شناسهٔ خبر: 48387722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نظارت ۶۰ اکیپ دامپزشکی بر ذبح دام در کردستان

مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: در آستانه عید قربان ۶۰ تیم دامپزشکی در کردستان بر ذبح دام نظارت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، مجتبی ورمقانی مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت:جهت تامین بهداشت عمومی جامعه و در راستای عمل به وظایف و مسئولیت‌های خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی، آمادگی دارد در روز‌های عید قربان، نسبت به بازرسی بهداشتی از دام‌های قربانی و لاشه‌های آن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام نماید.

ورمقانی افزود: تعداد ۸۰ نفر کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب ۶۰ اکیپ در سطح استان بصورت سیار و ثابت، مستقر در ادارات دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام، وظیفه ارائه خدمات بهداشتی را بر عهده دارند.

اوبا اشاره به جلوگیری از اشاعه بیماری‌های مختلف مشترک بین انسان و دام افزود:از مردم استان به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت‌های قربانی از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه این اداره کل عید سعید قربان بهره گیری نمایند.

مدیر کل دامپزشکی کردستان بیان کرد:توصیه‌هایی برای بالا بردن سطح بهداشت گوشت دام‌های قربانی و حفظ سلامت مصرف کنندگان و به حداقل رساندن مخاطرات بهداشتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ به اطلاه هم استانی‌ها می‌رسد.

ورمقانی با بیان این که لازم است کلیه دام‌ها قبل از ذبح از طرف بازرسین دامپزشکی معاینه شده و در صورت تایید مورد ذبح قرار گیرد گفت: با توجه به اینکه به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد جایگاه‌های موقت عرضه دام در سطح شهرستان‌های استان توصیه نمی‌شود، دام قربانی از طریق قصابی‌ها و مراکز مجاز سفارش و در کشتارگاه‌های دام کشتار شود.

او افزود: مصرف گوشت دام‌های قربانی که مورد بازرسی قرار نگرفته اند به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد، چون احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد.

مدیر کل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: بهتر است تا حد امکان از ذبح دام قربانی در منازل خودداری شده و دام‌ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شود.

ورمقانی توصه کرد:لاشه دام دریخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

او با اشاره به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی را دارند افزود:بهتر است دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه باشد.

مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به هماهنگی‌های بعمل آمده کلیه خدمات در کشتارگاه دام شامل ذبح دام، نگهداری و حمل و نقل لاشه‌ها رایگان بوده و پوست و چرم دام قربانی توسط کشتارگاه از صاحب دام خریداری می‌شود.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما