شناسهٔ خبر: 47282748 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مبارزه با سن مادر در بیش از ۳۶ هزار هکتار از اراضی زراعی زنجان

مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان از آغاز مبارزه با پوره‌های سن گندم در مناطق زودکاشت این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، بختکی مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مبارزه با پوره‌های سن گندم در اغلب مناطق زودکاشت استان زنجان آغاز شده و کارشناسان سازمان جهادکشاورزی به منظور بازدید و راهنمایی و اطلاع رسانی به کشاورزان در کلیه مناطق استان زنجان به طور مستمر حضور دارند و در خصوص تعیین تراکم جمعیت آفت و شناسایی مناطق آلوده و اعلام زمان مبارزه و رعایت اصول صحیح سم پاشی مزارع علیه پوره‌های آفت سن توصیه‌های لازم را انجام می‌دهند.


او افزود: با توجه به اهمیت زمان مناسب سمپاشی در امر کنترل آفت و جلوگیری از سن زدگی دانه‌های گندم ضروری است در مناطق گرمسیری و زودکاشت گندم که مزارع در مرحله خوشه و سنبله؛ دانه بندی و پرشدن دانه می‌باشد و تراکم جمعیت آفت به حد قابل مبارزه شیمیایی رسیده است با رعایت اصول صحیح انجام عملیات سمپاشی؛ هرچه سریعتر و در زمان مناسب اقدام شود.

بختکی ادامه داد: در غیر اینصورت پس از سپری شدن زمان مناسب مبارزه و ایجاد خسارت آفت به محصول انجام سمپاشی مزارع بیهوده خواهد بود.

مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان گفت:عملیات سمپاشی مزارع علیه پوره‌های سن گندم بتدریج از مناطق هراکشت و زودرس به مناطق دیررس و کوهستانی ادامه خواهد داشت باید به طور مستمر و به ترتیب عملیات مبارزه شیمیایی با دقت و سرعت انجام شود تا آسیبی به محصول گندم نرسد.

بختکی افزود: نوزادان (پوره های) سن گندم باظهور خوشه و سنبله گندم با تغذیه از شیره دانه‌های گندم موجب کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول شده و مراکز خرید گندم و شرکت غله از خرید دانه‌های بیش از ۲ درصد سن زدگی خودداری کرده و یا در صورت خرید آن مشمول جریمه خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

نظر شما