شناسهٔ خبر: 48795188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحولات یمن

آغاز راهپیمایی ضد آمریکایی در صنعا

 تلویزیون المسیره از آغاز راهپیمایی یمنی ها در صنعا با شعار پایان محاصره و مقابله با جنایت آمریکا خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما ؛ تلویزیون المسیره از آغاز راهپیمایی یمنی ها در صنعا با شعار پایان محاصره و مقابله با جنایت آمریکا خبر داد.
محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در این تظاهرات گفت: آمریکا به طور مستمر برای ضربه زدن به ارزش ریال یمن در برابر دلار تلاش می کند. زمانی که آمریکا در سوریه، فلسطین و لبنان حضور پیدا کرد، آن ملت ها متحمل رنج هایی شدند و امروز هم ملت ما به علت حضور آمریکایی ها رنج می کشد.
الحوثی افزود: ما در محاصره قرار داریم و با این وجود ما را به دست داشتن در محاصره کشور متهم می کنند تا واقعیت ها را وارونه جلوه دهند و تحریف کنند. نیازی به کمک های کشورهای متجاوز نداریم و اگر درآمدهای بنادر، نفت و گاز یمن را برگردانند، حقوق کارکنان را پرداخت خواهیم کرد. آمریکاست که ملت ما را محاصره کرده است و به قتل می رساند. عربستان و امارات، چیزی جز ابزاری برای اجرای برنامه های آمریکا نیستند.
ائتلاف "اللقاء المشترک" یمن، مشارکت گسترده مردمی در تظاهرات عصر امروز در میدان باب الیمن صنعا را خواستار شده بود.
این ائتلاف (که متشکل از ۷ حزب یمنی است) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ائتلاف متجاوزان به طور مداوم اقتصاد ملی را هدف قرار داده و به اقتصاد و فعالیت‌های بازرگانی (یمن) آسیب وارد می‌کند که این امر بر اوضاع شهروندان یمنی تاثیر بسزایی دارد.
<div id="video-display-embed-code_6820750"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3187548/6820750?width=350&height=250"></script></div>

در ادامه بیانیه این ائتلاف آمده است: تداوم تحریم ها، جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل مشتقات نفتی و تنش زایی کشور‌های متجاوز در زمینه اقتصادی را که هدف از آن تشدید رنج مردم یمن است، محکوم می‌کنیم.
گفتنی است عربستان سعودی با همکاری آمریکا و دیگر دولتهای غربی  در شش سال گذشته با اعمال شدیدترین تحریمها و محاصره اقتصادی درکنار جنگ و حملات گسترده به زیر ساختهای یمن ؛ این کشور را در آستانه بزرگ ترین فاجعه بشری در جهان معاصر قرار داده اند .  
 دولت عربستان که برای ده‌ها سال مردم یمن را با وجود داشتن سه هزار سال تاریخ مکتوب به کارگران ساده خانه‌ها، ادارات و سازمان‌های خود و سرزمین آن‌ها را به محلی برای آموزش تروریست‌های القاعده تبدیل کرده بود، اکنون با مردمی روبرو شده است که شش سال گذشته را با کمترین امکانات و با وجود محاصره کامل، موفق شده اند ضمن کنترل بخش‌های عمده‌ای از کشور، دشمنان خود را از مناطق اشغالی به عقب برانند و با ایجاد اتحاد و یکپارچگی بی سابقه در کشور، امیدوار به روز‌های بهتر برای میهن خود باشند.
کشور یمن علیرغم ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک با آب و دریا که می‌تواند این کشور را به یک اقتصاد پویا و پایدار تبدیل کند،   فقیرترین کشور عربی و اسلامی نام گرفته بود، این وضعیت نشان دهنده وجود دست‌های استعمار در این کشور بود. چنانکه هنگام آغاز جنگ علیه ملت یمن، نزدیک به دو میلیون نفر از مردم این کشور با کمترین درآمد در عربستان پَست‌ترین کار‌ها را در هتل‌ها، رستوران‌ها و فرودگاه‌های این کشور انجام می‌دادند.
در حقیقت مجموعه مستخدمین سعودی‌ها در سطوح مختلف اداری و غیر اداری از یمنی‌ها بودند و اجازه داده نمی‌شد که این مردم از توانمندی‌های داخلی خود بهره برند.
سعودی‌ها طی دهه‌های گذشته نقش برادر بزرگتر را در قبال ملت یمن برای خود قائل بودند، اما برغم همه سهمی که از منابع این کشور بر می‌داشتند، حاضر به اعطای هیچ امتیازی حتی حداقلی هم نبودند.
 
 

نظر شما