شناسهٔ خبر: 47780687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

عقلانیت سیاسی حکم می‌کند که نامزدهای اصولگرا روی یک گزینه اجماع کنند

وقت ائتلاف

تا انتخابات 28خرداد سه روز بیشتر پیش رو نداریم و به نظر می‌رسد طی همین مدت کوتاه شاهد تغییر و تحولات زیادی باشیم. یکی از این تحولات که انتظار می‌رود رخ بدهد، کناره‌گیری نامزدهای منتسب به جریان اصولگرایی به نفع سیدابراهیم رئیسی است؛ همان اتفاقی که قاطبه نیروهای اصولگرا از پیش از روند ثبت‌نام‌ها وعده‌اش را داده بودند. گفته‌های امیدبخش اخیر زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی، نویددهنده این اتفاق خوش‌یمن است که جبهه اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری با نامزد واحد حضور خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

چهارم خردادماه بود که شورای نگهبان فهرست هفت‌نفره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را منتشر کرد که از این فهرست دو چهره یعنی عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده از لحاظ گفتمانی نزدیک به جبهه اصلاحات و پنج نامزد دیگر به جبهه اصولگرایی نزدیک هستند. به‌دنبال اعلام این فهرست گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها مطرح و کارشناسان اظهارنظر کردند که از بین چهار نامزد یعنی سعید جلیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و سیدابراهیم رئیسی یک نفر در صحنه باقی خواهد ماند و باتوجه به اینکه محسن رضایی در دوره‌های قبل، سابقه کناره‌گیری به نفع هیچ نامزدی را ندارد و ظاهرا تلاش دارد خود را در جبهه اصولگرایی مستقل نشان دهد، به همین دلیل نمی‌توان به قطعیت گفت محسن رضایی کناره‌گیری می‌کند یا خیر. با وجود این انتظار، اظهارنظر نامزدهای اصولگرا در ابتدای هفته جاری باعث بروز ناامیدی و نگرانی در میان علاقه‌مندان به گفتمان انقلابی شد که مبادا رویدادهای تلخ انتخابات گذشته در قالب تکثر نامزدهای جبهه اصولگرایی، بار دیگر انتخابات 28خرداد1400 تکرار شود. بااین‌حال، اظهارنظر روز گذشته دو نفر از نامزدهای منتسب به گفتمان اصولگرایی، این نوید را زنده کرد که شاهد حضور همسوی نیروهای انقلابی در انتخابات باشیم. 
 
کناره‌گیری زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی به نفع رئیسی؟
 از همان ابتدا این امکان وجود داشت که علیرضا زاکانی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به نفع رئیسی کنار بکشند تا رأی «جریان انقلاب» شکسته نشود و دلیل این کناره‌گیری هم توجه به نظرسنجی‌هاست، چراکه در تمام نظرسنجی‌های رسمی و غیررسمی نام حجت‌الاسلام رئیسی بیشترین آرا را به خود اختصاص داده و اگر قرار به ائتلافی هم باشد، طبق نظرسنجی‌ها به نفع رئیسی خواهد بود. حالا مناظرات به پایان رسیده و تقریبا به روزهای پایانی تبلیغات نامزدها می‌رسیم، به همین دلیل نوع صحبت‌های نامزدهایی که از همان اول احتمال کناره‌گیری‌شان وجود داشت، تغییر کرده است؛ به‌عنوان‌مثال روز گذشته، علیرضا زاکانی در «نشست روشنگری» در مسجد جامع نارمک گفته که «هر پنج نامزد جریان انقلاب مراقب باشند با زندگی مردم بازی نکنند و دچار خودپرستی نشوند؛ باید پنج نامزد به سمت همگرایی برویم». همچنین قاضی‌زاده‌هاشمی هم ساعاتی پیش در توییتی اینطور بیان کرد که «مانع باخت جریان انقلاب نمی‌شود» وی نوشته که «در مسیر فدا شدن برای انقلاب و مردم همچون برادران شهیدم کماکان، چون کوه ایستاده‌ام. قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد». آنطور که مشخص و هویداست، کناره‌گیری نامزدهای اصولگرا به نفع رئیسی، خواست و مطالبه تمامی نیروهای انقلابی است. غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز چندی پیش در گفت‌وگو با برنا، با اشاره به لزوم کناره‌گیری نامزدهای اصولگرا به نفع ابراهیم رئیسی تاکید کرد: کاندیداهای محترم براساس نظرسنجی‌ها وقتی می‌بینند، وزن پایینی دارند و رقابت برای آن‌ها معنی‌دار نیست خوب است که به نفع یکی از کاندیداها که رأی بیشتری دارد که در اینجا آقای رئیسی است، کنار بروند تا تجمیع آرا اتفاق بیفتد که نتایج بهتری به بار می‌آورد، مگر اینکه تردید کنند که آرای آن‌ها به سبد رأی آقای رئیسی، نرود. مضاف بر او، روزنامه کیهان نیز در سرمقاله روز 23خرداد خود درباره لزوم و اهمیت کناره‌گیری نامزدها به نفع ابراهیم رئیسی، تصریح کرد: امروزه با توجه به انواع نظرسنجی‌ها و مشاهدات میدانی به‌وضوح می‌توان دید که کدام‌یک از پنج نامزد یادشده از رأی و اقبال بیشتری برخوردار است؟ مخصوصا اگر فاصله آرای او با سایر نامزدها بسیار زیاد و پرناشدنی باشد. این توضیح نیز ضروری است که تفاوت آرای فراوان یکی از نامزدها با چهار نامزد دیگر الزاما به معنا و مفهوم آن نیست که سایر نامزدها از صلاحیت کمتری برخوردارند، بلکه آنچه در میان است و نباید نادیده گرفته شود عامل «رأی‌آوری» است. این عامل، یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل موثر در رسیدن به نتیجه مطلوب است؛ بنابراین به حکم عقل و منطق و مصلحت نظام، لازم است هریک از نامزدها بعد از پایان سومین دور مناظره که دیروز (شنبه) صورت گرفت، میزان آرای خود را به دور از شعارها و گمانه‌زنی‌های غیرعلمی و ازجمله با مطالعات و بررسی‌های میدانی، ارزیابی کنند و نامزدی را که از آرای بیشتری برخوردار است، به‌عنوان نامزد این طیف برگزینند و نه‌فقط به نفع او از کاندیداتوری خود کناره‌گیری کنند، بلکه به نفع او دست به تبلیغ بزنند و توانمندی‌های نامزد برگزیده را به مردم معرفی کنند.
 
وحدت برای پیروزی
 آنطور که از نظرسنجی‌ها برمی‌آید، در میان نامزدهای اصولگرا شرایط ابراهیم رئیسی بهتر از سایر نامزدهای اصولگراست و بعید به نظر می‌رسد طی مدت‌زمانی اندک باقی‌مانده تا انتخابات ایشان بتوانند به رئیسی برسند؛ پس عقلانی و منطقی این است که برای جلوگیری از تفرق آرا و تکرار تجربه‌های نابخردانه انتخابات پیشین، فقط یک نفر به‌عنوان نامزد نهایی جبهه انقلاب در صحنه بماند و زمینه را برای پیروزی اصولگرایان فراهم کند. 
عبور از کثرت به وحدت در جبهه اصولگرایی، آنجایی مهم و حیاتی می‌نماید که دقت کنیم اصلاح‌طلبان برای رسیدن به نامزد واحد، مشغول رایزنی‌های فشرده محفلی خود هستند و اصلا بعید نیست که ایشان روی یکی از دو نفر همتی یا مهرعلیزاده به توافق و اشتراک نظر برسند. در چنین فضایی، بدون شک وحدت روی یک نفر یعنی روی سیدابراهیم رئیسی واجب می‌شود و ماندن سایر نامزدهای اصولگرا در صحنه، امری خلاف عقلانیت و قاعده سیاست‌ورزی خواهد بود.

نظر شما