شناسهٔ خبر: 56186376 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مادرشو | لینک خبر

راهنمای رنگی ترشحات واژن

صاحب‌خبر -

زیاد پیش می‌آید که از خودمان بپرسیم آیا رنگ یا قوام ترشحات واژن من طبیعی است یا مشکلی وجود دارد. ترشحات واژن می‌تواند رنگ‌های زیادی داشته باشد و رنگ‌های متعددی هست که نشان‌دهندهٔ یک بدن سالم است. در این مطلب با یک راهنمای رنگی برای ترشحات واژن آشنا شوید تا با کمک آن بتوانید معنی رنگ‌ها را یاد بگیرید و بفهمید که چه زمانی همه چیز طبیعی است و چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات واژن 

ترشحات واژن، مایعاتی است که از غدد ریز داخل واژن و دهانهٔ رحم ترشح می‌شود. این مایعات هر روز از واژن ترشح می‌شود تا مواد و سلول‌های قدیمی را خارج کند و در نتیجه واژن و دستگاه تناسلی را تمیز و سالم نگه دارد. میزان ترشحات واژن می‌تواند در افراد مختلف به طور قابل توجهی متفاوت باشد. رنگ، قوام و مقدار ترشحات نیز می‌تواند با توجه به این‌که فرد در کجای چرخهٔ قاعدگی خود قرار دارد، به صورت روزانه تغییر کند:

روزهای یک تا 5: در ابتدای چرخه، ترشحات معمولاً قرمز یا خونی است، زیرا دیوارهٔ رحم فرو می‌ریزد.

روزهای 6 تا 14: پس از پریود، ممکن است کمتر از حد معمول ترشحات واژینال وجود داشته باشد. با شروع رشد و بلوغ تخمک، مخاط دهانهٔ رحم کدر و سفید یا زرد کم‌رنگ می‌شود. این ترشحات ممکن است چسبنده باشند.

روزهای 14 تا 25: چند روز قبل از تخمک‌گذاری، مخاط واژن رقیق و لغزنده، چیزی شبیه غلظت سفیدهٔ تخم‌مرغ خواهد بود. پس از تخمک‌گذاری، این مخاط به حالت کدر، سفید یا زرد خیلی کم‌رنگ و احتمالاً چسبنده برمی‌گردد.

روزهای 25 تا 28: رنگ مخاط دهانهٔ رحم روشن می‌شود و قبل از شروع پریودتان مقدار کمتری از آن را می‌بینید.

رنگ ترشحات واژن

ترشحات قرمز

رنگ قرمز می‌تواند بین قرمز روشن تا زنگاری تیره متفاوت باشد. ترشحات قرمز معمولاً نتیجۀ خونریزی در دورهٔ پریود است. خونریزی قاعدگی به طور متوسط تقریباً هر 28 روز اتفاق می‌افتد، اگرچه محدودهٔ نرمال آن بین 21 تا 35 روز است. یک دوره پریود به طور معمول 3 تا 5 روز طول می‌کشد.

هر خانمی که بین دوره‌های قاعدگی خود دچار خونریزی می‌شود باید به پزشک مراجعه کند. اگرچه علل خوش‌خیم زیادی برای خونریزی بین قاعدگی وجود دارد، اما گاهی اوقات این علامت می‌تواند نشانهٔ یک بیماری جدی باشد.

هر خانمی که یائسگی را پشت سر گذاشته و حداقل به مدت یک سال پریود نشده است، در صورت خونریزی واژینال باید به پزشک مراجعه کند. این علامت گاهی اوقات می‌تواند نشانهٔ سرطان آندومتر باشد.

ترشحات سفید

طیف سفید می‌تواند شامل کرم یا زرد روشن باشد. اگر علائم دیگری نداشته باشید، ترشحات سفید به احتمال زیاد نشانهٔ روان‌کاری سالم واژن است.

با این حال، اگر ترشحات سفید، قوامی مانند پنیر کاتیج داشته باشند یا با بوی تندی همراه باشند، می‌تواند نشان‌دهندهٔ عفونت باشد. در این شرایط، باید به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات سفید، غلیظ و دارای بوی تند معمولاً با عفونت قارچی همراه است که می‌تواند باعث خارش یا تحریک شود.

ترشحات زرد یا سبز

اگر ترشحات اندکی ته‌رنگ زرد داشته باشد، ممکن است نشان‌دهندهٔ مشکلی نباشد. این امر به ویژه در صورتی محتمل است که این ته‌رنگ فقط با تغییر در رژیم غذایی یا مکمل‌های غذایی همزمان باشد.

اما ترشحاتی که طیف تیره‌تری از زرد، سبز مایل به زرد یا سبز هستند، معمولاً نشانهٔ عفونت باکتریایی یا آمیزشی هستند. اگر ترشحات واژن غلیظ یا توده‌مانند است یا بوی بدی دارد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات صورتی

ترشحات می‌تواند صورتی روشن یا صورتی بسیار غلیظ‌تری باشد. این ترشحات معمولاً حاوی مقدار کمی خون است. ترشحات صورتی معمولاً با لکه‌بینی قبل از پریود اتفاق می‌افتد. با این حال، ترشحات می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی لانه‌گزینی در اوایل بارداری نیز باشد.

برخی زنان پس از تخمک‌گذاری کمی لکه‌بینی را تجربه می‌کنند؛ این لکه‌بینی نیز می‌تواند باعث ترشح صورتی‌رنگ شود. همچنین اگر رابطهٔ جنسی باعث پارگی‌های کوچک یا تحریک واژن یا دهانهٔ رحم شده باشد، ترشحات پس از آن می‌توانند صورتی‌رنگ باشند.

ترشحات شفاف

بیشتر ترشحات معمولی واژن شفاف یا سفیدرنگ است. این ترشحات می‌تواند لیز و لغزنده باشند یا قوامی مشابه سفیدهٔ تخم‌مرغ داشته باشند.

یک خانم احتمالاً درست قبل از تخمک‌گذاری، هنگام برانگیختگی جنسی و در دوران بارداری، ترشحات شفاف‌تر و لغزنده‌تری را تجربه می‌کند.

ترشحات خاکستری

ترشحات خاکستری واژن سالم نیست و می‌تواند نشانهٔ یک عفونت باکتریایی رایج به نام واژینوز باکتریایی یا واژینوز باکتریال (BV) باشد. واژینوز باکتریال معمولاً علائم واژینال دیگری نیز ایجاد می‌کند، از جمله:

  • خارش
  • تحریک
  • بوی تند
  • قرمزی اطراف فرج یا دهانهٔ واژن

هر خانمی که ترشح خاکستری دارد باید فوراً به پزشک مراجعه کند. پس از تشخیص، پزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک‌هایی را برای درمان واژینوز باکتریایی تجویز می‌کند.

زمان مراجعه به پزشک

هر گونه تغییر غیرقابل توضیح در ترشحات واژن را با پزشکتان در میان بگذارید. اگر ترشحات واژن دارای بو یا ظاهر غیرعادی است به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم واژینال زیر مراقبت پزشکی دریافت کنید:

  • خارش
  • درد یا ناراحتی
  • ترشحات کف‌آلود یا شبیه پنیر کاتیج
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا خونریزی بعد از یائسگی
  • لکه‌بینی بعد از رابطهٔ جنسی؛ به شکل نسبتاً منظم
  • ترشحات خاکستری، سبز یا زرد
  • بوی تند
  • احساس سوزش در حین ادرار
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

چطور در مورد پریود شدن با بچه‌ها حرف بزنیم

چطور در مورد پریود شدن با بچه‌ها حرف بزنیم

  • 1401/02/21
روز تخمک‌گذاری در چرخۀ عادت ماهانه

روز تخمک‌گذاری در چرخۀ عادت ماهانه

  • 1395/06/24
دوره و سندرم پیش از قاعدگی

دوره و سندرم پیش از قاعدگی

  • 1395/06/24

نظر شما