شناسهٔ خبر: 48444866 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روسیه: طالبان کنترل مرزهای تاجیکستان را در دست گرفته است

یک مقام ارشد روس اعلام کرد که کنترل مرزهای تاجیکستان تقریبا به طور کامل در دست طالبان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «اندره رودنکو» معاون وزیر امورخارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد گروه طالبان کنترل مرز‌های تاجیکستان را در دست گرفته است.

رودنکو همچنین افزود: «عواقب خروج عجولانه آمریکا و برخی کشور‌های ناتو از افغانستان آشکار می‌شود. استان‌های شمالی که تا حدی آرام و بی‌تنش محسوب می‌شدند اکنون به نقاط متشنجی تبدیل شدند. طالبان تقریبا کنترل تمام مرز‌های تاجیکستان را در دست گرفته است. برخی سازمان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش که از روسیه بازداشته شده‌اند، اکنون در مرز تاجیکستان مستقر می‌شوند.»

این دیپلمات روسی همچنین اعلام کرد که شبه‌نظامیانی خارجی از مناطق جنگی خاورمیانه و شمال آفریقا به افغانستان فرستاده خواهند شد. او  افزود: «افرادی از آسیای میانه به طور معمول جذب چنین گروه‌هایی می‌شود. تولید مواد مخدر در حال حاضر به بالاترین سطح رسیده است و تخریب وضعیت امنیتی برای افغانستان تهدیدی مستقیم برای آسیای میانه محسوب می‌شود.»

رودنکو در انتها گفت: «ما نگرانی مشترک با همسایگانمان داریم، اهمیت حفظ تلاش هماهنگ برای به حداقل رساندن تاثیر خطرات کنونی در چهارمین نشست میان وزرای خارجه روسیه و آسیای میانه در تاریخ ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) در "تاشکند" اوزبکستان، مورد رایزنی قرار گرفت و تصویب شد.»

پیشتر «ضمیر کابلوف» فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در افغانستان، در اظهاراتی گفت که روسیه اطلاعاتی در مورد همکاری گروه‌های خارجی به رهبری آمریکا با گروه تروریستی داعش در افغانستان را دریافت کرده است.

همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، در اظهاراتی  بر آمادگی طالبان برای سازش در مورد مسئله افغانستان تاکید کرد و گفت: «رهبران طالبان از جنگ خسته شده و متوجه شده اند که لازم است به دنبال راه حل دیپلماتیک و سیاسی برای خروج از بن بست  افغانستان باشند.»

پیش از آن «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، با تأکید بر اینکه طالبان از رویکرد اشتباهی استفاده می‌کند، اعلام کرد که این گروه باید عملیات نظامی افغانستان را متوقف کنند.

انتهای پیام/

نظر شما