شناسهٔ خبر: 50769870 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسوول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان:

یک سوم قزوینی‌ها دیابت دارند

قزوین-ایرنا- کارشناس سلامت و مسوول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین با بیان اینکه دیابت یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در آن سطح گلوکز خون بالاتر از حالت عادی می باشد،گفت: یک سوم از جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان به این بیماری مبتلا هستند.

صاحب‌خبر -

صفیه احمدی زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۳ آبان روز جهانی دیابت است و از آنجایی که درصد بالایی از افراد جامعه به بیماری دیابت مبتلا هستند و نیمی از آنها از بیماری خود آگاهی ندارند این روز به جهت افزایش سطح آگاهی در خصوص این بیماری نام گذاری شده است. 

وی همچنین اظهار داشت: انسولین هورمونی است که لوزالمعده که به پانکراس معروف است آن را در بدن تولید می کند و افراد مبتلا به دیابت با کمبود انسولین در بدن مواجه هستند.

احمدی زاده ادامه داد: زمانی که سلول ها نتوانند قند موجود در خون را به درستی جذب کند فرد به دیابت مبتلا می‌شود. 

وی همچنین با بیان اینکه دیابت در ۲ حالت نوع یک و نوع ۲ بروز پیدا می کند؛ تصریح کرد: در دیابت نوع یک که درصد از جامعه آماری به آن مبتلا هستند پانکراس انسولین تولید نمی کند و فرد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین است. 

وی افزود: ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان و جوانان شایع تر است و در این نوع از بیماری افراد مبتلا مجبور به تزریق انسولین هستند. 

احمدی زاده عنوان کرد: دیابت نوع ۲ شایع ترین دیابت در جهان است که ۹۵ درصد افراد مبتلا به دیابت دارای دیابت نوع ۲ هستند. 

وی تصریح کرد: در دیابت نوع دو سلول های بدن در برابر انسولین مقاوم هستند و این نوع دیابت معمولاً در سنین بالای ۴۰ سال تشخیص داده می شود. 

کارشناس سلامت و مسوول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین اظهار داشت: احساس خستگی همیشگی،تکرر ادرار و احساس تشنگی و گرسنگی زیاد از علائم ابتلا به دیابت است که افراد دارای این علائم برای کنترل و درمان دیابت باید به پزشک مراجعه کنند.

احمدی زاده با بیان اینکه آسیب به رگ های شبکیه چشم، نارسایی کلیه و خونرسانی ضعیف به پاها و زخم شدن آنها از آسیب‌های محتمل دیابت است،افزود: کم تحرکی، اضافه وزن، مصرف دخانیات، چربی خون بالا، سابقه خانوادگی، سابقه حمله قلبی و مغزی، سابقه دیابت بارداری، تولد نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم و ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک از فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت است. 

وی ادامه داد: بیماری دیابت با مصرف داروهای تجویزی و همچنین انسولین قابل کنترل است و افراد دیابتی باید رژیم غذایی مناسب را مورد توجه زندگی روزمره خود و از مصرف الکل و غذاهای کم‌کالری پرهیز کنند و به جای آن روزانه نیم تا یک ساعت ورزش کرده و غذاهای فیبردار مصرف کنند.

نظر شما