شناسهٔ خبر: 55253329 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزمایشگاه تحقیقاتی چین عازم ایستگاه فضایی شد+فیلم

تهران- ایرنا- موشک «لانگ مارچ ۵بی» حامل ماژول آزمایشگاهی «ونتیان» چین با موفقیت به سوی ایستگاه فضایی این کشور در مدار زمین پرتاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از رویترز، چین امروز یکشنبه دومین ماژول از سه ماژول آزمایشگاهی را به سوی ایستگاه دائمی فضایی خود پرتاب کرد. این ماموریت یکی از ماموریت های نهایی برای تکمیل ایستگاه فضایی این کشور است.

این ماژول ۲۳ تنی با قدرتمندترین موشک چین در ساعت ۲.۲۲ دقیقه بعدازظهر یکشنبه به وقت پکن از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در جزیره هاینان در جنوب چین عازم ایستگاه فضایی شد. 

۱۰ دقیقه بعد از پرتاب موشک، ماژول ونتیان از راکت جدا شد و شبکه تلویزیونی دولتی سی سی تی وی چین این پرتاب را کاملا موفقیت آمیز توصیف کرد. 

چین از آوریل سال ۲۰۲۱ ساخت ایستگاه فاضی را با پرتاب ماژول تیانه آغاز کرد. تیانه اولین ماژول ایستگاه فضایی بزرگ چین است که به عنوان نخستین پرتاب از فاز نهایی برنامه تیان گونگ (پروژه ۹۲۱) وارد مدار زمین شد. این پروژه بخشی از برنامه‌های فضایی چین است.

فضانوردان می توانند در ماژول آزمایشگاهی ونتیان با طول ۱۷.۹ متر تحقیقات آزمایشگاهی خود را انجام دهند. قرار است یک ماژول آزمایشگاهی دیگر به اسم «منگتیان» هم در آینده پرتاب شود. ماژول منگتیان قرار است ماه اکتبر پرتاب شود تا یک سازه تی شکل را تشکیل دهند. 

این سازه فضایی بعد از تکمیل حدود یک پنجم ایستگاه بین المللی فضایی خواهد بود که مایه غرور مردم چین خواهد شد. در ایستگاه فضایی چین چن دونگ فرمانده ماموریت شنژو ۱۴ به همراه لیو یانگ و کای شوژه حضور دارند که قرار است ماه دسامبر با آمدن فضانوردان ماموریت شنژو۱۵، به زمین بازگردند.

نظر شما