شناسهٔ خبر: 67279450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

غرق شدن ونیز حقیقت دارد؟

تحقیقات جدید دانشمندان ایتالیایی تخمین می‌زند که بخش‌هایی از ونیز تا سال ۲۱۵۰ زیر آب خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ونیز چندین دهه است که با سیلاب‌های مکرر مبارزه می‌کند. سیستمی از موانع برای مقابله با سیل در تالاب این شهر وجود دارد، اما برای محافظت از آن در برابر غرق شدن مداوم و مقابله با افزایش سطح دریا کافی نیستند و این شهر در خطر غرق شدن مداوم قرار دارد.

تیمی از دانشمندان در مؤسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی INGV دریافتند که سطح جزر و مد در تالاب ونیز با نرخی تقریباً نیم سانتی‌متر در سال در حال افزایش است. این میزان در اطراف شهر از ۴.۲۲ میلی متر در جزیره لیدو تا پنج میلی متر در مالاموککو متفاوت است. این داده‌ها بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط مرکز مطالعات جزر و مد ونیز در ۲۰ سال گذشته است.

محققان این اطلاعات را با داده‌های ماهواره‌ای در مورد فرونشست زمین ترکیب کردند که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ ثبت شده بود. مطالعه نشان داد که بعضی از مناطق این شهر تا سال ۲۱۵۰ به طور دائم زیر آب خواهند بود.

غرق شدن وین حقیقت دارد؟

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند بخش‌هایی از میدان سن مارکو، معروف‌ترین میدان ونیز، زیر ۷۰ سانتی‌متر آب برود. ضلع غربی شهر نیز یکی از اولین مناطقی است که تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ این منطقه اغلب سیل‌زده می‌شود و بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، ۵۸ بار زیر آب رفته است.

مارکو آنزیدی، محقق INGV در این رابطه گفت: «افزایش سطح دریا، به‌ویژه اگر به صورت محلی با فرونشست تسریع شود، منجر به فرسایش شدید و عقب‌نشینی سواحل و وقوع سیلاب‌های دریایی با اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی-اقتصادی بسیار قابل‌توجهی بر جمعیت می‌شود.»

سیستمی از موانع متحرک در ورودی‌های تالاب ونیز راه‌اندازی شده است؛ دروازه‌ها با برخورد جزر و مد بالا می‌روند و از ورود آب به تالاب و شهر جلوگیری می‌کنند. با این حال، چنین راه‌حلی به‌ظاهر معجزه‌آسا تنها یک راه حل کوتاه‌مدت است و هنوز راهکار صددرصدی برای حل این مشکل پیدا نشده است.

نظر شما