شناسهٔ خبر: 67273106 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

علائم تب دانگی چیست

افزایش ابتلا به تب دنگی در ایران، ضرورت افزایش آگاهی عمومی درباره علایم آن را افزایش داده  زیرا هر نوع گزیدگی می تواند توسط پشه‌ آئدس که عامل بیماری است صورت گرفته باشد.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی، افزایش ابتلا به تب دنگی در ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، ضرورت افزایش آگاهی عمومی درباره علایم آن را افزایش داده  زیرا هر نوع گزیدگی می تواند توسط پشه‌های آئدس که عامل این بیماری است صورت گرفته باشد.

به گزارش بولتن نیوز، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت از ابتلای ۹۳ نفر از هموطنان به بیماری تب دنگی در یک ماه گذشته خبر داده است که از این میان سه نفر جان باخته اند.

به گفته وی، استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطر گزش پشه آئدس هستند و هر نوع گزشی که در این استان‌ها توسط پشه اتفاق بیفتد می تواند گزش آئدس باشد.

تهوع، استفراغ، استخوان درد شدید، بدن درد از علائم تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستند. این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد و فقط از گزش پشه آئدس به انسان منتقل می شود. این پشه برای اولین بار در سال ۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان شناسایی شد و اقدامات برای جلوگیری از گسترش زیست بوم این پشه در کشور از همان زمان آغاز شد.

نزدیک به %۸۰ از بیماران مبتلا به ویروس دنگی (۸ از ۱۰ نفر) هیچ گونه نشانه‌ای نداشته یا نشانه‌های بسیار خفیفی (مانند تب ملایم) دارند. فقط وضعیت %۵ از بیماران (۵ از ۱۰۰ نفر) وخیم می‌شود. برای تعداد بسیار کمی از این افراد بیماری کشنده خواهد بود. نشانه‌ها ۳ تا ۱۴ روز بعد از ابتلا به ویروس دنگی نمایان می‌شوند. بیشتر مواقع نشانه‌ها بین ۴ تا ۷ روز آشکار می‌شوند. بنابراین اگر شخصی از مکانی که ویروس دنگی در آن شایع است بازگردد و پس از ۱۴ روز نشانه‌ها را در خود مشاهده کند، به ویروس دنگی مبتلا نشده است.معمولاً نشانه‌ها در کودکان مبتلا به ویروس دنگی، مشابه سرماخوردگی معمولی یا گاستروآنتریت (آنفلوآنزای معده، برای مثال استفراغ و اسهال) است. با این حال احتمال پدید آمدن مشکلات حاد برای کودکان بسیار بیشتر است.

نظر شما