شناسهٔ خبر: 53332147 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گلایه استاندار قزوین از تعطیلی واحد‌های نانوایی در نوروز

استاندار قزوین گفت: در روز‌های تعطیل عید نوروز دسترسی مردم به نانوایی‌ها محدود بود که این موضوع برای عموم مشکل ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی اعلایی در نشست ستاد تنظیم بازار استان گفت: در روز‌های تعطیل عید نوروز، دسترسی مردم به نانوایی‌ها محدود بود و برخی از نانوایان، یا نان پخت نمی‌کردند یا در مدت زمان محدودی فعالیت می‌کردند که این موضوع برای مردم مشکل ایجاد کرد.

علاوه بر کیفیت، در کمیت نان در استان قزوین با مشکل رو به رو هستیم و باید فرمانداری، جهاد کشاورزی و شرکت غله، به شدت با متخلفان برخورد کنند.

اعلایی گفت: متاسفانه شاهد از هم گسیختگی در نظام حمل محصولات و کالا‌های اساسی به ویژه گوشت مرغ در استان قزوین هستیم که زمینه سوء استفاده سودجویان را فراهم کرده است.

 باید فرایند توزیع کالا که همواره از مشکلات عرضه تولیدات کشاورزی و کالا‌های اساسی در استان و کشور بوده نظام‌مند شده و ساماندهی شود.

استفاده از ظرفیت حمل و نقل بخش خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد تا بار اضافی بر روی دوش شبکه تعاون روستایی برای توزیع کالا‌های اساسی قرار داده نشود.

اعلایی، یکی از مهمترین وظایف دولت را تأمین و توزیع کالا‌های اساسی دانست و تصریح کرد: باید برای توزیع کالا‌های پرمصرف از جمله برنج، روغن و گوشت برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

 عرضه تخم مرغ دولتی به قیمت هر شانه ۴۳ هزار تومان در غرفه‌های عرضه میوه، باید کماکان ادامه یابد.

برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، یکی از روش‌های توزیع مناسب کالاست و هر چقدر کالا‌های اساسی با برنامه ریزی توزیع شود، نظارت بر روند توزیع آن‌ها بهتر خواهد بود.

استاندار قزوین با بیان اینکه خوشبختانه کالا‌های اساسی به اندازه کافی برای عرضه اینترنتی در استان تأمین شده است، گفت: با تشویق مردم به سمت خرید‌های اینترنتی، به راحتی می‌توانیم بر بازار نظارت کنیم و مشکلات نیز کاهش خواهد یافت.

 ذخایر خوب شکر و تخم مرغ در استان وجود دارد و باید برای توزیع آن‌ها به صورت اینترنتی و یا فروش در غرفه‌های میوه و تره بار، برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.

وضعیت تأسف بار نانوایی‌ها در قزوین

عباس کاظمی، فرماندار قزوین هم در این نشست وضعیت نانوایی‌ها در قزوین را تأسف بار خواند و گفت: درد نان در قزوین، ناشی از عدم نظارت و عدم بکارگیری خرد جمعی است.

فرماندار قزوین با بیان اینکه مجوز‌های نانوایی در قزوین به راحتی خرید و فروش می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولان امر بر این موضوع، نظارت نمی‌کنند.

در روز‌های تعطیلات عید نوروز، کشیک‌های نانوایی سر کارشان حاضر نشدند و تعطیل بودند و دیروز همزمان با سیزدهمین روز تعطیلات عید نوروز، مردم قزوین از وضعیت تعطیلی نانوایی‌ها خشمگین بودند.

به گفته فرماندار قزوین، در روز سیزدهم فروردین یک نانوایی در قزوین مشغول پخت نان بود که متأسفانه شاهد بروز تخلف‌هایی از سوی این نانوایی بودیم.

متأسفانه شاهد فروش کیسه‌های آرد توسط نانوا‌ها در بازار آزاد هستیم و  بر روی نانوایی‌ها در قزوین نظارت نمی‌شود.

لزوم مدیریت شکر و آرد مورد نیاز صنایع استان قزوین

پیله فروش، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین هم در این نشست گفت: علیرغم توزیع سهمیه صنف و خانوار، ولی شکر در بازار وجود ندارد و این سوال مطرح می‌شود که اگر شکر از طریق کاسبان امین یا شبکه اینترنتی توزیع می‌شود، پس چرا در بازار پیدا نمی‌شود؟

در توزیع کالا‌های اساسی نیز در فروشگاه‌ها خریداران برای خرید برخی اقلام مانند برنج هندی باید چندین قلم کالای دیگر را خریداری کنند که این موضوع تخلف بوده و باید با آن برخورد شود.

شکر و آرد مورد نیاز صنایع استان قزوین باید مدیریت شود که با توجه به افزایش قیمت‌ها ممکن است تبعات و پیامد‌هایی را به دنبال داشته باشد.

لزوم اصلاح نظام شبکه توزیع محصولات کشاورزی در استان قزوین

رضا افلاطونی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این نشست گفت: در توزیع محصولات کشاورزی به دلیل ناقص بودن نظام شبکه توزیع و حمل و نقل با مشکل مواجه هستیم که موجب افزایش قیمت‌ها و نارضایتی شهروندان می‌شود و باید آنرا بازنگری و اصلاح کنیم.

مدیریت تولید از جمله تامین نهاده‌ها و قیمت گذاری محصولات و افزایش قیمت گندم در دست ماست و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، ولی در مدیریت توزیع با مشکل مواجه هستیم.

 براساس تجربه می‌توانیم حلقه‌های مفقوده شبکه توزیع را با استفاده از ظرفیت شبکه توزیع تعاون روستایی رفع کنیم.

استان قزوین از استان‌هایی است که به سرعت فروش اینترنتی را راه اندازی کرده و اکنون پنج استارت آپ بومی در این زمینه فعال است که در آینده تعداد آن‌ها را افزایش خواهیم داد.

افلاطونی درباره تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم در ایام عید و طرح ضیافت، گفت: برای استان ۱۴۰۰ تن سهمیه برنج و ۱۵۰۰ تن سهمیه شکر در طرح ضیافت در نظر گرفته شده و بخشی از آن‌ها جذب شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه بازار ایام عید نوروز در استان با ثبات و آرام بود، خاطرنشان کرد: در تولید و تأمین مرغ و تخم مرغ مشکلی نداشتیم، اما در حمل و نقل ضعف داریم.

تخم مرغ با قیمت هر شانه ۴۳ هزار تومان و خرما هر بسته ۴۶ هزار تومان در غرفه‌های میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

 

نظر شما