شناسهٔ خبر: 54242830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با حضور نویسنده کتاب؛

آئین رونمایی از کتاب «آبروی محله» با مشارکت کتابخانه سردار شهید قاسم سلیمانی مشهد برگزار شد

آئین رونمایی از کتاب «آبروی محله» با حضور نویسنده کتاب و مشارکت کتابخانه عمومی سردار شهید قاسم سلیمانی شهرستان مشهد در مسجد چهارده معصوم(ع) منطقه قاسم آباد شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، آئین رونمایی از کتاب «آبروی محله» با مشارکت کتابخانه عمومی سردار شهید قاسم سلیمانی شهرستان مشهد در مسجد چهارده معصوم(ع) منطقه قاسم آباد شهرستان با حضور سیمین وهاب زاده، نویسنده کتاب؛ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه ‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ غلامحسین دربندی، پیشکسوت دوران دفاع مقدس و مصطفی دهقان، مسئول فرهنگی پایگاه بسیج شهید رجایی مسجد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه ‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: فتح خرمشهر تنها فتح خاک نبود. در واقع عملیات بیت المقدس با هدف حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و احیای ارزش‌های اسلامی به همت رزمندگان اسلام  انجام شد. جوان غیور ایران در این عملیات باعث ثبت یک رویداد مهم ایران یدر در تاریخ نظامی و جنگ‌های جهانی شدند.

وی افزود: صدام در تخیلات خودش قصد تصرف سه روزه خوزستان را داشت اما با مقاومت بی نظیر رزمندگان و تکاوران نیروی دریایی به مدت ۳۴ روز مواجه شد. پس از آن بود که اعلام کرد «اگر ایران بتواند خرمشهر را تصرف کند، من کلید طلایی بصره را تقدیم خواهم کرد».

آذریان اظهار داشت: به یاری خداوند، رهبری حضرت امام خمینی (ره) و شجاعت و از خودگذشتی رزمندگان اسلام، پس از ۲۶ روز نبرد سنگین خرمشهر آزاد شد. به دنبال این پیروزی همه رزمندگان در مسجد جامع خرمشهر و مردم ایران در مساجد نماز شکر به جا آوردند.

وی افزود:  از جمله اقدامات بی نظیر نیروی هوایی ارتش در جریان فتح خرمشهر انتقال ۶ هزار نیروی بسیجی از مشهد در کمتر از ۱۲ ساعت به مناطق عملیاتی بود.

در ادامه غلامحسین دربندی از پیشکسوتان دفاع مقدس گفت: صدام پس از شکست در عملیات بیت المقدس و از دست دادن خرمشهر در مخفی کردن خشم خود در منظر جهانی به فرماندهان خود مدال شجاعت داد، اما در روزهای بعد ضمن توهین و تحقیر آنان، حکم اعدام چند تن از فرماندهان را صادر کرد.

وی افزود: نیروهای بعثی عراق در طول این عملیات پنج پل سیار بر روی رودخانه کارون زدند و در ۱۰ اردیبهشت، ۴۰ هزار نفر نیرو و ۳۶ هزار خودرو تانک و نفربر را از روی آن پلهاعبور دادن که با بمباران این پلها نیروی هوایی و هوانیروز توانستند اقدام موثری در شکل گیری این پیروزی انجام دهند.

دربندی این جنگ تحمیلی را بی شباهت با صحرای کربلا ندانست و گفت: عزت و سربلندی نظام جمهوری ایران اسلامی را مدیون از خود گذشتی و رشادت شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان این سرزمین در همه عرصه ها هستیم.

در پایان سیمین وهاب زاده، نویسنده کتاب «آبروی محله» ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم در خصوص روند نگارش این کتاب، گفت: اعضای پایگاه شهید رجایی در مسجد چهارده معصوم(ع) در طول ۵ سال گذشته خاطرات خانواده شهدای محله لشکر را جمع آوری کرده اند و به دست من رساندند. این مسئله باعث شد من نیز درصدد تدوین این کتاب و معرفی بیشتر شهدای ارتش غرب مشهد و محله لشکر مشهد برآیم.

این مراسم با رونمایی از کتاب «آبروی محله» اثر سیمین وهاب زاده با محوریت زندگی شهیدان مدافع حرم مصطفی و مجتبی بختی، سردار شهید محمدحسن نظرنژاد (بابا نظر)، امیر شهید محمدرضا ریحانی یساولی، شهید مدافع حرم محمدرضا سنجرانی، شهید سیدجعفر هاشمی مهنه و ۵۴ شهید سرافراز محله لشکر مشهد، به پایان رسید.

نظر شما