شناسهٔ خبر: 67275734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکا به‌دنبال راهبرد جدید در عراق است/ بغداد باید سکوت خود را بشکند

محمدعلی الحکیم گفت: نامزدی «تریسی جاکوبسون» برای سفارت آمریکا در عراق نشان می‌دهد که آمریکا به‌دنبال اجرای راهبرد جدیدی در عراق است.

صاحب‌خبر -

«محمدعلی الحکیم» تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، در خصوص اظهارات اخیر «تریسی جاکوبسن» نامزد تصدی سفارت آمریکا در عراق که گفته بود تهدید اصلی برای عراق، نیرو‌های مقاومت منطقه‌ای هستند، اظهار داشت: نامزدی تریسی برای سفارت آمریکا در عراق نشان می‌دهد که آمریکا به‌دنبال راهبرد جدید در عراق است. تفاوت سفیر جدید آمریکا با سفیر قبلی در این است که سفیر جدید از رتبه و تجربه بالاتری نسبت به سفیر قبلی برخوردار است و سفیر «فوق‌العاده» خواهد بود و از آزادی تصمیم‌گیری بدون مراجعه به واشنگتن برخوردار خواهد بود و همچنین مجوز انعقاد قرارداد‌هایی به نام ایالت متحده را خواهد داشت. 

الحکیم در ادامه با تاکید بر اینکه «تریسی جاکوبسن» در کاخ سفید خدمت کرده و در ترسیم راهبرد‌های مهم مربوط به امنیت ملی آمریکا و تصمیمات رئیس‌جمهور نقش داشته است و از نظر کار، تجربه و اختیاراتی که به او اعطا شده است، او را «استاد» سفیر سابق آمریکا می‌دانند، خاطرنشان ساخت: به نظر می‌رسد، هدف واشنگتن از انتصاب چنین سفیری در شرایط حساس منطقه حاوی پیام‌های پنهان و رمزگذاری شده‌ای باشد که مفاهیم آن در آینده کم‌کم مشخص خواهد شد.

این تحلیلگر عراقی مهم‌ترین هدف از انتصاب یاکوبسن به‌عنوان سفیر آمریکا در عراق را مهار گروه‌های مسلح و محدود کردن فعالیت‌های آنها در منطقه، به‌ویژه در عراق دانست و افزود: نامزد متصدی سفارت آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا ادعا کرده جلوی نفوذ گروه‌های عراقی را خواهد گرفت؛ چون تهدید اصلی برای عراق، نیرو‌های مقاومت منطقه‌ای هستند؛ لذا اینگونه اظهارات نشان‌دهنده یک خطر بزرگ است که دولت باید سکوت خود را بشکند؛ چون ممکن است تصویر خارجی عراق را مخدوش کند و آن را در دایره انزوا قرار دهد. 

وی تاکید کرد: سفیر جدید آمریکا به قدرت‌هایی متفاوت با سفیر قبلی مجهز شده است و اظهارات اخیر وی مؤید تغییر در راهبرد‌های آمریکا در قبال منطقه و به‌ویژه عراق است؛ پس این سوال مطرح می‌شود که آیا شاهد یک حرکت جسورانه از سوی دولت «السودانی» در عدم قبول اعتبارنامه تریسی جاکوبسن طبق توافق‌نامه وین در رابطه با روابط خارجی خواهیم بود، یا نه؟

«تریسی جاکوبسن» نامزد جدید دولت آمریکا برای تصدی پست سفیری این کشور در عراق پیش از این در جلسه کمیته روابط خارجی سنا، ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح کرد و کشورمان را در اتهاماتی واهی «عامل بی‌ثباتی» خواند و در ادامه گفت: تهدید اصلی برای عراق، نیرو‌های مقاومت منطقه‌ای هستند.

وی در این جلسه اعلام کرده بود، اگر در نهایت به‌عنوان سفیر جدید کشورش در عراق تأیید شود، اولویتش «حفاظت از شهروندان آمریکایی و تقویت شراکت دوجانبه برای حمایت از راهبردهای‌مان و منافع مشترک‌مان» خواهد بود.

نامزد تصدی سفارت آمریکا با اشاره به اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شبکه بانکی عراق، تاکید کرد که به حمایت از این اقدامات ادامه می‌دهد. یاکوبسن همچنین تلاش کرد روابط اقتصادی ایران و عراق از جمله صادرات گاز ایران به عراق را سیاسی‌سازی کند و گفت: اجازه نمی‌دهد ایران از گاز به عنوان سلاحی علیه عراق استفاده کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما