شناسهٔ خبر: 54826590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سعید خطیب‌زاده؛

آمریکا متعهد شده که به برجام عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: آمریکا تعهد داده است که به آنچه ذیل برجام آمده است عمل کند و انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها را تضمین می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

آمریکا غیر قابل اعتماد است

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آمریکایی‌ها در عمل نشان دادند که چقدر غیرقابل اعتماد هستند.

خطیب زاده در نشست خبری افزود: آمریکایی‌ها نشان دادند که به آن چه امضا و تعهد می‌کنند پایبند نیستند و از همه ابزار‌های شان استفاده می‌کنند که تعهدات شان را انجام ندهند.

وی اضافه کرد: آن چه آمریکایی‌ها به ما می‌گویند خلافش عمل می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما با قاطعیت فرض را بر عدم قطعیت طرف آمریکایی گذاشتیم و مذاکرات را بر این اساس پیش بردیم.

آقای خطیب زاده گفت: با این حال، بزرگترین تضمین ما در مذاکرات؛ توانایی‌های ملت ماست طرف مقابل یک بار از برجام خارج شد و دید که ما در هیچ یک از حوزه هائی که به حقوق ما مربوط می‌شود حتی یک قدم عقب نمی‌رویم.

وی افزود: در عین حال تضمین‌های مختلفی در مذاکرات تعیین شده است که باید جمع بندی شود

زمان مذاکرات هسته‌ای تا چند ساعت آینده مشخص می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: زمان از سرگیری مذاکرات قطعی و مکان آن نیز تقریبا مشخص است، اما اجازه می‌خواهد که تا چند ساعت آینده تصمیم تنهایی را در این باره اعلام کنم.

سعید خطیب زاده افزود: در خصوص مکان مذاکرات و تصمیم نهایی را در این باره اطلاع رسانی می‌کنم، پیام‌هایی در این خصوص تبادل و نظرات گفته شده است،. یکی از کشور‌های خلیج فارس میزبان مذاکرات خواهد بود و مذاکرات در یکی از روز‌های هفته آینده خواهد بود، اما شاید تا پایان امروز از زمان دقیق آن مشخص شود، با توجه به پیام‌های مبادله شده نتایج اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: آنچه در مذاکرات آتی در چند روز آینده انجام می‌دهیم درباره ابعاد هسته‌ای نیست و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که در خصوص چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست و هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد. بورل در نقش تسهیل گیری است. این مذاکرات صرفا غیرمستقیم است و صرفا درباره موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقیمانده بود. توپ در زمین واشنگتن است.

سفر لاوروف به تهران

وی به سفر لاوروف به تهران و رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان با وانگ یی همتای چینی و همچنین گفتگو با همتای عمانی اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به سفر امروز امیرعبداللهیان به ترکیه گفت که او پس از آن عازم ترکمنستان می‌شود تا در نشست وزرای خارجه کشور‌های حوزه خزر شرکت کند.

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر نخست‌وزیر عراق هم گفت: سفر الکاظمی از پیش برنامه ریزی شده بود در چارچوب مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای معنا پیدا می‌کرد از جمله نقش سازنده بغداد در روابط ایران و عربستان. در این سفر درباره پروژه‌های جدی تبادل نظر شد. روابط دو کشور چند لایه و راهبردی است و متعاقب سفری است که چند وقت پیش وزیر خارجه عراق به ایران داشت.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد این سفر نقشی است که عراق در گفتگو‌های ایران و عربستان ایفا می‌کند. از نقش عراق تقدیر می‌کنیم. الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد و طرف عربستان آمادگی دارد در سطح دیپلماتیک مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن نهایی می‌شود و متعاقب آن، سفر هیأت‌های فنی به سفارتخانه‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضوعات داخلی عراق را با حساسیت پیگیری می‌کنیم، ولی مربوط به وضعیت داخلی عراق است. خواستار همکاری و هم اندیشی طیف‌های مختلف عراق و دولت مرکزی با بخش‌های مختلف بوده‌ایم. امیدواریم این تنش‌ها کاهش یابد.

نشست بریکس پلاس
خطیب‌زاده درباره نشست بریکس پلاس هم گفت: بریکس یک پیمان بین‌المللی نیست، ولی سازوکار ابتکاری و دارای ابعاد مختلف است. ۳۰ درصد تولید ناخالص جهانی و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود. سال ۲۰۱۵ که بانک پولی بریکس ایجاد شد حرکتی بر خلاف گروه هفت بود. وزیر خارجه ایران درخواست عضویت را اعلام کرده است و آیت‌الله رئیسی شرکت کرد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره باز است و کارش را انجام می‌دهد.

آیا سفر بورل دستاورد غیربرجامی خواهد داشت؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا سفر بورل دستاورد غیربرجامی خواهد داشت؟ گفت: موضوعات دیگری به شمول موضوعات کنسولی صحبت کردیم به خصوص اتباع ما در کشور‌های مختلف به ویژه دیپلمات ما که در زندان است. با یک جلسه این موضوعات به نقطه تفاهم نمی‌رسد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کنار گذاشته شدن سایر طرف‌های برجامی در مذاکراتی که قرار است در یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس برگزار شود، گفت: هیچ کس کنار گذاشته نشده است. موقعی که بقیه کشور‌های ۱+۴ وین را ترک کردند با این موضوع بود که آنچه باید گفته می‌شد گفته شده و چند موضوع اختلافی بین ایران و آمریکا باقیمانده است. تسهیل کننده برجام براساس خود برجام اتحادیه اروپاست و بورل جلسه‌ای هم با سفرای سه کشور اروپایی در ایران داشت. آنچه الان اتفاق می‌افتد ادامه وین است و درباره چند موضوع باقیمانده گفتگو شود. آنچه صحبت خواهد شد فقط موضوعات رفع تحریمی و اختلافی است که در دوره قبل باقیمانده بود.

مذاکره برای رفع تحریم‌ها

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: تا همه چیز توافق نشود هیچ چیز توافق نمی‌شود. آنچه ایران انجام داده همه برگشت پذیر به شرطی که طرف مقابل به همه تعهداتش عمل کند.

وضعیت نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران در یونان
سخنگوی وزارت خارجه در درباره وضعیت نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران در یونان و همچنین دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران بیان کرد: دادگاه یونان حکم اولیه را در مسیر درست صادر کرد و دزدی اولیه را باطل و حکم داد که نفت دزدیده شد برگشت داده شود. از همین تریبون دولت یونان را ترغیب می‌کنیم در اولین فرصت این قضیه عملیاتی شود و کشتی با نفت آزاد شده به مسیر خود ادامه دهد.

وی درباره دو نفتکش یونانی نیز خاطرنشان کرد: سفیر یونان در ارتباط با ماست و مسیر قانونی در حال طی شدن است و دسترسی‌های کنسولی را دارند و امیدواریم در ادامه توافق خوبی انجام شود.

وی همچنین اظهار داشت: هیچ بیانیه خاصی داده نمی‌شود و اجلاس سران خزر اجلاس روتینی است که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و حتما یک بیانیه ریاستی داده می‌شود.

وی گفت: امروز آخرین روز است که در خدمت شما در این ماموریت هستم. جانشین کارکشته‌ای این مسؤلیت را برعهده خواهد گرفت. آقای کنعانی دیپلمات مبرزی هستند. از رسانه‌ها که کمک کردند با سؤالا‌ها و نقد‌ها بهتر بتوانیم سیاست خارجی را تببین کنیم. وی گفت که به عنوان مشاور در دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

نظر شما