شناسهٔ خبر: 67276818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جمهوری اسلامی نوشت: «با چنين ترکيبی از نامزدها، رقابتی که بتواند مشارکت مردمی را جلب کند، شکل نمی‌گيرد»

صاحب‌خبر -

شفقنا- روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «محتواي اين مناظره نشان داد افراد تأييد صلاحيت شده در اندازه‌اي که بتوانند در اين مسئوليت خطير موفق شوند نيستند. علاوه بر اين، متأسفانه بعضي از نامزدها به پرخاش، دروغ و بداخلاقي متوسل شدند که با الزامات اوليه مسئوليت‌پذيري در نظام جمهوري اسلامي در تضادند. با چنين ترکيبي از نامزدها رقابتي که بتواند مشارکت مردمي را جلب کند، شکل نمي‌گيرد و ايران براي آباد شدن و نجات يافتن از مشکلات زيادي که دارد به افرادي در سطحي بسيار بالاتر نياز دارد، سطحي که بتوان آن را معيار واقعي «رجل سياسي» دانست نه اينکه افرادي براساس سليقه و نگاه سياسي مهندسی شده از مصاديق اين عنوان مهم دانسته شوند.»

به گزارش شفقنا، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «تحلیل سیاسی هفته» نوشت:

بسم‌الله الرحمن الرحيم
هفته جاري را تقارن عيد سعيد قربان متبرک کرد و پيروان دين حنيف يکبار ديگر به ياد قرباني کردن نفس اماره براي تعالي بخشيدن به روح توحيدي خود افتادند. زائران بيت‌الله‌الحرام نيز در صحراي عرفات و در مشعر و منا تا توانستند درصدد تطهير نفس خود برآمدند و تلاش کردند با يکرنگ شدن و گرد خانه دوست طواف کردن تمرين موحد شدن نمايند. اينکه آنها و ما که از نعمت ضیوف‌الرحمن بودن محروم بوديم چه مقدار در عرفه و در روز عيد قربان به معرفت الهي توفيق يافته باشيم، به پاکي روح و تزکيه نفس خودمان مربوط است. اميد که به برکت نفس‌هاي تزکيه شده، امت اسلامي به راه خير و صلاح هدايت و از قيد و بندهاي شيطاني رها شود.
در ايام پاياني اين هفته، تبليغات انتخاباتي چهاردهمين دوره رياست جمهوري کشورمان شتاب گرفت ولي اولين مناظره نامزدهاي رياست‌ جمهوري نشان داد در تشخيص افرادي که کفايت لازم را براي عهده‌دار شدن مديريت اجرائي کشور داشته باشند کوتاهي شده است. محتواي اين مناظره نشان داد افراد تأييد صلاحيت شده در اندازه‌اي که بتوانند در اين مسئوليت خطير موفق شوند نيستند. علاوه بر اين، متأسفانه بعضي از نامزدها به پرخاش، دروغ و بداخلاقي متوسل شدند که با الزامات اوليه مسئوليت‌پذيري در نظام جمهوري اسلامي در تضادند. با چنين ترکيبي از نامزدها رقابتي که بتواند مشارکت مردمي را جلب کند، شکل نمي‌گيرد و ايران براي آباد شدن و نجات يافتن از مشکلات زيادي که دارد به افرادي در سطحي بسيار بالاتر نياز دارد، سطحي که بتوان آن را معيار واقعي «رجل سياسي» دانست نه اينکه افرادي براساس سليقه و نگاه سياسي مهندسی شده از مصاديق اين عنوان مهم دانسته شوند.
سه واقعه تلخ زلزله کاشمر، ريزش معدن در استان مرکزي و آتش‌سوزي در بيمارستان قائم رشت، اين هفته کام مردم را تلخ کردند. در اين حوادث، ده‌ها نفر از هم‌وطنان کشته و مجروح شدند و خساراتي به ‌بار آمد که شايد با مديريت صحيح امکان جلوگيري از آنها وجود داشت. مسئولان بايد براي جلوگيري از چنين خساراتي اقدامات پيشگيرانه انجام دهند و کشور را در برابر اين قبيل حوادث به سطح ايمني کامل برسانند.
اين هفته، اشغالگران صهيونيست حمله به نوار غزه را ادامه دادند و صدها فلسطيني ديگر را شهيد و زخمي کرده و مناطق بيشتري از غزه را ويران ساختند. شمار شهدا از 37 هزار و 400 نفر فراتر رفته است و با وجود تلاش‌ها، هزاران پيکر همچنان زير آوارهاي بمباران‌ها مانده‌اند. جنايتکاران صهيونيست همچنان مسير رساندن امکانات غذايي و بهداشتي را مسدود ساخته‌اند و بيش از يک ميليون آواره، در وضعيت طاقت‌فرسا و رويارويي با قحطي به ‌سر مي‌برند. مواد غذايي به شدت کمياب است، دارو پيدا نمي‌شود و مراکز درماني اندکي فعال هستند. روز به روز بر شمار افرادي که بر اثر قحطي و سوء‌تغذيه جان مي‌سپارند اضافه مي‌شود به‌گونه‌اي که سازمان‌هاي بين‌المللي، از شرايط حاضر در غزه با عناوینی چون «جهنم» یاد کرده و بر برقراري آتش‌بس فوري تأکيد مي‌کنند.
پس از اقدام دادگاه بين‌المللي و شوراي امنيت سازمان ملل در ادامه حملات به غزه، اين هفته، اجلاس «گروه 7» نيز خواستار آتش‌بس فوري در غزه شد. رژيم صهيونيستي بي‌اعتنا به اين درخواست‌هاي بين‌المللي به جناياتش ادامه مي‌دهد. در اين ميان، حمايت بي‌چون و چراي دولت آمريکا، علت اصلي تداوم جنايات وحشيانه صهيونيست‌ها مي‌باشد. آمريکائي‌ها، در حالي که علناً از اقدامات اين رژيم حمايت مي‌کنند، مذبوحانه داعيه درخواست رعايت حقوق غيرنظاميان در غزه را مطرح و ادعا مي‌کنند حامي آتش‌بس در غزه هستند.
اقدامات ضد انساني رژيم صهيونيستي در غزه، مظلوميت و پايداري ملت فلسطين را در انظار جهان آشکارتر مي‌سازد و بر حقانيت مواضع فلسطيني‌ها تأکيد مي‌گذارد و همين واقعيت تمامي تلاش‌ها و توطئه‌هاي صهيونيست‌ها را بي‌اثر ساخته و صهيونيست‌ها را پس از 8 ماه جنايت، در رسيدن به اهدافشان در جنگ غزه ناکام گذاشته است.
اين هفته، جنگ اوکراين شاهد تحولات تازه‌اي بود. در ايتاليا، کشورهاي عضو گروه 7 يک کمک قابل ملاحظه 50 ميلياردي به اوکراين را تصويب کردند و در سوئیس، نشست موسوم به «اجلاس صلح اوکراين» برگزار گرديد که به گفته اوکرايني‌ها، نمايندگان بيش از 80 کشور در آن حضور داشتند. در اين نشست بر پایان دادن حملات روسیه به اوکراین و حفظ «تماميت ارضي» اوکراين تأکيد شد.
در صحنه ميداني نيز اوکرايني‌ها يک جنگنده بسيار پيشرفته سوخو57 روسيه را منهدم کردند و چندين انبار نفت روسيه را به آتش کشيدند. اين حملات پس از آن صورت مي‌گيرد که غرب به اوکراين مجوز استفاده از تسليحات اعطائي خود عليه اهدافي در داخل خاک روسيه را داد.

اما در سوي ديگر بحران، پوتين اوايل هفته جاري، شرط برقراري صلح و آغاز مذاکره را منوط به آن کرد که اوکراين از مناطقی که در طول دو سال گذشته به اشغال روسيه درآمده صرفنظر کرده و آن مناطق را به عنوان قلمرو روسيه به رسميت بشناسد. روس‌ها، سه‌شنبه نيز تهديد کردند اگر اوکراين طرح به‌اصطلاح صلح پوتين را نپذيرد، مناطق بيشتري از اوکراين را در آينده تصرف خواهند کرد. مجموعه اين تحولات بيانگر آن است که جنگ در اوکراين به اين زودي‌ها به پايان نخواهد رسيد.

نظر شما