شناسهٔ خبر: 50160998 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانستنی های سلامت

ترفندهای لاغر کردن شکم با خوراکی ها

خبرگزاری صداوسیما

مردانی که دور کمر بالای ۱۰۱ سانتی متر و خانم‌هایی که دور کمر بالای ۸۹ سانتی متر داشته باشند، دچار چاقی شکم هستند.

صاحب‌خبر -

ترفندهای لاغر کردن شکم با خوراکی هابه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز سمنان، بسیاری از افراد زمانی که دچار چاقی شکمی می‌شوند، سعی می‌کنند با ورزش‌هایی مانند دراز و نشست و یا دویدن روی تردمیل سریعا چربی‌های اضافه اطراف شکم و پهلو را از بین ببرند. ورزش برای خوش اندام شدن فوق العاده است، اما مشکل اصلی اینجاست که دراز و نشست و دوچرخه و یا اکثر ورزش‌هایی که اسم‌شان را در کنار لاغری و چربی سوزی شکم شنیده‌اید، بیشتر ماهیچه‌های شکم را تقویت می‌کنند تا اینکه آن‌ها را آب کنند. زمانی می‌توانید با ورزش، شکم‌تان را آب کنید که در کنار آن رژیم بگیرید و یک برنامه غذایی سالم داشته باشید. 

خوراکی های لاغرکننده شکم

ترفندهای لاغر کردن شکم با خوراکی هابعضی از خوراکی‌ها (مثل سبزیجات و میوه‌ها) فیبر و آب زیادی دارند. بعد از مصرف این میوه‌ها مدت زمان طولانی‌تری را سیر می‌مانید. بعضی از خوراکی‌ها مانند فلفل و دارچین نیز خاصیت چربی سوزی دارند. یعنی سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند. البته تاثیر چربی سوزی این خوراکی‌ها آنقدر بالا نیست که به تنهایی باعث لاغری شکم بشوند.

جودوسر

جو دوسر یکی از خوراکی‌های فوق العاده برای بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن است. اگر جو دو سر را در وعده صبحانه مصرف کنید تا موقع ناهار انرژی کافی خواهید داشت و دیگر سراغ غذا‌های ناسالم نخواهید رفت.

بادام

بادام منبع پروتئین است و در عین حال جلوی گرسنگی را می‌گیرد. بادام چربی‌های سالم دارد که به سرعت سیرتان می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

کاهو

کاهو مملو از فیبر و آب است و مصرف آن باعث پر شدن معده و احساس سیری می‌شود. وقتی احساس سیری می‌کنید، مشخص است که کمتر سراغ هله هوله و غذا‌های ناسالم خواهید رفت؛ در نتیجه وزن‌تان پایین می‌آید و چربی‌های شکمی نیز آب می‌شوند.

لوبیا

لوبیا نیز جزء آن دسته خوراکی‌هایی است که فیبر و پروتئین بالایی دارد و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری سیر باشید.

سرکه سیب

سرکه سیب آنزیم‌های چربی سوزی را تحریک و قند خون را تنظیم می‌کند. مصرف سرکه سیب کمک می‌کند که احساس گرسنگی کمتری داشته باشید.

دارچین

ترفندهای لاغر کردن شکم با خوراکی هادارچین طبع گرمی دارد و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. وقتی سوخت و ساز بدن بالا برود، مسلما وزن‌تان پایین‌تر می‌آید. می‌توانید از دارچین به عنوان چاشنی برای طعم دار کردن غذا‌ها استفاده کنید.

آب

شاید عجیب باشد که آب چطور می‌تواند به لاغری شکم کمک کند. آب سرعت سوخت و ساز را بالا می‌برد و بدن را سم زدایی می‌کند؛ بنابراین اشتها را کاهش می‌دهد. برای اینکه تاثیر آب روی چربی‌های شکم و لاغری را زیاد کنید،

نکات زیر را به خاطر بسپارید:

۲ ساعت قبل از غذا آب بخورید. این کار باعث می‌شود در هر وعده ۷۵ کالری کمتر مصرف کنید. اگر هر روز این کار را انجام دهید سالی ۲۷۰۰ کالری کمتر مصرف خواهید کرد.

آب طعم دار مصرف کنید. می‌توانید یک تکه لیمو، نعناع یا نارنج به آب اضافه کنید تا هم میل‌تان به آب بیشتر شود و هم سوخت و ساز بدن‌تان بالا برود.

آب خنک بنوشید. آب خنک سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. چون بدن برای گرم کردن این آب کالری بیشتری می‌سوزاند. نوشیدنی‌های خود را تغییر دهید. به جای نوشابه‌های گازدار از آب و به جای قهوه شیرین شده با خامه و شکر از قهوه تلخ استفاده کنید.

چای سبز بنوشید. چای سبز نوعی آنتی اکسیدان دارد که سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و باعث چربی سوزی می‌شود. الکل مصرف نکنید. الکل سطح استروژن بدن را بالا می‌برد و چربی‌ها را در ناحیه شکم جمع می‌کند.

زردچوبه

ترفندهای لاغر کردن شکم با خوراکی هازردچوبه یک آچار فرانسه‌ی به تمام معناست. از کاهش التهاب بدن تا افزایش سرعت سوخت و ساز چربی‌ها و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، همه و همه از خواص همین ادویه‌ی زرد رنگ است.

پروتئین

پروتئین در غذا‌هایی مثل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ به مقدار فراوان وجود دارد. پروتئین نسبت به چربی و کربوهیدارت (قندها) مدت بیشتری سیر نگه‌تان می‌دارد. مصرف پروتئین، سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و به تعادل قند خون کمک می‌کند. 

آجیل‌ها و دانه‌ها

آجیل و مغز تخمه‌ها منبع گیاهی بسیار خوبی از پروتئین و اسیدچرب‌های امگا ۳ است. این خوراکی‌های خوشمزه، کلسترول بدن را پایین می‌آورد و باعث می‌شود احساس سیری کنید.

شکلات

شکلات منبع فیبر است. کافیست یک تکه شکلات بخورید تا چند ساعت سیر بمانید و اشتهایتان نسبت به غذا‌های شور و چرب کم شود. علاوه بر این، شکلات تلخ سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود.

برگه سیب

منظور از برگه سیب همان سیب خشک شده است. این ماده‌ی غذایی خیلی راحت هضم و باعث تصفیه خون، پاکسازی معده و روده می‌شود. از خاصیت‌های دیگر این خوراکی خوشمزه فیبر، انواع ویتامین‌های B کلسیم و آهن را می‌توان نام برد. 

خوراکی غیرمجاز برای آب کردن شکم

اگر می‌خواهید شکم تختی داشته باشید، سعی کنید مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید.

نان سفید

نان سفید قند بالایی دارد؛ در نتیجه بعد از مصرف آن قند خون به شدت بالا می‌رود و یک دفعه هم افت می‌کند. این افت ناگهانی قند خون باعث می‌‍شود به سرعت گرسنه شوید. بهتر است به جای نان سفید از نان بربری، سنگک یا نان‌های سبوس دار استفاده کنید.

آب‌میوه

آب‌میوه‌های طبیعی به اندازه نوشابه قند دارند. کافیست یک لیوان آب‌میوه بخورید تا ۱۰۰ کالری بی‌مصرف در بدن ذخیره شود. به جای آب‌میوه، میوه‌های تازه نوش جان کنید. درست است که میوه‌ها نیز قند دارند، اما میوه‌ها در کنار قند، حاوی فیبر نیز هستند. فیبر باعث می‌شود میوه‌ها دیرتر هضم شوند.

سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده و انواع فست فود

با توجه به اینکه سیب‌زمینی و فست فود‌ها در روغن‌های ناسالم سرخ می‌شوند و مواد مغذی خود را موقع سرخ شدن از دست می‌دهند، بهتر است تا جای ممکن این غذا‌ها را نخورید. به جای فست‌فود و غذا‌های سرخ شده از غذا‌های بخارپز، آب پز یا کبابی استفاده کنید.

چربی‌های اشباع

چربی اشباع نوعی چربی است که خیلی راحت با اکسیژن ترکیب می‌شود و عملکرد بدن را ضعیف می‌کند. خوراکی‌هایی مثل خامه، روغن، کره، پیه و روغن هسته‌ی پالم منبع چربی‌های اشباع هستد.

لبنیات کم‌چرب

حتما برایتان جای سوال است که لبنیات کم چرب چگونه باعث افزایش وزن می‌شوند. باید بگوییم که در کارخانه‌ها برای اینکه طعم بهتری به این لبنیات بدهند و چربی از دسته آن را جبران کنند به آن‌ها طعم دهنده و قند اضافه می‌کنند. این قند‌ها به مرور باعث افزایش وزن می‌شوند. برعکس، لبنیات پرچرب، چون غذای کامل محسوب می‌شوند، احساس سیری بیشتری به شما می‌دهند.

 

نظر شما