شناسهٔ خبر: 51098984 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آخرین اخبار نشست کمیسیون مشترک برجام / ۱+۴ به خواسته ایران درباره روشن‌شدن وضعیت تحریم‌ها تن داد

دور تازه گفت‌وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه به ریاست مشترک علی باقری رییس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محل هتل کوبورگ برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دور تازه گفت‌وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه به ریاست مشترک علی باقری رییس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محل هتل کوبورگ برگزار شد.

اتحادیه اروپا: اولویت اول ایران رفع تحریم‌ها است

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روایت خودش را از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین ارائه کرد. «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده بعد از اتمام این نشست درباره آن اظهارنظر کرد.

او گفت: «از اینکه به وین بازگشته‌ایم خوشحالیم.»

انریکه مورا در بخش دیگری از اظهاراتش درباره این دور از نشست کمیسیون مشترک گفت که «برای بازگرداندن برجام فوریت حس می‌شود.»

او همچنین مدعی شد ایران موافقت کرده کار را بر پایه ۶ دور قبلی ادامه دهد. مورا تصریح کرد کارگروه رفع تحریم از فردا کارش را آغاز خواهد کرد و کارگروه هسته‌ای یک روز بعدتر کارش را آغاز خواهد کرد.

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرده تیم مذاکره‌کننده ایران گفته اولویت اول تهران رفع تحریم‌ها است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از امروز در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

 باقری: تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید کرد و گفت:‌ تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در وین برای رفع تحریم‌ها که به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز در هتل کوبورگ برگزار شده بود، پایان یافت.

علی باقری در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

این دیپلمات ایرانی با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد: تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست‌ کارگروه‌ لغو تحریم‌ها صبح فردا (سه‌شنبه) برگزار شود.

 دیپلمات روس: نشست کمیسیون مشترک برجام «بسیار موفقیت‌ آمیز» بود

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفت که نشست نخست گفت‌وگوهای وین «بسیار موفقیت‌ آمیز» آغاز شد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اتریش گفت که نشست نخست، دور هفتم مذاکرات وین بسیار موفقیت آمیز آغاز شد. وی در ادامه گفت: « شرکت کنندگان در نشست امروز بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند».

دور جدید گفت‌وگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف رفع تحریم‌ها عصر امروز در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

این دور از گفت‌وگوها به ریاست مشترک «علی باقری» رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرده است. معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در این نشست هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما