاپید دیروز در پیامی، به ارزیابی پلیس از احتمال بی‌نظمی در تظاهرات روز شنبه اشاره کرده و در توئیتر نوشته است: «بیانیه پلیس را درباره نگرانی از بی‌نظمی در تظاهرات روز شنبه دیدم و اخبار درباره ارزیابی‌ای که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی با شما برای تدارک تظاهرات انجام داد را شنیدم. بهتر بود به وزیر اطلاع می‌دادید، برای تدارک تظاهرات شهروندان قانونمند اسرائیلی که فقط در چارچوب آزادی بیان اعتراض می‌کنند، نیازی به «ارزیابی وضعیت» نیست. ده‌ها هزار فعال، اعضای جامعه مدنی و شهروندان نگران از جمله پسران من در این تظاهرات شرکت خواهند کرد.» او خواستار این شده که به پلیس دستور داده شود تا با معترضان محترمانه رفتار کند. با چنین چشم‌اندازی، جروزالم پست دیروز با انتشار گزارشی با اشاره به اظهارات مقام‌های مختلف اسرائیلی درباره احتمال وقوع جنگ داخلی، نوشت که وقوع چنین جنگی، جوک نیست. جروزالم پست نوشته است: «اپوزیسیون- یایر لاپید و بنی گانتس- کار زیادی نمی‌توانند برای متوقف کردن نتانیاهو انجام دهند. آن‌ها می‌توانند کمک کنند که ۱۰۰ هزار نفر روز شنبه در تل‌آویو بیرون بیایند، اما این کار، بیش از یک ضربه به برنامه‌های نتانیاهو و لوین نمی‌زند. این نمایش قدرتمندی از قدرت خواهد بود که قطعاً توجه مردم را به خود جلب خواهد کرد.» به نوشته این روزنامه اگر در تظاهرات امروز، پلیس معترضان را سرکوب و پرچم‌ها را مصادره کند، داستانی که فعلاً ابعاد داخلی دارد، ابعاد بین‌المللی پیدا می‌کند.» جروزالم پست می‌نویسد: «صحبت از جنگ داخلی خطرناک است. اسرائیل در آستانه هفتادو‌پنجمین سالگرد خود است و این فکر که این آزمایش اخیر در حاکمیت یهود در هزاران سال آینده به دلیل اختلافات داخلی در خطر خواهد بود، باید همه ما را متزلزل کند.»

نظر شما