شناسهٔ خبر: 51079876 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پوشش ویژه مذاکرات وین|

آغاز دور جدید مذاکرات ایران با گروه ۱+۴/ آنچه در وین می‌گذرد

رئیس تیم مذاکراه کننده ایران با گروه ۱+۴، اولین هدف این مذاکرات، رفع کامل، تضمین شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران اعمال شده بودند و دومین هدف تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌بری از دانش هسته‌ای صلح‌آمیز به ویژه فناوری مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی طبق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از امروز ۸ آذر در هتل کوبورگ وین، پایتخت اتریش، میان ایران و ۱+۴ از جمله روسیه، چین، فرانسه، انگلیس به اضافه آلمان، به صورت رسمی آغاز می‌شود.

علی باقری ریاست این دور از مذاکرات را برعهده دارد و معاون رئیس کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد در امور اقتصادی، معاون وزیر اقتصاد در امور بین‌الملل، معاون وزیر اقتصاد در امور حقوقی نیز او را در مذاکرات وین همراهی می‌کنند.

هدف ایران از حضور در این دوره از مذاکرات، لغو تحریم‌های غیرقانونی، ظالمانه و یکجانبه علیه ملت ایران است. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مقاله‌ای در فایننشال تایمز در این باره نوشت: این هفته ایران و پنج قدرت جهانی در وین برای به اصلاح «مذاکرات هسته‌ای» گردهم می‌آیند. این عبارت که از آن برای اشاره به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده می‌شود مملو از اشتباه است.
 
به گفته علی باقری‌کنی، کشور‌های غربی علی‌الخصوص آمریکا به طور خستگی‌ناپذیر در تلاش هستند تا «مذاکرات» را تنها به عنوان فرایندی جهت محدود کردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و مشروع ایران نشان دهند که در معاهدات بین‌المللی گنجانده شده و توسط سازمان‌های نظارتی تحت نظر است، اما از دید ایران «مذاکرات» باید اهداف واقعی را دنبال کند و توسط تمامی طرفین نظارت شود.

رئیس تیم مذاکراه کننده ایران با گروه ۱+۴ همچنین تاکید کرده است در این باره ما دو هدف داریم. اولین هدف رفع کامل، تضمین شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران اعمال شده بودند. بدون آن، این فرایند تا ابد ادامه خواهد یافت. «مذاکرات» بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کسی سودی ندارد. دومین هدف تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌بری از دانش هسته‌ای صلح‌آمیز به ویژه فناوری مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی طبق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) است.

 

باقری کنی: همه طرف‌ها با متمرکز شدن مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا، موافقت کردند
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۲۱:۱۹

خبرگزاری میزان -علی باقری کنی رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین، در نشست امروز ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح نمود که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست‌ کارگروه‌ لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

نخستین جلسه گفت‌‌وگوهای وین به پایان رسید
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۲۰:۰۵

جلسه افتتاحیه گفتگو‌های رفع تحریم که عصر امروز به ریاست علی باقری رییس هیأت ایرانی و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز شده بود، پایان یافت.

آقای باقری در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح نمود که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفتگو‌ها قرار گیرد. رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست کارگروه لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

چین خواستار لغو تحریم‎های ایران شد
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۷:۱۸

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن استقبال از مذاکرات وین، خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران شد.

«وانگ ون ‎بین» سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشنهادات پکن را برای پیشبرد مذاکرات وین ارائه کرد.

به گزارش «اسپوتنیک»، «وانگ ون ‎بین»، ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات وین، اعلام کرد: چین چهار پیشنهاد برای پیشبرد روند مذاکرات دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص از سرگرفته شدن مذاکرات وین، اظهار کرد: این نتیجه تلاش مشترک همه طرف‌ها و نشان دهنده اراده مشترک همه طرف‌ها برای حفظ برجام است و با انتظارات عمومی مطابقت دارد.

چین خواستار لغو تحریم‎های ایران شد

آغاز گفت‌وگو‌های مشترک بین هیئت ایرانی و ۱+۴ در وین
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۶:۴۸

دور تازه گفت‌وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه به ریاست مشترک علی باقری رییس هیئت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی پیش در محل هتل کوبورگ آغاز شد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3357854" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/777714/3357854?width=400&height=300"></script></div>
برگزاری نشست غیررسمی هماهنگی در وین بدون حضور ایران و آمریکا
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۶:۲۹

نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی از برگزاری نشست هماهنگی غیررسمی طرف‌های برجام بدون حضور ایران و آمریکا خبر داد.

رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴

علی باقری و هیئت همراه راهی هتل مذاکرات شدند
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۶:۲۴

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و هیئت همراه که به منظور حضور در دور جدید گفت‌وگو‌ها میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها، در وین حضور دارند، راهی هتل کوبورگ وین، محل انجام مذاکرات شدند.

نمایندگانی که علی باقری را در این سفر همراهی می‌کنند، شامل معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی هستند.

سخنگوی اتحادیه اروپا: هیئت آمریکایی مشارکت مستقیمی در مذاکرات وین ندارد
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۵:۴۸

اتحادیه اروپا در ساعات باقی مانده تا آغاز مذاکرات وین، به اظهارنظر درباره مذاکرات پرداخته است.

به گزارش «اسکای نیوز عربی»، سخنگوی اتحادیه اروپا در مورد نحوه برگزاری مذاکرات وین، اعلام کرد که این مذاکرات به صورت ادوار قبلی برگزار می‌شود.

به گفته این مقام اروپایی، «نحوه برگزاری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای بدون تغییر باقی می‌ماند و هیچ مشارکت مستقیمی از سوی هیئت آمریکایی وجود ندارد.»

سخنگوی اتحادیه اروپا: هیئت آمریکایی مشارکت مستقیمی در مذاکرات وین ندارد

حال و هوای هتل کوبورگ وین قبل از مذاکرات
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۴:۰۴
هتل کوبورگ وین تا ساعتی دیگر میزبان دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران خواهد بود تا پس از پنج ماه وقفه گردهم آمده و پیرامون نحوه احیای مفاد توافق هسته‌ای ایران که اجرای ان با رفتار بی‌مسئولانه آمریکا و بدعهدی اروپاهایی‌ها به مشکل خورده است گفت‌وگو کنند.
 
دولت اتریش از هفته پیش برای مهار شیوع کرونا، کشور را در وضعیت قرنطینه قرار داده است.
 
رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴
 
علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران در نشست وین شنبه گذشته وارد اتریش شد و در این مدت رایزنی‌های فشرده‌ای را در قالب جلسات دو جانبه و چند جانبه با مشارکت کنندگان برجام برگزار کرد.
 
رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴
توییت انریکه مورا پس از دیدار با علی باقری
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۳:۴۴

انریکه مورا در توییتی نوشت: «برای دور هفتم مذاکرات درباره بازگرداندن برجام به مسیر اصلی به وین بازگشتم.

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: دیروز با رؤسای هیئت‌های چین و روسیه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران ملاقات کردم.

وی بیان کرد: امروز صبح همچنین با همکاران اروپایی و آمریکایی پیش از کمیسیون مشترک در بعد از ظهر دیدار خواهم کرد».

رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴

 

گزارش توییتری مذاکره کننده ارشد اروپا در آستانه برگزاری مذاکرات وین

ایران با اراده جدی برای رسیدن به یک توافق و گفت‌وگو‌های نتیجه‌بخش فکر می‌کند
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۲:۱۱
سعید خطیب‌زاده امروز در نشست خبری خود در خصوص زمان‌بندی انجام مذاکرات، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی برای رسیدن به یک توافق و گفت‌وگو‌های نتیجه‌بخش فکر می‌کند. اراده جدی جمهوری اسلامی ایران که با اعزام تیم با کیفیت، آن را اعلام کرده مشخص شده است. اگر طرف مقابل هم با همان عزم و اراده جدی گام بردارد، ما در مسیر درستی برای رسیدن به توافق در خصوص اطمینان از رفع تحریم‌هایی که ایالات متحده به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی بر مردم ایران اعمال کرده، قرار داریم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این گفت‌وگو‌ها امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود و نتیجه آن در همین امروز مشخص می‌شود. نکته مهم این است که اگر ایالات متحده با این عزم به وین بیاید که بن‌بست و مواردی را که در دور‌ه‌های قبلی باعث شده بود که به توافق نرسیم حل کند، قطعاً گفت‌وگو‌ها مسیر آسانتری را خواهد داشت. اگر ایالات متحده همچنان به مسیر یکجانبه‌گرایی خود در گفت‌وگو‌ها ادامه بدهد، قطعا جمهوری اسلامی ایران هم انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.
 
معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد
اسامی اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۹:۳۸

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

موضع گیری‌های مختلف در ساعات باقی مانده تا آغاز مذاکرات وین پیرامون برجام
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۹:۲۶

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین و رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات وین، از برگزاری دیدار سه جانبه غیر رسمی میان هیئت‌های ایران، چین و روسیه خبر داد.

به گفته وی این مذاکرات برای تبادل نظر‌ها و آماده سازی از سرگیری مذاکرات وین در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برگزار شد و نخستین هدف آن درک بهتر موضع تهران در این مذاکرات بود.

در عین حال به گزارش «تلگراف»، «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس و «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری مذاکرات وین، یادداشت مشترکی منتشر کردند. طرفین در یادداشت مذکور مدعی تعهد برای جلوگیری از دستیابی ایران به آن چه «سلاح هسته‌ای» خواندند، شدند.

براساس گزارش «کانال ۱۳» تلویزیون رژیم صهیونیستی، هدف اصلی وزیر خارجه این رژیم از تور انگلیس و فرانسه، اطمینان از باقی ماندن تحریم‌های بانکی علیه ایران است.

مذاکرات وین در حالی امروز دوشنبه، ۸ آذر، از سر گرفته می‌شود که «لارنس نورمن»، خبرنگار «وال استریت ژورنال»، در توصیف وضعیت شهر «وین» در آستانه مذاکرات پیرامون برجام نوشت که این شهر به دلیل قرنطینه کرونایی خلوت و خالی از جمعیت است.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

 

شرایط وین در ساعات باقی مانده تا برگزاری مذاکرات

دیدار باقری‌کنی با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۹:۱۹

در ادامه دیدار‌های کارشناسی و سیاسی، علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران عصر روز یکشنبه با انریکه مورا، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.

این دیدار پس از رایزنی سه جانبه رئیس هیئت مذاکره کننده ایران با نمایندگان روسیه و چین در گروه ۱+۴ انجام شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

 

دیدار باقری کنی با هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان: اولین هدف مذاکرات رفع کامل تحریم‌هاست
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۹:۰۳

علی باقری‌کنی در یادداشتی نوشت: تجربه به ما می‌گوید که غرب به دنبال اجرای توافق نیست؛ بلکه به دنبال آن است که با اعلام حصول توافق با جلب نظر عموم مخفیانه توافق را به تمامی روش‌های ممکن اجرا نکند. از روی تجربه می‌شود گفت که به دنبال این کار، اقداماتی جهت «ربایش» سکوی برجام انجام می‌دهند تا ایران را برای وادار کردن به دادن امتیازات بیشتر در زمینه‌های غیرمرتبط با مسائل هسته‌ای تحت فشار قرار دهند. در نتیجه ملت ایران نه به این روند و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان: اولین هدف مذاکرات رفع کامل تحریم‌هاست

عزم جدی ایران در مذاکرات وین
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۹:۰۱

اعضای تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد ایران با عزم جدی در مذاکرات حاضر خواهد شد؛ بنابراین اگر طرف‌های مقابل نیز قصد دستیابی به توافق را دارند، بهتر است با حسن‌نیت در مذاکرات حاضر شده و گام‌های جدی را برای اثبات این حسن نیت بردارند.

گام اول در وین؛ عزم جدی ایران در رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه

خبرگزاری میزان -علی باقری کنی رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین، در نشست امروز ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح نمود که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست‌ کارگروه‌ لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

جلسه افتتاحیه گفتگو‌های رفع تحریم که عصر امروز به ریاست علی باقری رییس هیأت ایرانی و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز شده بود، پایان یافت.

آقای باقری در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح نمود که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفتگو‌ها قرار گیرد. رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست کارگروه لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن استقبال از مذاکرات وین، خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران شد.

«وانگ ون ‎بین» سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشنهادات پکن را برای پیشبرد مذاکرات وین ارائه کرد.

به گزارش «اسپوتنیک»، «وانگ ون ‎بین»، ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات وین، اعلام کرد: چین چهار پیشنهاد برای پیشبرد روند مذاکرات دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص از سرگرفته شدن مذاکرات وین، اظهار کرد: این نتیجه تلاش مشترک همه طرف‌ها و نشان دهنده اراده مشترک همه طرف‌ها برای حفظ برجام است و با انتظارات عمومی مطابقت دارد.

چین خواستار لغو تحریم‎های ایران شد

دور تازه گفت‌وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه به ریاست مشترک علی باقری رییس هیئت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی پیش در محل هتل کوبورگ آغاز شد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3357854" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/777714/3357854?width=400&height=300"></script></div>

نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی از برگزاری نشست هماهنگی غیررسمی طرف‌های برجام بدون حضور ایران و آمریکا خبر داد.

رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و هیئت همراه که به منظور حضور در دور جدید گفت‌وگو‌ها میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها، در وین حضور دارند، راهی هتل کوبورگ وین، محل انجام مذاکرات شدند.

نمایندگانی که علی باقری را در این سفر همراهی می‌کنند، شامل معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی هستند.

اتحادیه اروپا در ساعات باقی مانده تا آغاز مذاکرات وین، به اظهارنظر درباره مذاکرات پرداخته است.

به گزارش «اسکای نیوز عربی»، سخنگوی اتحادیه اروپا در مورد نحوه برگزاری مذاکرات وین، اعلام کرد که این مذاکرات به صورت ادوار قبلی برگزار می‌شود.

به گفته این مقام اروپایی، «نحوه برگزاری دور هفتم مذاکرات هسته‌ای بدون تغییر باقی می‌ماند و هیچ مشارکت مستقیمی از سوی هیئت آمریکایی وجود ندارد.»

سخنگوی اتحادیه اروپا: هیئت آمریکایی مشارکت مستقیمی در مذاکرات وین ندارد

هتل کوبورگ وین تا ساعتی دیگر میزبان دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران خواهد بود تا پس از پنج ماه وقفه گردهم آمده و پیرامون نحوه احیای مفاد توافق هسته‌ای ایران که اجرای ان با رفتار بی‌مسئولانه آمریکا و بدعهدی اروپاهایی‌ها به مشکل خورده است گفت‌وگو کنند.
 
دولت اتریش از هفته پیش برای مهار شیوع کرونا، کشور را در وضعیت قرنطینه قرار داده است.
 
رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴
 
علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران در نشست وین شنبه گذشته وارد اتریش شد و در این مدت رایزنی‌های فشرده‌ای را در قالب جلسات دو جانبه و چند جانبه با مشارکت کنندگان برجام برگزار کرد.
 
رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴

انریکه مورا در توییتی نوشت: «برای دور هفتم مذاکرات درباره بازگرداندن برجام به مسیر اصلی به وین بازگشتم.

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: دیروز با رؤسای هیئت‌های چین و روسیه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران ملاقات کردم.

وی بیان کرد: امروز صبح همچنین با همکاران اروپایی و آمریکایی پیش از کمیسیون مشترک در بعد از ظهر دیدار خواهم کرد».

رفع کامل، تضمینی و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛ هدف مذاکره ایران با گروه ۱+۴

 

گزارش توییتری مذاکره کننده ارشد اروپا در آستانه برگزاری مذاکرات وین

سعید خطیب‌زاده امروز در نشست خبری خود در خصوص زمان‌بندی انجام مذاکرات، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی برای رسیدن به یک توافق و گفت‌وگو‌های نتیجه‌بخش فکر می‌کند. اراده جدی جمهوری اسلامی ایران که با اعزام تیم با کیفیت، آن را اعلام کرده مشخص شده است. اگر طرف مقابل هم با همان عزم و اراده جدی گام بردارد، ما در مسیر درستی برای رسیدن به توافق در خصوص اطمینان از رفع تحریم‌هایی که ایالات متحده به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی بر مردم ایران اعمال کرده، قرار داریم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این گفت‌وگو‌ها امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود و نتیجه آن در همین امروز مشخص می‌شود. نکته مهم این است که اگر ایالات متحده با این عزم به وین بیاید که بن‌بست و مواردی را که در دور‌ه‌های قبلی باعث شده بود که به توافق نرسیم حل کند، قطعاً گفت‌وگو‌ها مسیر آسانتری را خواهد داشت. اگر ایالات متحده همچنان به مسیر یکجانبه‌گرایی خود در گفت‌وگو‌ها ادامه بدهد، قطعا جمهوری اسلامی ایران هم انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.
 
معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین و رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات وین، از برگزاری دیدار سه جانبه غیر رسمی میان هیئت‌های ایران، چین و روسیه خبر داد.

به گفته وی این مذاکرات برای تبادل نظر‌ها و آماده سازی از سرگیری مذاکرات وین در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برگزار شد و نخستین هدف آن درک بهتر موضع تهران در این مذاکرات بود.

در عین حال به گزارش «تلگراف»، «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس و «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری مذاکرات وین، یادداشت مشترکی منتشر کردند. طرفین در یادداشت مذکور مدعی تعهد برای جلوگیری از دستیابی ایران به آن چه «سلاح هسته‌ای» خواندند، شدند.

براساس گزارش «کانال ۱۳» تلویزیون رژیم صهیونیستی، هدف اصلی وزیر خارجه این رژیم از تور انگلیس و فرانسه، اطمینان از باقی ماندن تحریم‌های بانکی علیه ایران است.

مذاکرات وین در حالی امروز دوشنبه، ۸ آذر، از سر گرفته می‌شود که «لارنس نورمن»، خبرنگار «وال استریت ژورنال»، در توصیف وضعیت شهر «وین» در آستانه مذاکرات پیرامون برجام نوشت که این شهر به دلیل قرنطینه کرونایی خلوت و خالی از جمعیت است.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

 

شرایط وین در ساعات باقی مانده تا برگزاری مذاکرات

در ادامه دیدار‌های کارشناسی و سیاسی، علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران عصر روز یکشنبه با انریکه مورا، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.

این دیدار پس از رایزنی سه جانبه رئیس هیئت مذاکره کننده ایران با نمایندگان روسیه و چین در گروه ۱+۴ انجام شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

 

دیدار باقری کنی با هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه

علی باقری‌کنی در یادداشتی نوشت: تجربه به ما می‌گوید که غرب به دنبال اجرای توافق نیست؛ بلکه به دنبال آن است که با اعلام حصول توافق با جلب نظر عموم مخفیانه توافق را به تمامی روش‌های ممکن اجرا نکند. از روی تجربه می‌شود گفت که به دنبال این کار، اقداماتی جهت «ربایش» سکوی برجام انجام می‌دهند تا ایران را برای وادار کردن به دادن امتیازات بیشتر در زمینه‌های غیرمرتبط با مسائل هسته‌ای تحت فشار قرار دهند. در نتیجه ملت ایران نه به این روند و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان: اولین هدف مذاکرات رفع کامل تحریم‌هاست

اعضای تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد ایران با عزم جدی در مذاکرات حاضر خواهد شد؛ بنابراین اگر طرف‌های مقابل نیز قصد دستیابی به توافق را دارند، بهتر است با حسن‌نیت در مذاکرات حاضر شده و گام‌های جدی را برای اثبات این حسن نیت بردارند.

گام اول در وین؛ عزم جدی ایران در رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه

نظر شما