شناسهٔ خبر: 48466994 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تصویر جدید کاوشگر چینی از مریخ

سازمان ملی فضایی چین، هم‌زمان با نخستین سالگرد راه‌اندازی فضاپیمای تیان‌ون-۱ تصاویر جدیدی از مریخ را که توسط این کاوشگر کشور گرفته شده منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، سازمان ملی فضایی چین، تصاویر جدیدی از مریخ را که توسط کاوشگر تیانوان -۱ این کشور گرفته شده منتشر کرد.

این تصاویر هم‌زمان با نخستین سالگرد راه‌اندازی آن متشر شده و تصاویر جدیدی از تپه های شنی در مریخ را به نمایش می‌گذارد. 

مدارگرد تیان‌ون-۱ چین که قرار است چین را جزء قدرت‌های برتر فضایی قرار دهد، از یک دوربین با وضوح بالا بهره می‌برد و به عنوان یک نقطه ارتباطی بین مریخ‌نورد و تیم کنترل ماموریت در چین عمل می‌کند. از طرف دیگر، این مریخ‌نورد دارای تجهیزات گسترده‌ای از جمله ابزارهای هواشناسی و سطح‌شناسی، دوربین‌ها و رادار است که مخازن مخفی آب را در زیر سطح باستانی مریخ جستجو می‌کند.

مأموریت تیانوان -۱ در ژانویه ۲۰۱۶ به تصویب رسید و کاوشگر در ۲۳ جولای سال ۲۰۲۰ ( ۲ مرداد) به فضا پرتاب شد و پس از آن مانورها و برنامه‌هایی که برای آن تعریف شده بود را در سیاره سرخ اجرا کرد.

در ۱۱ ژوئن ، سازمان ملی فضایی چین مراسمی را به نشانه موفقیت کامل اولین مأموریت چین در مریخ برگزار کرد؛ تا ۲۳ ژوئیه (۱مرداد)، سطح‌نورد «ژورونگ» که به فضاپیمای  تیانوان -۱ متصل بود  ۶۸ روز مریخی کار کرده و در کل ۵۸۵ متر مسافت را طی کرده است. این سطح‌نورد حدود ۳۷۸ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد.

انتهای پیام/ 

نظر شما