شناسهٔ خبر: 50433421 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج/ ۲

محمد مخدومی: افتتاح کتابخانه مرکزی موجب رشد ۷۳ درصدی شاخص کتابخانه‌ای در شهر سنندج شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با اشاره به روند ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) سنندج گفت: زیربنای فعلی کتابخانه‌های عمومی استان در حدود ۱۸ هزار مترمربع است و با بهره‌برداری از این کتابخانه، شاخص زیربنای کتابخانه‌های استان به ۲۲ هزار مترمربع رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) سنندج، پنجشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، محسن فتحی، از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی کشور برگزار شد.

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران و بیان تبریک به مناسبت ایام ماه ربیع الاول، طی سخنانی گفت: کتابخانه تخصصی مرکز بزرگ اسلامی سنندج در سال ۱۳۸۸ از محل اعتبارات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)  به استان کردستان در زمینی به مساحت ۸۰۰مترمربع و زیربنای ۳۴۱۷  مترمربع، در ۶ طبقه احداث شد و در پاییز سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌ برداری قرار گرفت. این کتابخانه در ابتدا دارای ساختاری با ماهیت تخصصی بوده است  و به‌عنوان بازوی تحقیقاتی و پژوهشی و علمی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور فعالیت می‌کرد.

وی افزود: درسال ۱۳۹۹ با توجه به مذاکرات صورت گرفته و با تمهیدات جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج آقای پورذهبی، ساختمان این کتابخانه با هدف ارائه خدمات به عموم مردم و تبدیل ساختار آن به کتابخانه‌ای عمومی و در تراز کتابخانه‌های مرکزی استان، در قالب حق انتفاع به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد. بر این اساس با تغییرات بنیادی صورت گرفته، هویت جدیدی در قالب کتابخانه عمومی مرکزی استان برای این کتابخانه شکل گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان درباره برخی ویژگی‌های کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج  گفت: در این فرایند، با طراحی فضاها و بخش‌های مختلف، بیش از ۴۰ خدمت متنوع در کتابخانه تعریف شده و لذا دایره مخاطبان و خدمت گیران کتابخانه به عموم مردم گسترش پیدا کرده است. به‌نحوی‌که در شرایط عادی، ۶۵۰ نفر می‌توانند از خدمات این کتابخانه به‌صورت هم‌زمان و به‌صورت حضوری استفاده کنند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این کتابخانه، علاوه بر ارتقای سرانه فرهنگی و کتاب‌خوانی در استان، شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان کردستان، نزدیک به ۲۰ درصد رشد، در شهرستان سنندج به ۶۰ درصد رشد و شهر سنندج نزدیک به ۷۳ درصد رشد داشته است. شایان ذکر است زیربنای فعلی کتابخانه‌های عمومی استان در حدود ۱۸هزار متر مربع است و با بهره‌برداری از این کتابخانه، شاخص زیربنای کتابخانه‌های استان به ۲۲ هزار مترمربع رسیده است. بهسازی فضاها، انجام تعمیرات عمرانی، طراحی و فضاسازی، تأمین تجهیزات الکترونیکی و شبکه و تجهیزات کتابخانه‌ای کتابخانه مرکزی سنندج با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال به سرانجام رسیده است.

نظر شما