شناسهٔ خبر: 51097736 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پایان اولین نشست مذاکرات وین

رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین: رفع تحریم ها؛ اولویت نخست مذاکرات وین است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست کارگروه لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.
خوشبینی «انریکه مورا» به مذاکره وین
«انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه باتوجه به آنچه در جلسه امروز گذشت بسیار به مذاکرات خوشبین هستیم، اعلام کرد: واضح است که دولت جدید ایران به طور جدی به مذاکرات متعهد است.
مورا گفت: کارگروه رفع تحریم‌ها فردا تشکیل جلسه می‌دهد.
معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست اعلام کرد کارگروه رفع تحریم‌ها فردا سه‌شنبه بار دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد و یک روز پس از آن نیز کارگروه هسته‌ای آغاز به کار می‌کند.

اولیانوف: مذاکرات موفق بود
نماینده روسیه هم اعلام کرد: اولین نشست مذاکرات هسته‌ای وین به پایان رسید. این دور از مذاکرات با موفقیت آغاز شد.
 
نه به درخواست‌های فرابرجامی
دور اول مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، نمایندگانی از ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، ‏ انگلیس و معاون «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا» حضور دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز مذاکرات گفته بود جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و جدیت در مذاکرات وین حاضر شده تا به یک توافق خوب برسد، اما درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت.

سیاست دولت سیزدهم از آغاز کار خود، تاکید بر حضور در پای میز مذاکره‏ و استقبال از توافقی که نتیجه آن رفع ملموس و عملی همه تحریم‌های ضدایرانی باشد، اعلام شده است.

در سال پایانی دولت دوازدهم و با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا، مذاکرات احیای برجام و بازگشت آمریکا به برجام آغاز شد که پس از ۶ دور مذاکره به نتیجه نرسید.

ایران سال ۹۴ به همه تعهدات برجامی خود عمل کرد، اما سه سال و نیم پیش، آمریکا از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی برجام نیز حاضر به عمل به تعهدات خود و رفع تحریم‌های ایران نشدند.

همزمان با آغاز مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، رایزنی انگلیس با صهیونیست‌ها به جریان افتاد.
وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی در یک یادداشت مشترک بر ضرورت مقابله با ایران تاکید کردند. «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس و «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که قرار است با هم ملاقات کنند‏، در این یادداشت مدعی شده‌اند، برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای شبانه روز تلاش خواهند کرد. آن‌ها همچنین نوشته‌اند آماده هستند تا با همکاری شرکایشان با آنچه جاه طلبی ایران خوانده‌اند مقابله کنند.

همزمان کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی، یکی از اهداف دیدار‌های وزیر خارجه این رژیم را، اطمینان از پابرجا ماندن تحریم‌های بانکی ایران، دانسته است.

نظر شما