شناسهٔ خبر: 67273051 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

همستر کامبت رویای یک‌شبه پولدار شدن را محقق می‌کند؟

چرا همستر کامبت توانست در مدت بسیار کوتاه فراگیر شود؟ همه ما در روزهای گذشته بارها پیام‌های پیوستن مخاطبان تلفنمان را به تلگرام دیده‌ایم. اتفاقی بی‌سابقه که تاکنون توانسته پای ناآشناترین افراد با حوزه رمزارز و گیم را هم به برنامه تلگرام باز کند. آیا این ربات می‌خواهد رویای یک شبه پولدار شدن را محقق کند یا هزینه ورود به بازار رمزارزها را کاهش می‌دهد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش پیوست، اولین جذابیت این ربات شاید این باشد که قرار است به ساده‌ترین شیوه ممکن پولدارمان کند. این‌بار برای داشتن پول زیاد فقط به داشتن یک حساب کاربری در تلگرام نیاز است و انگشتی که روی یک موش بامزه به شکل مداوم ضربه بزند و سکه جمع کند، نه چیزی بیشتر از این.

علی شاکر، کارشناس ارتباطات، در این خصوص به پیوست می‌گوید: افسانه‌ی یک شبه پولدار شدن اغلب به دلیل سادگی و جذابیتی که دارد، همچنان در میان مردم محبوب است. ما در اقیانوس روایت‌ها و قصه‌های یک‌شبه به جای رسیدن غرق هستیم. ما با قصه‌های علی‌بابا و چهل‌دزد بغداد یا هزار و یک شب بزرگ می‌شویم. برنده شدن در قمار و لاتاری شیرین است. حتی شنیدن خبر برنده شدن کس دیگر نیز جذاب است و ما برای لحظه‌ای یک «ای کاش» بزرگ می‌آید به ذهن‌مان که ای کاش من یک شبه پولدار می‌شدم. معمولاً به طور غیرمستقیم کسانی را می‌شناسیم که مثلاً سرمایه‌گذاری‌ یک‌شبه شان در بورس جواب داده و پولدار شده‌اند. این قصه‌ها برای رسانه‌ها جذاب است چون می‌تواند جلب توجه کند و رسانه‌ها بر مبنای «اقتصاد توجه» ادامه‌ حیات می‌دهند.

طبق اعلام رسمی، همستر کامبت تا ۲۵ خرداد امسال بیش از ۱۵۰ میلیون بازیکن فعال و بیش از ۳۶ میلیون کاربر در تلگرام دارد. همچنین بیش از ۲۲ میلیون مشترک در یوتیوب و هفت‌ میلیون کاربر در شبکه‌ی ایکس، همستر کامبت را دنبال می‌کنند. کارشناسان می‌گویند همستر امکانی است که تلگرام بر بستر بلاک‌چین اضافه کرده و شبکه «تون» می‌تواند با استفاده از چنین بسترهای متمرکزی (Centralized) مثل تلگرام به بزرگترین شبکه پرداخت دنیا تبدیل شود.

علی شاکر

علی شاکر، کارشناس ارتباطات استقبال از همستر کامبت را در جهت تحقق رویای یک شبه پولدار شدن می‌داند.

رئیس هیئت‌مدیره بیت‌مکس، جواد بهره، می‌گوید اصلا نباید همستر را یک بازی بدانیم؛ بازی چیزی است که برای کاربر خود ارزش افزوده‌ای ایجاد کند. همستر چه تجربه‌ غیر مادی‌ای برای کاربران دارد؟ بازی‌، فقط زحمتی برای پول درآوردن نیست!

همستر کامبت گرچه در قالب بازی ارائه شده اما موضوع اصلی در آن رمزارز است. به گفته جواد بهره، این بستر ارائه توانسته هزینه ورود به بازار رمزارزها را کاهش دهد و از این نظر بزرگترین اتفاق در صنعت وب ۳ محسوب می‌شود. اینکه یک بستر متمرکز بتواند امکانات لازم برای شبکه بلاک‌چین را در خود ارائه دهد، باعث شده تا کاربر بدون نیاز به کیف پول و ایردراپ خاصی، به ساده‌ترین شکل وارد شبکه بلاک‌چین شود. این همان دلیلی است که پای کاربران مختلفی را به تلگرام باز کرده، کاربرانی که تا پیش از این از سایر امکانات تلگرام استفاده نمی‌کردند و محدود به سن و سال خاص یا تحصیلات ویژه‌ای نیستند. جواد بهره معتقد است شبکه «تون» می‌تواند با استفاده از بسترهای متمرکزی (Centralized) مثل تلگرام به بزرگترین شبکه پرداخت دنیا تبدیل شود و حتی از اتریوم هم فاصله بگیرد.

علی شاکر هم در اینباره می‌گوید: تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب در ایران است و بسیاری از کاربران به راحتی می‌توانند به این بازی دسترسی پیدا کنند. نیاز نداشتن به نصب نرم‌افزارهای جانبی و امکان بازی کردن به طور مستقیم از طریق تلگرام، دسترسی را برای همه افراد با هر سطحی از مهارت‌های فنی آسان کرده است. تبلیغات و بازاریابی موثر نیز نقش مهمی در استقبال گسترده از همستر کامبت داشته است.

امیدی به آینده این ربات نیست چرا که در این بازار پرریسک معمولا یک درصد افراد سود می‌کنند و بقیه متحمل ضرر می‌شوند

او اضافه می‌کند: همستر کامبت راهی برای افزایش درآمد تلگرام است و با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی هوشمندانه و تبلیغات هدفمند، توانسته پیام خود را به گوش طیف گسترده‌ای از کاربران برساند. دنیای وب ۳ جایی است که کاربران برای دیدن تبلیغات یا عضویت در یک کانال از شرکت تبلیغ‌دهنده پول می‌گیرند. یعنی هزینه‌ای که پیشتر به شرکت‌ها یا رسانه‌ها می‌دادیم تا برند خود را به کمک تبلیغات قدرتمند کنیم، حالا به طور مستقیم به خود کاربرانی اهدا می‌شود که محتوای ما را تماشا کنند. پس باید کاری کنیم که این کاربران از برنامه‌ی ما خارج نشوند. سوال اینجاست برای جذب هریک از این کاربران می‌بایست چند دلار خرج می‌شد؟ از آن مهمتر اینکه به نظر می‌رسد این شیوه‌ی تبلیغ به‌صرفه هم هست؛ چون با هزینه کمتر می‌توان مشتریان بیشتری جلب کرد. از آن مهمتر اینکه پس از جذب این مشتریان می‌توان کاری کرد که دیگر آنان احتیاجی به خروج از پلتفرم نداشته باشند.

او درباره اثرات ربات همستر بر سیاست‌گذاری‌های کلان حاکمیتی، می‌گوید: از آنجا که این بازی‌ها می‌توانند به عنوان ابزارهایی برای کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرند و تعاملات گسترده‌ای را ایجاد کنند، ممکن است دولت‌ها بخواهند کنترل بیشتری بر این پلتفرم‌ها اعمال کنند تا از مسائل مرتبط با امنیت و اقتصاد مجازی مطمئن شوند. اینجاست که باید خیلی جدی به هواداران بستن و فیلترینگ هشدار داد که شیوه‌های کسب درآمد در وب ۳ که مبتنی بر بلاکچین است، قابل بستن و فیلترینگ نیست.

جواد بهره جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره بیت‌مکس، همسترکامبت بازی نیست چرا که ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند، اما توانسته هزینه ورود به بازار رمزارزها را کاهش دهد.

جواد بهره درباره امنیت همستر کامبت می‌گوید گرچه امکان هک کردن و سوءاستفاده مالی وجود ندارد اما ممکن است دارایی‌های کاربران ایرانی فریز شود و این اتفاقات را باید ‍‍پیش‌بینی کرد.

هردو کارشناس در جواب اینکه سرنوشت همستر کامبت را چطور پیش‌بینی می‌کنند، گفته‌اند که امیدی به آینده این ربات ندارند و در این بازار پرریسک معمولا یک درصد افراد سود می‌کنند و بقیه متحمل ضرر می‌شوند.

جواد بهره معتقد است شبکه «تون» می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای کاربرانش داشته باشد و در دنیا مبادلاتی با استفاده از تون انجام می‌شود ولی همستر تاکنون نتوانسته ارزش افزوده‌ای برای کاربرانش فراهم کند.

علی شاکر نیز در پایان اضافه می‌کند: این بازی هم جای خود را به یک بازی جذاب‌تر با درآمد بهتر می‌دهد. اگر آن زمان درآمد تماشای تبلیغ از حقوق ماهانه‌ یک کارمند بیشتر باشد، چرا اصلا باید سر کار برود؟ اینجاست که با ورود این پدیده در ایران شاهد بهم‌ریختگی بسیاری از تعاریف از کار و درآمد خواهیم بود. حتما اگر پدر سخت‌کوش ما (اعم از شکارگرها و کشاورزها و …) همین الان از زیر خاک بیرون بیایند و این میزان بیکاری فرزندان خود را ببینند، تعجب خواهند کرد. ارزش هر کاربر به اندازه‌ی میزان توجهی است که به پلتفرم ما می‌کند.

227227

نظر شما