شناسهٔ خبر: 50483114 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۶۰ تقاطع بزرگراهی در تهران هنوز تکمیل نشده است

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران:۶۰ تقاطع بزرگراهی در تهران به خاطر تکمیل نبودن، ۳۳۶ کیلومتر مسیر تهرانی‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت، تصادف، آلودگی هوا و دیگر مشکلات شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس شعبانی، در دیدار شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر اتفاقی که در تهران می‌افتد یک اثر ملی دارد، گفت: تکمیل این تقاطع‌ها حدود ۶ هزار میلیارد پول می‌خواهد و نیاز به عزم ملی و کمک دولت دارد. همچنین اتصال شهر‌های اطراف به تهران از جمله تقاطع ایران خودرو با بزرگراه تهران - کرج نیاز به اصلاح دارد و کار مشترک بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی است.
شعبانی ادامه داد: انتقال عوارضی تهران - قم به بعد از فرودگاه امام (ره) اگر انجام شود می‌توانیم حلقه دوم شهر آفتاب را اجرا کنیم. همچنین در بحث نگهداشت شهر به عنوان مثال به اختصاص تسهیلاتی در ارائه قیر به شهر‌های پرجمعیت نیاز به کمک داریم.

تولید مسکن کوچک اندازه برای اقشار کم درآمد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: متوسط مساحت واحد‌های مسکونی در جنوب تهران بالای ۹۰ متر و در شمال ۱۲۰ متر است که این مسأله روز به روز توان تامین مسکن برای اقشار کم درآمد را غیرممکن می‌کند. باید با استفاده از سازندگان دولتی وضعیت مسکن را به سمت تولید مسکن کوچک اندازه ببریم تا در یک حالت ترکیبی بتوانیم ۲۰ درصد واحد‌های کوچک اندازه بسازیم و به صورت مسکن اجاره‌ای اجتماعی در اختیار افراد کم درآمد قرار دهیم.
گلپایگانی ادامه داد: امکان ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در بلند مدت در شهر وجود دارد و می‌توان ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد. بخشی از این واحد‌ها توسط خود مردم، بخش خصوصی و نهاد‌ها قابل ساخت است. ظرفیت‌هایی که برای این موضوع داریم شامل هزاران هکتار زمین‌های کشاورزی و ... است که به مناطق ۱۸ و ۱۹ اضافه شد و اگر قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری در مجلس اصلاح شود ظرفیت بالایی ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر انتقال جریان نوسازی به مناطق میانی و جنوبی شهر است، اضافه کرد: طرح‌های تشویقی و تراکم بیشتری به قطعات بزرگ اندازه داده می‌شود که این مسأله باعث رفتن روند ساخت و ساز و تراکم به سمت شمال شهر می‌شود. در حالی که از نیمه جنوبی خیابان انقلاب تا جنوب شهر ۶۹ درصد قطعات زیر ۲۰۰ متر است بنابراین نیاز است که روند ساخت و ساز را تغییر دهیم.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری عنوان کرد: حذف نوار ۱۰۰ متری پیرامون راه آهن نیز از دیگر مسائلی است که باید انجام شود. همچنین اگر بحث واگذاری اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در محله سیروس را به سرانجام برسانیم، می‌توانیم نوسازی آن را به عنوان یک محله الگو بر مبنای معیار‌های تاریخی انجام دهیم.
گلپایگانی مشکل حریم تهران را از دیگر مشکلات این شهر برشمرد و یادآور شد: تهران در جنوب شرق و جنوب اصلا حریم ندارد و شهر‌های کوچک چسبیده به تهران درباره حریم پایتخت تصمیم گیری می‌کنند و این باعث مشکل درباره تهران می‌شود. مشکلی که سال‌های گذشته برای مرتضی گرد ایجاد شده، زنگ خطر برای تهران است.
وی با اشاره به مسأله اصلاح قانون تعاریف، گفت: درباره این موضوع به عنوان مثال می‌توان گفت که ری و شمیران محدوده شهر تهران هستند و فرمانداری‌ها برای آن‌ها تصمیم گیری می‌کنند و درواقع شهرداری جداگانه‌ای برای آن‌ها نداریم تا از حریم آن حمایت کند و این موضوع نیاز به یک اصلاح دارد.

همکاری برای حل مشکل پایانه‌ها و معاینه فنی اتوبوس‌ها

سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این جلسه گفت: حوزه حمل و نقل برون شهری و درون شهری با یکدیگر پیوستگی دارند و یکی از نقاط اتصال این دو، حمل و نقل ریلی است. امیدواریم با کمک وزارت راه و شهرسازی بهره برداری از متروی کرج هشتگرد به شهرداری منتقل شود تا یکپارچگی حمل و نقل ریلی ایحاد شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: علاوه بر نیاز به برنامه‌هایی برای هماهنگی اتصال ریلی درون شهری و برون شهری در پایانه‌های مسافری نیز برای حل مشکلات نیاز به همکاری و هماهنگی داریم. مثلا مکان یابی پایانه‌ها برای انتقال پایانه‌هایی که در محدوده مرکزی و بطن شهر هستند به حاشیه و خارج شهر انجام شود. همچنین تقاضا داریم امکان معاینه فنی اتوبوس‌های شهرداری در خارج از شهر تا زمان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وجود داشته باشد.
شفیعی ابراز امیدواری کرد که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری با هماهنگی با هم بتوانند طرح جامع تهران و طرح جامع حمل و نقلی را با هم پیش ببرند.

نظر شما