شناسهٔ خبر: 67261264 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

موردی از ابتلا به تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون مورد ابتلا به تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

موردی از ابتلا به تب دنگی در لرستان مشاهده نشده استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه تاکنون موردی از پشه مهاجم آئدس و در نتیجه موارد ابتلا به بیماری تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است گفت: موارد شناسایی شده این بیماری عمدتا در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، شناسایی شده اند.

دکتر مریم کوشکی افزود: این ویروس می‌تواند در همه گروه‌های سنی سبب بروز بیماری تب دانگی شود، عنوان کرد: تب دانگی علائمی شبیه به آنفولانزا ایجاد میکند و دوره کمون آن به طور میانگین ۷ روز پس از گزش پشه است که میتواند سبب بروز علائمی شامل تب، سردرد‌های شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، درد پشت چشم، بثورات پوستی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مکان‌های مناسب برای تخم گذاری و رشد پشه‌های آئدس ظروف زیرگلدان، قوطی‌های کنسرو و ظروف یکبار مصرف رها شده، سطل و یا سینی زیر کولر و هر گونه ظروف و مکان‌هایی که آب در آن جمع شود هستند.

وی ادامه داد: همچنین تایر‌های لاستیکی ماشین از مهم‌ترین مکان‌های مستعد برای تخم ریزی پشه آئدس هستند.
معاون بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید خود را از گزش پشه آئدس محافظت کنند و در این راستا از لباس‌های آستین‌بلند، شلوار بلند، پشه بند و پماد و یا اسپری‌های دافع حشرات استفاده کنند.

دکتر کوشکی اضافه کرد: همچنین لازم است، محیط خانه تمیز نگه داشته شود و آب‌های راکد در خانه از بین بروند، نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها و هواکش ساختمان ها، جمع آوری زباله ها، تمیز نگه داشتن سینک ظرفشویی برای پیشگیری از ورود این حشره و جلوگیری از گزش آن مؤثر خواهد بود.
وی در ادامه با تأکید بر خودداری از سفر به مناطق آلوده، گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری هنگام مراجعه به پزشک و یا پایگاه‌های سلامت، لازم است پزشک معالجه کننده و مراقبین سلامت از سابقه سفر شخص مراجعه کننده مطلع شوند.

دکتر کوشکی یادآور شد: کارشناسان مبارزه با بیماری‌های استان هم اکنون در حال انجام برنامه چک حشره شناسی آئدس هستند و خوشبختانه تاکنون موردی از پشه مهاجم و در نتیجه موارد ابتلا به بیماری در این استان مشاهده نشده است.

نظر شما