شناسهٔ خبر: 67266823 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون علوم پزشکی لرستان:

تا کنون موردی از تب «دنگی» در لرستان گزارش نشده است

خرم‌آباد - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون مورد ابتلاء به تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مریم کوشکی ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: تب «دنگی» یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌های مهاجم «آئدس» به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از پشه مهاجم «آئدس» و در نتیجه موارد ابتلاء به بیماری تب «دنگی» در لرستان مشاهده نشده است، افزود: موارد شناسایی شده این بیماری عمدتاً در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه این ویروس می‌تواند در تمام گروه‌های سنی سبب بروز بیماری تب «دانگی» شود، عنوان کرد: تب «دانگی» علائمی شبیه به آنفولانزا ایجاد می‌کند و دوره کمون آن به طور میانگین هفت روز پس از گزش پشه است که می‌تواند سبب بروز علائمی شامل تب، سردردهای شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، درد پشت چشم، بثورات پوستی شود.

کوشکی، بیان کرد: مکان‌های مناسب برای تخم‌گذاری و رشد پشه‌های «آئدس» ظروف زیر گلدان، قوطی‌های کنسرو و ظروف یک‌بارمصرف رها شده، سطل و یا سینی زیر کولر و هر گونه ظروف و مکان‌هایی که آب در آن جمع شود هستند.

وی ادامه داد: همچنین تایرهای لاستیکی ماشین از مهم‌ترین مکان‌های مستعد برای تخم‌ریزی پشه «آئدس» هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تصریح کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری باید خود را از گزش پشه «آئدس» محافظت کنند و در این راستا از لباس‌های آستین‌بلند، شلوار بلند، پشه‌بند و پماد و یا اسپری‌های دافع حشرات استفاده کنند.

کوشکی، اضافه کرد: همچنین لازم است، محیط خانه تمیز نگه داشته شود و آب‌های راکد در خانه از بین بروند، نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها و هواکش ساختمان‌ها، جمع‌آوری زباله‌ها، تمیز نگه‌داشتن ظرف‌شویی و… در این راستا مؤثر خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر خودداری از سفر به مناطق آلوده، گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری هنگام مراجعه به پزشک و یا پایگاه‌های سلامت، لازم است پزشک معالجه‌کننده و مراقبین سلامت از سابقه سفر شخص مراجعه‌کننده مطلع شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، یادآور شد: در حال حاضر برنامه چک حشره‌شناسی «آئدس» توسط کارشناسان مبارزه با بیماری‌های استان در حال انجام است و خوشبختانه تاکنون موردی از پشه مهاجم و در نتیجه موارد ابتلاء به بیماری در این استان مشاهده نشده است.

نظر شما