شناسهٔ خبر: 67279415 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معجزه «هدهد» نصرالله

یک تحلیلگر معروف فلسطینی با بررسی ابعاد راهبردی و اهمیت عملیات پیشرفته حزب‌الله در تصویربرداری از مواضع حساس اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی تاکید کرد بعد از این سران صهیونیست حتی جرات تهدید لفظی لبنان را هم نخواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم و تحلیلگر شناخته شده فلسطینی در یادداشت جدید خود به عملیات مهم حزب الله در تصویربرداری از مواضع حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی در حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی پرداخته و نوشت: حزب الله در یک تحول نظامی بی‌سابقه روز سه‌شنبه از انهدام تانک مرکاوای ارتش صهیونیستی توسط پهپاد انتحاری در موضع نظامی «حدب یارین» رژیم اشغالگر در الجلیل خبر داد. اما شرایط زمانی به اوج خود رسید که حزب الله اعلام کرد پهپاد شناسایی آن به همه رادارها و ایستگاه‌های نظارتی رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و تصاویری دقیق از مواضع حساس اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی از جمله فرودگاه‌ها، انبارهای تسلیحاتی، سکوهای موشکی و بندر حیفا جمع آوری کرده است.

ابعاد و اهمیت عملیات هدهد حزب‌الله

عطوان افزود: این عملیات حزب الله یک ضربه مهلک نظامی به رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و پهپاد هدهد وارد تاریخ نظامی خواهد شد. این اتفاق بنا به چند دلیل اهمیت زیادی دارد و ما در اینجا به طور ویژه درباره عملیات‌های پهپادی حزب‌الله صحبت می‌کنیم:

- در وهله نخست باید توجه داشته باشیم که این عملیات هم زمان با ورود «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به بیروت در سفر دوره‌ای وی انجام شد که از اراضی اشغالی شروع شده بود. این یک سفر ناگهانی و عجولانه و بیانگر نگرانی آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی بود.

- این عملیات به عنوان یکی از جدیدترین حلقه‌های تشدید تنش‌ها در سطح کمی و کیفی از جانب حزب الله در نبرد با دشمن صهیونیستی محسوب می‌شود که از 8 اکتبر 2023 آغاز شد. درست است که حزب الله جزئیات این پهپاد را مشخص نکرده، اما روشن است که از نوع پیشرفته و بسیار دقیق پهپادهاست.

- روشن است آنچه که در نوار غزه رخ می‌دهد و جنگ نسل کشی و وحشیانه رژیم اشغالگر علیه این منطقه، نه تنها حزب الله را نترسانده، بلکه نتایجی عکس برای صهیونیست‌ها داشته و شکنندگی بازدارندگی ساختگی رژیم صهیونیستی را آشکار کرد؛ به طوری که بعد از این، سران صهیونیست دیگر جرات تهدید بازگرداندن لبنان به عصر حجر و نابودی بیروت را ندارند، چه برسد که بخواهند چنین تهدیدی را عملی کنند.

- حملات بزرگ و پی در پی که حزب الله در روزها و هفته‌های اخیر در عمق شمال فلسطین اشغالی انجام داده، شدت پاسخ مقاومت لبنان به عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که آخرین مورد آن ترور «حاج ابوطالب» فرمانده نظامی حزب الله بود.

- این عملیات دقیق حزب‌الله نشان داد که فشارهای آمریکا با حمایت برخی گروه‌های داخلی لبنان که همسو با تحریکات دشمن صهیونیستی هستند تا حزب‌الله را مجبور به عقب نشینی نیروهای آن به سمت شمال رودخانه لیتانی کنند، هیچ نتیجه‌ای نداشته و مقامات حزب الله هرگز در برابر این فشارها تسلیم نمی‌شوند و هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند حزب‌الله را مجبور به ترک بخش‌هایی از سرزمین خود کند.

- اگر شلیک 5000 موشک کاتیوشا به عمق فلسطین اشغالی طی 8 ماه گذشته توانسته شمال اراضی اشغالی را به توده‌ای از شعله‌های آتش تبدیل کند، بنابراین اگر موشک‌های نقطه زن مقاومت لبنان وارد میدان شود و روزانه 3000 موشک شهرهایی مانند حیفا، یافا، عکا، قدس اشغالی، اسدود، السبع و دیمونا را هدف قرار دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در ادامه مقاله عطوان آمده است: مواردی که به آن اشاره کردیم به خوبی ثابت می‌کند که چرا فرستاده آمریکا در سفری اضطراری به بیروت آمد. این سفر در راستای تلاش مذبوحانه آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و کمرنگ کردن شکست‌های این رژیم در نوار غزه ، جبهه شمالی و دریاهای سه گانه عرب، سرخ، مدیترانه و اقیانوس هند بود.

این تحلیلگر فلسطینی تصریح کرد: صحبت‌های هوکشتاین در دیدار با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور مبنی بر اینکه «اکنون در شرایط سخت و حساسی به سر می‌بریم و نیازمند راهکارهای سرنوشت ساز برای حل اوضاع در مرزهای لبنان هستیم و برقراری آتش بس در غزه به کاهش درگیری میان لبنان و اسرائیل می‌انجامد»، اعترافی صریح به مرتبط بودن جبهه جنوب لبنان و نوار غزه بود. این اظهارات همچنین بیانگر نگرانی آمریکا از تشدید درگیری در دو جبهه به ویژه شمال فلسطین اشغالی است که به سرعت به جنگی تمام عیار تبدیل می‌شود.

عبدالباری عطوان با اشاره به اینکه هوکشتاین یک فرد فریبکار و دروغگو است تاکید کرد: من شخصاً امیدوارم که مقامات لبنانی به حرف‌های این فرستاده مکار آمریکا و راه حل‌های به اصطلاح قاطعی که او در لبنان درباره آنها صحبت می‌کند، گوش ندهند. زیرا هوکشتاین یک دروغگوی ماهر و تمام عیار است و حتی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی هم به وعده‌های ساختگی که به لبنانی‌ها داده بود، عمل نکرد.

نویسنده این یادداشت افزود: آیا هوکشتاین و دولت آمریکا به لبنانی‌ها وعده آسایش، رفاه اقتصادی و تبدیل شدن به کشور تولید کننده نفت و گاز و شاید عضویت در اوپک را نداده بودند؟ ما اکنون از هوکشتاین و سفیر آمریکا در لبنان سوال می‌کنیم آیا گاز از مصر و برق از اردن وارد لبنان شد؟

عطوان در پایان تصریح کرد: به مقامات لبنانی توصیه می‌کنیم خیلی مودبانه فرستاده آمریکا را بیرون کنید، با او حرف نزنید و به حرف‌هایش گوش ندهید؛ چرا که او در موضع ضعف قرار دارد اما شما به خاطر مقاومت و استواری خود در موضع قدرت هستید.

انتهای پیام/

نظر شما