شناسهٔ خبر: 52352353 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

آمارسازی برای عادی جلوه دادن معضلات به اینترنت هم رسید!

سقوط رتبه ایران در حوزه اینترنت - مردم سالاری آنلاين

کاهش سرعت و کندی و قطعی زیاد اینترنت همراه و ثابت در ایران موضوعی است که به یک معضل برای کاربران تبدیل شده است آن در شرایطی که سایر کشورها به سرعت‌های بالا و استفاده از فناوری  5 G روی آورده‌اند!

صاحب‌خبر - گروه اجتماعی- محمد سیاح:کاهش سرعت و کندی و قطعی زیاد اینترنت همراه و ثابت در ایران موضوعی است که به یک معضل برای کاربران تبدیل شده است آن در شرایطی که سایر کشورها به سرعت‌های بالا و استفاده از فناوری  5 G روی آورده‌اند!
امروز اینترنت یکی از مهمترین ابزارها برای توسعه در بخش‌های مختلف محسوب می‌شود. از کسب و کارها گرفته تا انجام امور اداری و حتی ارتباط بین سران کشورها و برگزاری اجلاس و همایش و ... همگی نیاز به اینترنت دارند. سرعت اینترنت در ایران اما برخلاف سایر کشورهای در حال توسعه به شدت پایین و همراه با کندی و قطعی زیاد است.
این موضوع با توجه به هزینه‌ای که کاربران برای استفاده از آن پرداخت می‌کنند باعث بروز نارضایتی و انتقادهای زیادی از سوی کاربران به شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت منجر شده است ولی در کمال ناباوری مراکز پاسخگویی این شرکت‌ها صرفا به وجود مشکل از سمت کاربر و بروز کندی و قطعی تاکید دارند!
در شرایطی که روابط آنلاین بویژه در دوره کرونا به شدت افزایش یافته معضلات تامین اینترنت در ایران نه تنها کمتر نشد بلکه در حال حاضر رو به فزونی است و این نگرانی همیشه برای کاربران بویژه کسب و کارهای آنلاین وجود دارد که قطعی و کندی سرعت اینترنت باعث بروز زیان‌های هنگفت برای آنها شود.
 
نگاهی به سرعت و رتبه اینترنت ایران
وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و طبق آخرین آمار از این وب‌سایت تا ماه دسامبر سال 2021 (2 بهمن 1400) میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، 29.55 مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، 8.59 مگابیت‌برثانیه و تاخیر 29 میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، 59.75 مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود 25.06 مگابیت‌برثانیه و تاخیر 10 میلی‌ثانیه است.
در حال حاضر میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران 24.03 مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود اینترنت موبایل، 9.34 مگابیت‌برثانیه و تاخیر 30 میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را با 7 پله سقوط نسبت به ماه گذشته به 77 از میان 138 کشور رسانده است.
همچنین در حوزه اینترنت ثابت، میانگین سرعت دانلود در ایران، 9.92 مگابیت‌برثانیه و میانگین سرعت آپلود 1.39 مگابیت‌برثانیه و تاخیر، 29 میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را با یک پله سقوط نسبت به ماه گذشته به 143 از میان 178 کشور می‌رساند!
سقوط رتبه اینترنت ایران براساس این آمار نشان می‌دهد نه تنها تلاشی برای بهبود وضعیت صورت نگرفته، بلکه شرایط کاملا بدتر هم شده ولی با این حال کاربران هر روز باید هزینه‌های بیشتری را برای در اختیار داشتن چنین خدمات بی کیفیتی به شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرداخت کنند!
 
وزیر ارتباطات و چالش اقناع افکار عمومی !
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم درباره‌ اعتراض مردم به کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در ماه‌های اخیر در آذر ماه در یک نشست خبری گفته بود «راهبرد وزارت ارتباطات توسعه شبکه پرسرعت امن است که در این بخش بسیار عقب مانده‌ایم، اما در روزهای اخیر یکی از مراجعی که به صورت رسمی  ‌سرعت اینترنت را در همه جای دنیا بررسی و اعلام می‌کند، گزارشی اعلام کرد که نشان می‌دهد سرعت اینترنت در سه ماه گذشته در ایران تقریبا ثابت بوده است. در مرداد رتبه ۷۴ از ۱۳۰ کشور دنیا را داشته‌ایم، در ماه شهریور رتبه ۷۰ و اکنون رتبه ۷۳ را به دست آورده‌ایم که اخیرا هم وضع‌مان بهتر شده است.»
این درحالیست که در شهریور، ماه مورد اشاره وزیر که وضعیت اینترنت ایران بهتر شده شاخص جهانی Speedtest نشان می‌دهد ایران در این رده‌بندی از لحاظ سرعت اینترنت موبایل، با یک پله سقوط در رده ۸۰ قرار دارد و از لحاظ سرعت اینترنت ثابت هم در جایگاه ۱۳۴ جهان است!
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 22 دی ماه هم با بیان اینکه تا پایان سال جاری بازطراحی ترافیک شبکه تکمیل و همزمان اقدامات اجرایی برای پیاده‌سازی این طرح شروع می‌شود و طرح در چند فاز به تدریج تکمیل خواهد شد، گفته بود: «با خود عهد کردم که هر روز پیگیر حل مشکل اتصال و سرعت و کیفیت ارتباطات باشم تا هیچ هم‌وطنی کلافه و گله‌مند نشود و با راحتی و آرامش از خدمات فناوری استفاده کند.»
با این حال هر روز وضعیت بدتر می‌شود و عملا سرعت اینترنت به معضلی برای کاربران تبدیل شده است؛ در حقیقت آمارسازی و دستکاری آمار نه تنها نتوانسته کمکی به بهبود وضعیت اینترنت کند که لاپوشانی کمبودها و پاک کردن صورت مساله‌ها باعث شده تا عقب ماندگی‌ها کمتر دیده شوند و از این رو تلاشی برای بهبودی صورت نمی‌گیرد!
 

برچسب‌ها:

نظر شما