شناسهٔ خبر: 55275618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار قرمز هواشناسی استان فارس، تشدید باران های موسمی به همراه تندباد

شیراز-ایرنا- اداره کل هواشناسی فارس با صدور اطلاعیه ای و اعلام سطح قرمز نسبت به تشدید بارش های موسمی  همراه با تندباد های موقتی و سیلاب به کشاورزان این استان در مناطق نیمه جنوبی، غربی و مناطق مرکزی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

مدیرکل هواشناسی فارس  روز دوشنبه  در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: اثرات مخاطره آمیز همچون، رگبار،  رعد و برق، در مناطق مستعد همراه با بارش تگرگ، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک وجود دارد.

مسعود حقیقت ادامه داد: احتمال بروز خسارت به محصولات  و اداوات کشاورزی و سایر فعالیت وابسته نیز وجود دارد. 

وی تاکید کرد: این سامانه تشدید با  بارش های موسمی از روز دوشنبه سوم مرداد در نیمه جنوبی آغاز می شود و به ترتیب سه شنبه چهارم در نیمه جنوبی و مناطق مرکزی، چهارشنبه پنجم به ویژه نیمه جنوبی و مناطق مرکزی، پنجشنبه ششم به ویژه نیمه جنوبی و نیمه غربی و جمعه هفتم مردادماه در شیراز  و به ویژه نیمه غربی و جنوبی ادامه دارد و زمان پایان هم هفتم مردادماه است.

توصیه به کشاورزان

 مدیرکل هواشناسی فارس ادامه داد: خودداری از چرای دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها مورد تاکید است و خطر بر خورد صاعقه در اکثر مناطق استان وجود دارد ، به دلیل وقوع سیلاب، حوضچه های پرورش ماهی احتیاط لازم را انجام دهند،عدم آبیاری و سم پاشی به دلیل تندباد های موقتی و بارش باران، لایروبی و باز نمودن راه آب مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان های امن و مسقف توصیه می شود.

حقیقت اضافه کرد: همچنین جابجایی چادرهای عشایر از مسیل رودخانه ها ضرورت دارد ، زنبور داران اقدامات لازم را به دلیل رگبار و رعد وبرق، تگرگ و تند باد های موقتی انجام دهند، اطمینان از استحکام گلخانه ها و سالن های مرغداری توصیه شده است . آمادگی با وزش  تند بادهای موقتی، رگبار،  رعد و برق و تگرگ از دیگر توصیه هایی است که کشاورزان باید رعایت کنند.      

خلیل عبدالهی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در نامه ای به دستگاه‌های اجرایی، اتخاذ تمهیدات مناسب وضعیت هشدار قرمز هواشناسی را خواستار شد. 

به گزارش ایرنا در پی بارش شدید باران فصلی عصر سی و یکم تیرماه  در ارتفاعات بین نیریز و استهبان و طغیان روخانه و جاری شدن سیل در این منطقه، ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند. 

نظر شما