شناسهٔ خبر: 67290478 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه شیراز: مبارزه با فساد زیرساخت سیاسی نیاز دارد

شیراز-ایرنا- استاد حقوق دانشگاه شیراز گفت: مبارزه با فساد نیاز به تأمین زیرساخت‌های سیاسی و تأمین آزادی مصرح در قانون اساسی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیدمجتبی واعظی، استاد حقوق دانشگاه شیراز شامگاه پنجشنبه در جمع برخی از دانشجویان و جوانان در همایش «چرا مشارکت؟ چرا پزشکیان؟» گفت: امروز خیلی از افراد در ارکان نظام، اصل جمهوریت نظام را قبول ندارند.

این حقوقدان با مقایسه جامعه ایرانیان با دیگر کشورهای مسلمان ابراز کرد: جامعه ایرانیان پس از انقلاب در بسیاری از موارد با دیگر کشورهای مسلمان بسیار جلوتر هستند و تحلیل‌های کف خیابان و سواد سیاسی مردم ایران در سطح شایسته‌ای قرار دارد، بنابراین همواره تصمیمات مردم ایران متفاوت از همه جوامع اسلامی است.

استاد دانشگاه شیراز: مبارزه با فساد زیرساخت سیاسی نیاز دارد

این استاد دانشگاه شیراز با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ادامه داد: حادثه اخیر و تأیید صلاحیت پزشکیان جامعه ما را غافلگیر کرد و اکنون پزشکیان بزرگترین ظرفیت اصلاح طلبان است که هم از حمایت بخش زیادی از روشنفکران برخوردار است و هم نظام حاضر است با او کار کند.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت عمومی در انتخابات پیش‌رو در جهت فرار از شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور ابراز کرد: باید این ظرفیت پزشکیان را حتی اگر از نظر ما حداقل باشد، حفظ کرد تا فرصت تاریخی آینده که معلوم نیست چه زمانی باشد، فرا برسد.

واعظی اظهار کرد: نمی‌شود کنار بایستیم و بگوییم هر وقت شرایط جامعه درست شد، من هم می‌آیم، ما باید جامعه را بسازیم و اثر سازندگی خودمان را نادیده نگیریم.

وی مهمترین ظرفیت جامعه را صندوق رای دانست و گفت: به جای تلاش برای اصلاح امور و حفظ اثر سازندگی اجتماعی، اکنون سر مهمترین ظرفیت جامعه یعنی رای و صندوق رای چانه می‌زنیم.

استاد دانشگاه شیراز: مبارزه با فساد زیرساخت سیاسی نیاز دارد

واعظی به عملکرد بی اثرمخالفان خارج نشین اشاره کرد و گفت: ظرفیت مخالفان خارج نشین را دیدیم، آنها حتی درد مردم را هم نمی‌شناسند و آگاهی از سطح عمومی جامعه ندارند، بنابراین نمی‌توانند اثرگذاری کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص چگونگی مبارزه با فساد سیستماتیک در کشور گفت: اگر آزادی بیان و پژوهش در کشور تأمین شود و رسانه ملی به شدت اختصاصی، واقعا ملی شود و تحزب شکل واقعی به خود بگیرد، فساد از بین خواهد گرفت.

واعظی تصریح کرد: اولین اولویت پزشکیان مبارزه با فساد است که نیاز به تأمین زیرساختهای سیاسی و تأمین آزادی مصرح در قانون اساسی دارد.

استاد حقوق دانشگاه شیراز با اشاره به تأثیر برجام در دولت روحانی گفت: ترامپ عامل اصلی بر هم زدن برجام بود در حالیکه برجام گشایش‌های فراوانی را ایجاد کرده بود و به عنوان یک حقوق‌دان از من دعوت شد تا دفترچه‌ای از قوانین و مقرارت مالی و گمرکی برای شرکت‌های اروپایی تنظیم کنم اما مخالفت ترامپ، برجام را متوقف و این ظرفیت را از بین برد.

وی با بیان اینکه پزشکیان را ما باید بسازیم، به انتقادهای در مورد عملکرد دولت روحانی پاسخ داد و گفت: پزشکیان را ما باید بسازیم و پای مطالبات خودمان بایستیم، حمایت عمومی در کنار مطالبه گری عمومی از رییس جمهوری می‌تواند مانع اتفاقات دولت دوم روحانی شود.

واعظی افزود: پزشکیان کلید ورود به شرایطی است که شرایط را اطرافیانش مثل ظریف، جواد آذری جهرمی و محمد فاضلی می سازند، از وجود این افراد می‌توان پیش بینی کرد عملکرد دولت پزشکیان چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به انتقادی در خصوص عملکرد شورای نگهبان گفت: اینکه بگوییم تأیید پزشکیان برای افزایش مشارکت است و نباید به کاندیدای مورد تأیید شورای نگهبان رای داد، مطلق گرایی است، ما نمی‌توانیم مطلق گرایی کنیم، اکنون شورای نگهبان نشان داد که می‌خواهد اهل تعامل باشد، بنابراین من هم نباید با نقد حقوقی و نقد اخلاقی برخورد کنم بلکه باید انعطاف پذیر بوده و مطلق گرایی نکنم و برای فرار از شرایط موجود از این فرصت استفاده و برای پیروزی پزشکیان تلاش کنیم.

نظر شما