شناسهٔ خبر: 67272927 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گراوند واردن؛ هوش مصنوعی معادلات میدان نبرد را تغییر می دهد(+فیلم و عکس)

سامانه گراوند واردن می تواند داده ها را از پهپادها و سلاح های شلیک شده دریافت کرده و با کمک هوش مصنوعی از آنها برای یافتن اهداف پنهان استفاده کند.

صاحب‌خبر -

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - تامین کننده دفاعی اروپایی ام بی دی ای ( MBDA) به تازگی از محصولی به نام "گراوند واردن" ( Ground Warden ) رونمایی کرد. این یک ابزار کمکی برای تصمیم گیری و مبتنی بر هوش مصنوعی است که از فناوری فراتر از خط دید (Beyond Line of Sight) برای یافتن اهداف پنهان استفاده می کند.

گراوند واردن؛ سامانه ای برای کمک به شناسایی اهداف پنهان

گراوند واردن می تواند با دیگر محصولات شرکت ام بی دی ای کار کند. این سامانه برای کمک به واحدهای نظامی به منظور تقویت عملیات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (آی اس آر) طراحی شده است.

ام بی دی ای که به واسطه یک سرمایه گذاری مشترک بین سه شرکت اروپایی در بخش هوافضا و دفاعی شامل ایرباس، بی ای ئی سیستمز و لئوناردو شکل گرفته است، از شرکت های پیشرو در زمینه تولید موشک ها و سامانه های نظامی برای هر سه شاخه زمینی، هوایی و دریایی ارتش است.

از محصولات محبوب ام بی دی ای می توان به اکرون ام پی (Akeron MP)، یک سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک قابل حمل توسط انسان، و سامانه موشکی رزمی زمینی و دریایی با قابلیت فراتر از خط دید اشاره کرد. هر دو مورد در حال حاضر در نسل پنجم خود قرار دارند.

ام بی دی ای در نمایشگاه تسلیحاتی یوروساتوری 2024 از سامانه جدید گراوند واردن رونمایی کرد. این محصول جدید امکان همکاری با دو سامانه بالا را دارد و از هوش مصنوعی برای توانمندسازی واحدهای نظامی استفاده می کند.

گرواند واردن چگونه کار می کند؟

در سناریوی که برای خبرنگاران حاضر در رویداد یوروساتوری 2024 پخش شد، پهپادی حاضر در منطقه ای پر از درخت دیده می شد. چنین محیطی برای پنهان شدن تانک ها و انجام حملات آنها ایده آل است. حتی سامانه های موشکی قابل حمل توسط انسان نیز برای مقابله با چنین حمله ای می توانند با دشواری مواجه شوند.

ام بی دی ای جفت شدن سامانه موشکی با سامانه گراوند واردن را پیشنهاد می دهد. از این طریق، امکان آنالیز داده های دریافتی از پهپاد در زمان واقعی فراهم شده و گزینه های حمله درباره مکان هدف و این که چه زمانی قابل رهگیری است به کاربر ارائه می شود.

گراوند واردن؛ سامانه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی که به شناسایی اهداف پنهان کمک می کند

در سناریوی دیگر که ام بی دی ای به نمایش گذاشت، موشکی که به سمت یک هدف شلیک شد، تصاویری را در مسیر پرواز خود ثبت و آنها را به ماژول زمینی ارسال کرد، جایی که برای شناسایی تهدیدات دیگر در منطقه مورد آنالیز قرار گرفتند.

این نشان می دهد که یک سلاح شلیک شده نیز می تواند به عنوان حسگر استفاده شود و آن را برای بهبود کارایی واحدها به کار گرفت.

ام بی دی ای پلتفرمی مشابه برای یگان های هوایی به نام "اسکای واردن" (Sky Warden) نیز ارائه کرده است. این سامانه جدید نیز با هدف بهبود واکنش پذیری نیروهای مسلح شکل گرفته است.

بهبود مستمر

با توجه به آهنگ سریع تغییر در جنگ مدرن، ام بی دی ای تضمین کرده است که سامانه های خود را به طور مداوم به روز رسانی کند. در ابتدا، این شرکت از هوش مصنوعی برای تقویت سامانه به عنوان یک کل و ارائه آنالیز دقیق تر از داده های جمع آوری شده استفاده می کند.

برای سازگاری با خواسته های مشتریان، این شرکت به روز رسانی های نرم افزاری را وعده می دهد که سامانه را برای تغییر سریع چهره جنگ آماده می کند. این سامانه همچنین به گونه ای طراحی شده است تا نیازها و بازخوردهای کاربر را در بر گرفته و در عین حال درخواست های بهبود را نیز پذیرا باشد.

به گفته ام بی دی ای، تمام این موارد در فرآیند توسعه نرم افزاری قرار می گیرد تا ویژگی های جدید و کاربرپسند در به روز رسانی های بعدی ارائه شوند.

حتی با تمام فناوری های مورد استفاده، اپراتور همواره در جریان امور قرار دارد. این سامانه فقط برای ارائه کمک به تصمیم گیری طراحی شده و در واقع تصمیم گیرنده نیست. تصمیم نهایی همواره بر عهده کاربر انسانی است که دستگاه را اداره می کند.

با جفت شدن آن با دیگر محصولات ام بی دی ای، مانند اکرون ام پی و سامانه موشکی رزمی زمینی و دریایی، واحدهای نظامی به زودی قادر خواهند بود تا اهداف حاضر در مکان های خارج از دید و پنهان را پیدا کنند.

 

نظر شما