شناسهٔ خبر: 67262085 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موردی از ابتلا به "تب دنگی" در لرستان مشاهده نشده است

خرم آباد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون موردی ابتلا به بیماری "تب دنگی" در استان مشاهده نشده است اما مردم باید همچنان جانب احتیاط را رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان دکتر مریم کوشکی روز چهارشنبه اظهار داشت: تب دِنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌ های مهاجم آئدس به انسان منتقل می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از پشه آئدس و در نتیجه ابتلا به بیماری تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است، افزود: موارد شناسایی شده این بیماری عمدتا در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه این ویروس می تواند در تمام گروه‌های سنی سبب بروز بیماری شود عنوان کرد: تب دنگی علائمی شبیه به آنفلوآنزا ایجاد می کند که دوره کمون (خاموشی) آن به طور میانگین هفت روز پس از گزش پشه است و می تواند سبب بروز علائمی شامل تب، سردرد های شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، درد پشت چشم و بثورات پوستی شود.

کوشکی با بیان اینکه تایرهای لاستیکی ماشین از مهمترین مکان‌های مستعد برای تخم ریزی پشه آئدس است افزود: ظروف زیرگلدان، قوطی های کنسرو و ظروف یکبار مصرف رها شده، سطل و یا سینی زیر کولر و هرگونه ظروف و مکان هایی که آب در آن جمع شود محل مناسبی برای تخم گذاری و رشد پشه های آئدس به شمار می رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید خود را از گزش پشه آئدس محافظت کنند و در این راستا از لباس‌های آستین‌بلند، شلوار بلند، پشه بند و پماد و یا اسپری های دافع حشرات استفاده کنند.

کوشکی اضافه کرد: همچنین محیط خانه باید تمیز نگه داشته شود و آب‌های راکد در منزل از بین برود، نصب توری روی درب، پنجره ها و هواکش ساختمان، جمع آوری زباله ها و تمیز نگه داشتن سینک ظرفشویی در این راستا موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر خودداری از سفر به مناطق آلوده، گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری هنگام مراجعه به پزشک و یا پایگاه های سلامت، پزشک معالج و مراقبین باید از سابقه سفر شخص مطلع شوند.

کوشکی یادآور شد: در حال حاضر برنامه چک حشره شناسی آئدس توسط کارشناسان مبارزه با بیماری های استان در حال انجام می‌باشد و خوشبختانه تاکنون موردی از پشه مهاجم و در نتیجه موارد ابتلا به بیماری در این استان مشاهده نشده است.

نظر شما