شناسهٔ خبر: 51057605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رایزنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه ازبکستان و جمهوری آذربایجان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزرای امور خارجه ازبکستان و جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو با وزرای امور خارجه ازبکستان و جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در دیدار با «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان با مرور روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، ضرورت گسترش مناسبات در مسیر منافع دو کشور را مورد تاکید قرار داد و آمادگی کشورمان را برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک به اطلاع همتای خود رساند.

وی همچنین با تایید نظر وزیر خارجه ازبکستان در زمینه لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های فیمابین، این اقدام را عاملی برای جهت دهی و شتاب بخشی به روابط دو کشور خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه پانزدهمین نشست سران در عشق آباد را نقطه عطفی در مسیر توسعه مناسبات و همکاری‌های فیمابین برشمرد.

امیرعبداللهیان در حوزه همکاری‌های چندجانبه در منطقه در موضوعات مختلف از جمله آب، حمل و نقل و ترانزیت نیز آمادگی ایران را برای همکاری با ازبکستان به منظور کار با دیگر کشور‌ها مورد تاکید قرار داد.

اوضاع افغانستان، آوارگان افغانستانی در پی وضعیت اخیر در این کشور، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه بر قراری دولتی فراگیر در افغانستان و متشکل از اقوام مختلف، نتایج گفت‌وگو‌های انجام شده با همتایان از دیگر کشور‌ها در این خصوص و همچنین تشریح دیدگاه و تحرکات ایران درباره مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه غیرقانونی آمریکا و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، فوری و همراه با حسن نیت به شرط بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود و لغو تحریم‌های اعمال شده، بی اعتمادی نسبت به آمریکا، همکاری نزدیک ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود.

عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان نوازی ایران در سفر اخیرش به تهران به منظور شرکت در دومین نشست همسایگان افغانستان و با اشاره به روابط دوجانبه، آمادگی کشورش را برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه ازبکستان در این دیدار روسای جمهور دو کشور را بیانگر روابط حسنه فیمابین برشمرد. وزیر خارجه ازبکستان همچنین دیدگاه دو کشور در موضوع افغانستان را به یکدیگر نزدیک دانست.

کامل اف همچنین همکاری‌های فیمابین دو کشور با دیگر کشور‌های منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

دو وزیر در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای و سطوح مسئولان اعم از روسای جمهور، وزرای امور خارجه و مسئولان کمیسیون مشترک همکاری‌ها را با اهمیت خواند و سفر اخیر معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌ها به تهران را مثبت ارزیابی کرد.

استقبال ایران از برگزاری نشست سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سوچی

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اخیرا به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرد.

امیرعبداللهیان همچنین دیدار  روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان را بیانگر مسیر صحیح دیپلماسی برشمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به قدردانی همتای آذربایجانی خود در خصوص رای مثبت جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب این کشور در شورای اجرایی یونسکو، عضویت جمهوری آذربایجان در این شورا را تبریک گفت و ضرورت همکاری‌های بین المللی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

وضعیت آوارگان افغانستانی در پی تحولات اخیر در این کشور و تشریح آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگو‌های وین از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار از برگزاری نشست سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در سوچی استقبال کرد و آن را اقدامی مهم، موثر و سازنده در جهت خروج منطقه از بحران برشمرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد اینگونه روند‌های مبتنی بر خواست و توانمندی‌های کشور‌های منطقه با پیشرفت و موفقیت همراه باشد.

ابراز خرسندی از تحولات مثبت پیش آمده در روابط ایران و جمهوری آذربایجان

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از تحولات مثبت پیش آمده در روابط در پی برخی سوء تفاهمات شکل گرفته، سفر معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی آذربایجان به ایران را در چارچوب عملیاتی کردن توافقات فیمابین با اهمیت خواند.

وی همچنین انجام پروژه‌های مشترک بین دو کشور و با مشارکت دیگر کشور‌های همسایه را مهم خواند و از آمادگی برای اجرایی کردن این پروژه‌ها خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما