شناسهٔ خبر: 67282299 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از طریق هوش مصنوعی؛

شناسایی افراد دچار سکته با یک لبخند ممکن شد

شیوا سعیدی قوی اندام

یک سیستم با کمک هوش مصنوعی ابداع شده که می تواند با ثبت ویدئویی از لبخند زدن فرد تشخیص دهد وی دچار سکته شده یا خیر تا درمان وی سریع تر آغاز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، اگر فردی دچار سکته شود، هرچه زودتر تحت نظر پزشک قرار گیرد، بهتر است. در همین راستا یک ابزار موبایل جدید ابداع شده که به مأموران اورژانس کمک می‌کند تشخیص دهند فرد دچار سکته شده یا خیر و به این ترتیب فرد می‌تواند سریع‌تر به درمان‌های مورد نیاز دسترسی یابد.

گاهی اوقات علائم سکته نامحسوس و مبهم هستند. در چنین مواردی بیمار باید پس از مراجعه به بیمارستان تحت آزمایش‌های مختلف قرار گیرد. اگر این تست‌ها نشان دهنده وقوع سکته باشند، درمان واقعی آغاز می‌شود. با این وجود اگر پزشکان بدانند بیمارتازه وارد واقعاً سکته کرده است، درمان زودتر و به محض ورود او به بیمارستان آغاز می‌شود.

در همین راستا یک ابزار آزمایشی روی موبایل ابداع شده است. گروهی از محققان دانشگاه RMIT استرالیا نرم افزاری ابداع کرده اند که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ویدئویی از صورت بیمار را در حالت لبخند زدن تحلیل می‌کند. اگر حرکت ماهیچه‌های صورت فرد خیلی نامتوازن باشد نرم افزار به کاربر هشدار می‌دهد که فرد دچار سکته شده است.

در این روش از سیستم فعلی کد گذاری فعالیت‌های صورت استفاده شده که در آن حالات صورت به بخش‌های جداگانه حرکات ماهیچه به نام واحدهای فعالیت تقسیم شده اند.

مؤلف ارشد پژوهش در این باره می‌گوید: یکی از پارامترهای اصلی که روی افراد دچار سکته تأثیر می‌گذارد آن است که به طور معمول ماهیچه‌های صورتشان یک سویه می‌شود بنابراین یک طرف صورت رفتار متفاوتی از طرف دیگر صورت دارد. ابزارهای هوش مصنوعی و فراوری تصویر می‌توانند تشخیص دهند هیچ گونه تغییری در لبخند فرد وجود دارد یا خیر و همین امر کلیدی برای ردیابی فرد دچار سکته است.

این سیستم پس از آزمایش روی ویدئو های افراد پس از سکته و داوطلبان سالم، با دقت ۸۲ درصد بیماران را شناسایی کرد. این رقم با ارتقای فناوری بهبود می‌یابد.

اکنون محققان تصمیم دارند این ابزار را به یک اپ تبدیل کنند که مأموران اورژانس بتوانند با کمک آن افراد مبتلا به سکته را ظرف چند ثانیه شناسایی کنند. در حقیقت محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا اپ های مشابهی را ابداع کرده اند. البته باید توجه داشت در تمام موارد تست‌های پیچیده‌تر مانند سی تی اسکن باید در بیمارستان انجام شود.

نظر شما