شناسهٔ خبر: 55266418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

چین دومین ماژول ایستگاه فضایی را پرتاب کرد

سامیه خسروی زاده منبع: space  

چین پس از پرتاب ماژول ونتیان (Wentian) در اوایل امروز، قرار است یک محفظه جدید به ایستگاه فضایی خود اضافه کند.

صاحب‌خبر -

چین پس از پرتاب ماژول ونتیان (Wentian) در اوایل امروز، قرار است یک محفظه جدید به ایستگاه فضایی خود اضافه کند.

به گزارش سیناپرس، امروز ماژول ونتیان در مسیر خود به مدار زمین بر فراز یک راکت سنگین باربری Long March 5B  قرار گرفت و در ساعت ۲:۲۵ بامداد به وقت شرق آسیا از فرودگاه فضایی ونچانگ (Wenchang) در جزیره جنوبی هاینان به فضا فرستاده شد.

این ماژول ۱۷.۹ متری به زودی با تیانه (Tianhe) اولین ماژول ایستگاه فضایی چین که در آوریل ۲۰۲۱ پرتاب شد، در یک مدار قرار خواهد گرفت. انتظار می ‌رود ونتیان اواخر روز یکشنبه به سکوی متصل به تیانه برسد. 

ونتیان، که در لغت به معنای جستجو برای بهشت است، دومین ماژول از سه ماژول برنامه ریزی شده برای پرتاب توسط چین است. سومین آن به نام منگتیان (Mengtian) قرار است در ماه اکتبر پرتاب شود و ایستگاه فضایی تی ‌شکل تیانگونگ را تکمیل کند. با احتساب فضاپیما و خدمه شنژو و فضاپیمای باری تیانژو که در ایستگاه فضایی توقف دارند، تیانگونگ تکمیل شده حدود ۲۰ درصد اندازه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) که جرم آن حدود ۴۶۰ تن است، خواهد بود.

به گفته کارشناسان، نقش اصلی ونتیان دربرگیرنده مجموعه ‌ای از کابینت‌ های آزمایشی است که به فضانوردان اجازه می ‌دهد طیف وسیعی از آزمایش‌ های علمی را در مدار انجام دهند. این ماژول همچنین آرایه های خورشیدی و قفل هوایی جدید برای پیاده روی فضایی را حمل می کند.

علاوه بر این، اتاق ‌های خواب فضانوردان بیشتری دارد تا به چین امکان اسکان خدمه بیشتری را بدهد.
اگرچه ونتیان در ابتدا در قسمت جلویی سکو و نزدیک ماژول قبلی خواهد بود، اما بازوی رباتیک ماژول اصلی به طول ۱۰ متر برای تغییر موقعیت ونتیان در یک درگاه جانبی در ماه ‌های آینده استفاده خواهد شد. ونتیان همچنین بازوی رباتیکی را به طول ۵ متر حمل می کند که می تواند به طور مستقل عمل کرده یا با بازوی برادر بزرگتر خود یعنی تیانه ارتباط برقرار کند.
چین پروژه ایستگاه فضایی خود را در سال ۱۹۹۲ شروع و طرحی را برای توسعه قابلیت پرتاب فضانوردان به فضا، آزمایش پشتیبانی حیات در آزمایشگاه‌های فضایی کوچک و ساخت موشک ‌های جدید و بزرگ با قابلیت پرتاب ماژول‌ هایی به وزن ۲۲ هزار کیلوگرم آغاز کرد.
به گزارش سیناپرس، چین قصد دارد ایستگاه فضایی تیانگونگ را برای حداقل یک دهه به طور دائمی نگه دارد و سه فضانورد شش ماه را در این ایستگاه بگذرانند. چین همچنین اعلام کرده است که به فضانوردان خارجی و حتی گردشگران فضایی اجازه می ‌دهد در آینده از این ایستگاه مداری بازدید کنند و در عین حال میزبان آزمایش ‌های بین ‌المللی نیز خواهد بود.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: space
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما