شناسهٔ خبر: 48146761 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قدرت نمایی چین در فضا؛ راه پیمایی فضانوردان چینی خارج از ایستگاه فضایی

فضانوردان ایستگاه فضایی جدید چین اولین راه‌پیمایی فضایی خود را انجام دادند که به صورت زنده از تلویزیون ملی چین پخش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رویایی که حال رنگ واقعیت به خود گرفته است و انسان‌ها با خیالی راحت و با استفاده از برترین امکانات موجود در طول تاریخ به سهولت بر روی جو بالای کره زمین قدم زده و راه پیمایی می‌کنند. فضا و نجوم در حال حاضر به عرصه قدرت نمایی کشور‌های مختلف جهان تبدیل شده است. هر کدام از آن‌ها در سیارات گوناگون در منظومه شمسی ماموریت‌هایی را تعریف کرده اند و به دنبال اهداف خاصی در آن جا هستند، از کشف رموز اجرام آسمانی و سیارات دیگر گرفته تا ایجاد اقامتگاه‌های دائمی برای سکونت مردم کشورشان در نقاط مختلف کهکشان راه شیری.

جو بالای کره زمین

به نقل از theguardian، و به گزارش تلویزیون ملی چین، فضانوردان ایستگاه فضایی جدید چین امروز اولین راه‌پیمایی فضایی خود را انجام دادند. آن‌ها سه ماه در ایستگاه فضایی «تیانگونگ» حضور خواهند داشت و آغازگر عصری جدید برای ماجراجویی‌های فضایی چین خواهند بود. فضانوردان این کشور از کابین مرکزی ایستگاه فضایی تیانگونگ خارج شدند و در فضای بی‌کران قرار گرفتند. این سه فضانورد چندی قبل با موشک «لانگ مارچ ۲ F» و فضاپیمای «شنژو-۱۲» به این ایستگاه فضایی رفتند و قرار است در طولانی‌ترین ماموریت تاریخ یعنی ماموریت‌های فضایی چین ایفای نقش کنند.

فضانوردان چینی

نحوه اجرای راه پیمایی فضایی

در راه‌پیمایی فضایی مذکور دو فضانورد حضور داشتند: «لیو بومینگ» که با یک بازوی مکانیکی به بخش دیگری از ایستگاه منتقل شد تا عملکرد این بازوی رباتیک را آزمایش کند و «تانگ هانگبو» که خودش قسمتی از بخش بیرونی کابین را طی کرد تا دوربین پانورامای خارج از ماژول «تیان‌هه» را جابه‌جا کند.

تلویزیون ملی چین تصاویری از این فضانوردان را نشان داد که در حال پوشیدن تجهیزات لازم و انجام بررسی‌های سلامتی بودند تا برای راه‌پیمایی فضایی آماده شوند. در ادامه نشان داده شد که فضانوردان درب کابین را باز کردند و از ماژول خارج شدند. پرتاب اولین ماموریت سرنشین‌دار چین در پنج سال اخیر اهمیت زیادی برای این کشور داشته است. این سه نفر برای رفتن به ایستگاه فضایی تیانگونگ بیش از ۶۰۰۰ ساعت تمرین را پشت سر گذاشته‌اند. چین در نظر دارد که در ادامه سال مجموعا ۱۱ پرتاب انجام دهد. سه مورد از این ماموریت‌ها سرنشین‌دار خواهند بود و دو ماژول آزمایشگاهی را به ایستگاه چین می‌برند.

 راه‌پیمایی فضایی فضانوردان چینی

در حال حاضر علاوه بر بومینگ و هانگبو، شخص سومی به نام «نیه هایشنگ» هم در ایستگاه فضایی تیانگونگ وجود دارد که فرماندهی عملیات را برعهده گرفته است. هایشنگ خلبان نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش چین بوده و تاکنون در دو ماموریت فضایی ایفای نقش کرده است. تکمیل ایستگاه فضایی تیانگونگ هنوز به چند ماموریت دیگر نیاز دارد و احتمالا حدود ۱۰ سال عمر خواهد کرد.

ایستگاه فضایی جدید کشور چین

به طبع این ماموریت جدید چینی ها واکنش های زیادی را از سوی رقبایشان در عرصه بین المللی و هوا و فضا خواهد داشت چرا که چینی‌ها با انجام راه پیمایی فضایی قدرت فضایی کشورشان را به رخ جهانیان کشانده و از آمادگی خود جهت هر گونه ماموریت فضایی در آینده برای کشف ناشناخته های عالم خبر دادند.

قدرت نمایی چین در فضا

در ادامه ویدئویی از راه پیمایی این سه فضانورد چینی در خارج از ایستگاه فضایی چین را مشاهده می‌کنید:

<div id="video-display-embed-code_14260857"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7810144/14260857?width=400&height=300"></script></div>

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما