شناسهٔ خبر: 50433090 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج/ ۱

مهدی رمضانی: امیدواریم کتابخانه مرکزی سنندج محل شکل گیری اقدامات مهم فرهنگی در کشور باشد

مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) سنندج با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) سنندج، پنجشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، محسن فتحی، از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی کشور برگزار شد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم به ارائه گزارشی از روند  افتتاح خدمات و بازگشایی پروژه کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج پرداخت و گفت: ساختمان کتابخانه تخصصی مرکز بزرگ اسلامیِ غرب کشور در سال ۱۳۸۸، از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به استان کردستان، در زمینی به مساحت ۸۰۰ و زیربنای ۳۴۱۷  مترمربع، در ۶ طبقه احداث شد و در پاییز ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.

ی افزود: این کتابخانه در ابتدا، به‌عنوان بازوی تحقیقاتی و علمی مرکز بزرگ اسلامی در غرب کشور، با ماهیتی تخصصی و غیرعمومی فعالیت می‌کرده است. اما در سال ۱۳۹۹ بر اساس مذاکرات و با همت و بلندنظری حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورذهبی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان کردستان، آن ساختمان با هدف ارائه خدمات به عموم و تبدیل آن به کتابخانه‌ای در تراز کتابخانه‌های مرکزی، در قالب حق انتفاع، به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد درباره تبدیل این کتابخانه به یک کتابخانه مرکزی گفت: پس از ایجاد تغییرات بنیادی در آن، اینک در قالب کتابخانه عمومی مرکزی استان، هویت جدیدی یافته است. در فرایند این تغییرات و با بازطراحیِ بخش‌های مختلف، بیش از ۳۵ خدمت متنوع در کتابخانه تعریف ‌شده است؛ به‌گونه‌ای‌که در شرایط عادی، ۶۵۰ نفر می‌توانند از خدمات این کتابخانه به‌صورت هم‌زمان و حضوری استفاده کنند.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی این کتابخانه، علاوه بر ارتقای سرانه فرهنگی و کتاب‌خوانی در استان، شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان کردستان نیز به ۲۵ هزار مترمربع رسیده است. همچنین بهسازی فضاها، انجام تعمیرات، طراحی و فضاسازی، تأمین تجهیزات الکترونیکی و شبکه و تجهیزات کتابخانه‌ایِ کتابخانه مرکزی سنندج با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال به سرانجام رسیده است.

فرایند بهسازی، تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج

مهدی رمضانی در ادامه به ارائه خلاصه‌ای از فرایند بهسازی، تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج پرداخت و گفت: در موضوع «بازطراحی نقشه و  فضای ساختمان کتابخانه» پس از بازدیدهای کارشناسی از کتابخانه، فضاهای موجود و مورد انتظار و همچنین پلان‌ها و طرح‌های مدنظر، بررسی شد. در جلسات متعدد، ضمن در نظر گرفتن استانداردها، وضعیت فضاها، بخش‌ها و چیدمان‌های موجود، به دقت بررسی شد و پلان نهایی، با اِعمال کمترین هزینه و تغییرات عمرانی، مورد توافق و ملاک کار قرار گرفت.

وی درباره «تعریف خدمات جدید» نیز توضیح داد: با توجه به چشم‌انداز کتابخانه به‌عنوان کتابخانه مرکزی استان، خدمات و فعالیت‌های نوین کتابخانه‌ای برای این کتابخانه تعریف شد. برخی از این بخش‌ها، از جمله اتاق علم نوجوان، برای نخستین بار در کشور و کتابخانه‌های مرکزی اجرا شده است. همچنین در «طراحی داخلی فضاها متناسب با خدمات آن» چیدمان و تجهیزات فضای بخش‌های کتابخانه، متناسب با ظرفیت و خدمات آن، با کمک همکاران نهادی و طراحان بومی به منظور تبدیل این کتابخانه به یک کتابخانه مرکزی طراحی شد. بخش کودک، اتاق علم، سالن‌های مطالعه، خدمات مبتنی بر وب، ناشنوایان، مرجع، تالار محققان، اتاق مطالعه گروهی و خصوصی، نگارخانه و سالن جلسات، از جمله بخش‌های استاندارد کتابخانه است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به «تجهیز فضاهای کتابخانه‌ای» پرداخت و گفت: متناسب با طراحی فضاها و هم‌زمان با تغییرات عمرانی، ضمن بهره‌گیری از تجربه بهره‌برداری از سایر کتابخانه‌های مرکزی، بررسی کیفیت تجهیزات کتابخانه‌ای، رایزنی با شرکت‌های سازنده و بررسی پیشنهاد طرح‌های جدید با هدف رفع نواقص تجهیزات موجود و دستیابی به استانداردها انجام شد. کف‌پوش، میز و صندلی مطالعه و قفسه‌های کتاب از جمله تجهیزات مورد بررسی بوده است. نهایتاً سفارش خرید و ساخت تجهیزات، مطابق با شناسنامه فنی مورد تائید، انجام شد.

وی «آماده‌سازی و فهرست‌نویسی منابع کتابخانه‌ای» را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این کتابخانه مرکزی عنوان کرد و گفت: به‌منظور یکپارچه‌سازی و بهره‌برداری از منابع موجود و منابع تأمین‌شده برای کتابخانه، تیم فهرست‌نویسی و آماده‌سازی، با همراهی کتابداران عزیز استان و شهر سنندج، در محل کتابخانه مستقر و کلیه خدمات فنیِ لازم، مدیریت و انجام شد. همچنین در بحث «تأمین منابع کتابخانه‌ای» نیز علاوه بر بررسی کتب موجود در مخزن کتابخانه، منابع تکمیلیِ کتابخانه‌ای با رویکرد تقویت منابع عمومی و مجموعه سازی مناسب، از جمله کتاب در تمامی موضوعات و رده‌های سنی در بخش‌های مخزن اصلی، مرجع، ناشنوایان، نابینایان، نوجوانان و همچنین سهمیه ویژه اسباب‌بازی توسط اداره کل تأمین منابع تهیه و به کتابخانه ارسال شد.

ویژگی‌های کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج

مهدی رمضانی در ادامه سخنان خود به برخی از ویژپی‌های منحصر بفرد کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج در کشور اشاره کرد و گفت: نخستین «اتاق علم نوجوان» برای اولین بار در کشور در این کتابخانه راه‌اندازی شده است. اتاق علم نوجوان با محوریت آزمایشگاه‌های علمی و با هدف تقویت جنبه‌های علمی و آموزشی و تحقیقاتی ایجادشده است. محتواهای این اتاق شامل فیلم‌های آموزشی، بازی‌های تعاملی، کتاب‌های الکترونیکی، منابع مرجع و اینفوگراف است.

وی افزود: همچنین «بخش کودک» کتابخانه با متراژ ۲۵۰ مترمربع، بزرگ‌ترین بخش کودک کتابخانه‌ای در غرب کشور است. این فضای وسیع، فرصت‌های خوبی را برای اجرای برنامه‌ها و ارائه خدمات متنوع فراهم کرده است. این فضا دارای بخش‌هایی چون صحنه نمایش، اتاق اسباب‌بازی و سرگرمی، نشریات، کلاس‌های آموزشی، امانت، مخزن و محل انتظار والدین است. مخزن این بخش دارای ۳۰۰۰  نسخه کتاب و قابلیت افزایش تا ۱۰هزار نسخه است. همچنین تا ۱۵۰ نفر می‌توانند همزمان از خدمات این بخش استفاده کنند. در این بخش ۶۰ بازی فکری و آموزشی در رده‌های مختلف سنی تدارک دیده شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به تشریح برخی خدمات این کتابخانه که برای اولین بار در استان کردستان ارایه می‌شود پرداخت و گفت: برای اولین بار در استان کردستان در راستای توسعه خدمات برای گروه‌های خاص، اولین بخش ناشنوایان کتابخانه‌ای در این کتابخانه راه‌اندازی شده است. همچنین این کتابخانه دارای بخش دیداری ـ شنیداری با امکان مشاهده فیلم و دسترسی به فایل‌های صوتی متنوع است. همچنین کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج دارای ۱۵ اتاق مطالعه انفرادیVIP  و نیز اتاق‌های مطالعه گروهی است.

وی ادامه داد: سالن جلسات این کتابخانه با زیربنای ۱۰۰ مترمربع و نگارخانه آن با زیربنای ۶۰ مترمربع برای برگزاری مراسم فرهنگی و هنری و نشست‌های مختلفِ چندمنظوره آماده بهره‌برداری است. همچنین برای نخستین بار در استان، این کتابخانه، با دارا بودن بخش خدمات مبتنی بر وب و از طریق دسترسی به بیش از ۱۸۰۰ پایگاه اطلاعاتی و میلیون‌ها مقاله و مدرک علمی، پذیرای دانشجویان و محققان است. این کتابخانه با دارا بودن فضای آموزشی، فرصت‌های بی‌نظیری را برای برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های مهارت افزایی عمومی فراهم می‌کند.

سایر ویژگی‌ها و امکانات کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج

مهدی رمضانی درباره سایر بخش‌های موجود در این کتابخانه مرکزی توضیح داد: سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه با زیربنای ۳۰۰ مترمربع، ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر را دارد. بخش نسخ خطی کتابخانه نیز دارای حدود ۵۷۲ نسخه کتاب شامل ۵۶ جلد کتاب خطی نفیس، ۲۰۵ جلد چاپ سنگی، و ۳۱۱ جلد چاپ سربی است. همچنین بخش امام شافعی کتابخانه با بهره گیری از منبابع قبلیِ کتابخانه و منابع جدیدِ خریداری شده، مرکز مهم پژوهش در فقه شافعی است که ان شاءالله توسعه خواهد یافت.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ادامه داد: این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه با گنجایش ۱۰۰۰ مترمربع، با ظرفیت پذیرش ۱۵۰ نفر هم‌زمان، دارای امکاناتی همچون کمد نگهداری وسایل و میزهای مطالعه مجهز برای استفاده از تجهیزات الکترونیکی است. خدمات تحویل کتاب درب منازل نیز در این کتابخانه ارائه می‌شود و مرکز مبادله منابع کتابخانه‌های استان نیز در این کتابخانه مرکزی پیش بینی شده است.

رمضانی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از نماینده ولی فقیه در استان کردستان که زمینه ساز ایجاد این مرکز فرهنگی شد، گفت: از همکاران سختکوش و پیگیرم در تمام بخش های نهاد مخصوصاً اداره کل امور کتابخانه ها، اداره کل عمرانی، اداره کل فناوری اطلاعات و اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاونت اداری ـ مالی و دبیرکل محترم و معزز نهاد که با بلندنظری و حمایت و اعتمادشان، زمینه خلق این ظرفیت را فراهم کردند، سپاسگزارم. از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، که علی رغم مشغله فراوان، با حضورشان موجبات دلگرمی کسانی که ماه ها درگیر این پروژه بودند را فراهم کردند، متشکرم. تمام امید و آرزوی ما این است که این مرکز فرهنگی ـ اجتماعی، محل شکل گیری و هدایت اقدامات مهم فرهنگی در شهر، استان و کشور شود.

نظر شما