شناسهٔ خبر: 58178595 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار مقامات صهیونیست درباره احتمال جنگ داخلی

شبکه تلویزیونی ویون هند در گزارشی از افزایش مخالفت‌ها با طرح‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی و هشدار مقامات درباره احتمال حرکت جامعه صهیونیستی به سمت تنش شدید داخلی و حتی جنگ داخلی سخن گفت.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه ویون هند مخالفت‌های فزاینده‌ای با درخواست دولت جدید اسرائیل در زمینه اصلاحات قضائی شکل گرفته است.

<div id="video-display-embed-code_9075865"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3713322/9075865?width=600&height=300"></script></div>

ایزاگ هرتزوگ رئیس (اسرائیل) از همه احزاب خواسته است تا آرام شوند. اصلاحات پیشنهادی که روز پنج شنبه یائیر لوین، وزیر دادگستری اسرائیل، روز گذشته از آن‌ها رونمایی کرد سبب دودسته شدن مقامات اسرائیل شده است. 

اصلاحات قضائی پیشنهادی به دنبال تغییر توازن قدرت بین قوه قضائیه، پارلمان و دولت است. بسیاری از اعضای پارلمان می‌گویند این تغییرات به شدت به نفع دستگاه قضائی است. اما منتقدان می‌گویند که این اصلاحات تقریباً همه شیوه‌هایی را از بین می‌برد که می‌توان با آن دولت را مهار کرد.
یائیر گولان عضو سابق تندروی پارلمان اسرائیل و معاون سابق فرمانده نیرو‌های مسلح اسرائیل خواستار آن شده است که (در اعتراض به این طرح) خیزش گسترده مدنی صورت پذیرد.
بنی گانتس وزیر سابق دفاع (جنگ) می‌گوید اگر دولت با این برنامه هایش پیش برود، دولت مسئول بروز جنگ داخلی خواهد بود که در جامعه اسرائیل در حال شکل گیری است.
به استناد گزارشها، یائیر لاپید رهبر حزب مخالف دولت روز دوشنبه تصریح کرد به مبارزه با اصلاحات قضائی در سطح خیابان‌ها (در جامعه) ادامه خواهد داد. او این مبارزه را «جنگ بر سر خانه هایمان» توصیف کرده است.
در این میان، ایتمار بن گویر itamar bengavir رهبر یکی از جریان‌های ملی گرای افراطی اسرائیل به نام اوتزما یهودیت (Otzma Yehudit) در سخنانی تاکید کرد که به باور او، یائیر گولان، بنی گانتس و یائیر لاپید باید به جرم خیانت به علت اظهاراتشان دستگیر شوند.
در شهر بئرشوا در جنوب اسرائیل، یک راننده تلاش کرد خودش رابه تظاهرکنندگانی بکوبد که تظاهرات می‌کردند. او این افراد را هرج و مرج طلب خوانده بود.
آیزاگ هرتزوگ، رئیس اسرائیل، از اعضای پارلمان و مردم خواسته است از شدت تنش‌ها بکاهند. او در پیامی توئیتری گفت مقطع کنونی، مقطعی حساس و حیاتی در حیات عمومی اسرائیل است. من از شما نمایندگان منتخب و مردم از همه طیف‌های سیاسی و طیف‌های جامعه می‌خواهم تا مسئولانه عمل کنید. لازم است از شدت التهاب کاسته شود.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز خواستار آرامش شده است. یائیر لاپید رهبر حزب مخالف دولت دعوت یائیر گولان برای خیزش مردمی را رد کرده است. ایتمار بن گویر نیز گفته است هیچکس نمی‌تواند رهبران احزاب مخالف را به علت اظهاراتشان دستگیر کند.
در این میان، پیشبینی می‌شود تظاهرات بزرگتری در روز‌های شنبه و یکشنبه در تل آویو برگزار شود. من جودی کوهن خبرنگار ویون هستم.

نظر شما