شناسهٔ خبر: 51092413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران؛

دور جدید مذاکرات وین برگزار شد

دور جدید گفت‌وگو‌های وین از ساعت ۱۴ امروز به وقت محلی و ۱۶:۳۰ به وقت تهران با حضور نمایندگان ایران و ۱+۴ پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دور جدید گفت‌وگو‌ها میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها عصر امروز در شهر وین آغاز شد.

نشست افتتاحیه این دور از گفت‌وگو‌ها به ریاست مشترک علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا از ساعت ۱۴ به وقت محلی و ۱۶:۳۰ به وقت تهران در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

گفتنی است که هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این جلسه حضور دارد. دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در نشست وین هستند.

در روز‌های گذشته نیز جلسات و دیدار‌های غیررسمی دو و چندجانبه میان هیأت اعزامی ایران و برخی هیأت‌های دیگر برگزار شده است. روز گذشته علی باقری در یک نشست سه‌جانبه با رؤسای هیأت‌های مذاکره‌کننده روسیه و چین در مورد مهم‌ترین موضوعات گفت‌وگو‌های پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداخت.

<div id="video-display-embed-code_15201438"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7982203/15201438?width=400&height=300"></script></div>

همچنین در ملاقات دوجانبه‌ای که شب گذشته میان علی باقری و انریکه مورا برگزار شد، ترتیبات اجرایی گفت‌وگو‌ها مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم اولویت دادن به مسئله تحریم‌ها تأکید شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با شروع دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین در یادداشتی عنوان کرد هدف اصلی این مذاکرات احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریمهایی است که به صورت یکجانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکا اعمال شده است.

امیرعبداللهیان همچنین در این یادداشت گفته است که در مذاکرات وین بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مورد توجه ایران نخواهد بود مگر اینکه تضمین‌هایی ارائه شود که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد.

گفتنی است همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی ویدئویی از کشورهای مذاکره‌کننده خواسته تسلیم آنچه «باج‌خواهی هسته‌ای ایران» خوانده، نشوند!

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا که از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی آغاز شده بود پس از دو ساعت پایان یافت.

هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این جلسه حضور یافته است.

برای رسیدن به تفاهمی که منافع مشروع ما را تامین کند، مصمم هستیم

علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده ایران در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگو‌ها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست کارگروه لغو تحریم‌ها صبح فرسه‌شنبه برگزار شود.

<div id="video-display-embed-code_15203408"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7982203/15203408?width=400&height=300"></script></div>

کارگروه بررسی لغو تحریم‌ها فردا آغاز به‎ کار می‌کند

رئیس تیم مذاکره کننده ایران پس از پایان این جلسه نیز گفت: امروز ما نشست کمیسیون مشترک برجام را داشتیم که کشور‌های عضو برجام در آن مشارکت داشتند. این نشست به ریاست (انریکه مورا) نماینده اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست دیدگاه خود را در مورد دو موضوع بیان کردند یکی وضعیت اجرای برجام و دیگری درباره چشم انداز آتی، به ویژه نگاه هر یک از اعضا نسبت به مذاکرات در روند پیش رو.

معاون وزیر خارجه گفت: در این نشست بر این نکته تأکید داشتیم که عامل اصلی شرایط کنونی، اقدام کشوری است که با نقض توافق و قطعنامه شورای امنیت (۲۲۳۱) از توافق خارج شد و برخلاف قانون و مقررات بین‌المللی، تحریم‌های گذشته را مجددا بازگرداند و همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه ملت ایران وضع کرد. در نهایت قرار بر این شد که اولا موضوع لغو تحریم‌ها به عنوان دستورکار اولیه کمیسیون مشترک برجام قرار بگیرد و بر همین اساس، قرار شد فردا صبح سه‌شنبه نهم آذر ماه کارگروه بررسی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران آغاز به کار کند.

علی باقری در پایان تصریح کرد: به نظر من این خودش یک دستاورد قابل توجه است که همه کشور‌های عضو گروه ۱+۴ به مطالبه به حق جمهوری اسلامی ایران تن دادند و بر آن تأکید و تصریح کردند که ابتدا باید وضعیت تحریم‌های غیرقانونی رژیم آمریکا علیه ملت ما روشن شود و بعد نسبت به سایر موارد بحث، بررسی و تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

نظر شما