شناسهٔ خبر: 67362621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در زاهدان چه گذشت؟

زاهدان - ایرنا - مناظره نمایندگان ستادهای زاکانی، جلیلی و پزشکیان کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اولین مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی چهار کاندید ریاست جمهوری در سیستان و بلوچستان به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان با محوریت جهاد تبیین و روشنگری برای قشر جوان جامعه بویژه دانشجویان برگزار شد.

در این مناظره هر یک از نمایندگان ستادهای انتخاباتی در مرحله اول به مدت ۶ دقیقه دیدگاه حکمرانی و راهبرد نامزدهای انتخاباتی خود را توضیح دادند و در مرحله بعدی، سه سوال مطرح شد که در مدت زمان چهار دقیقه ای نظرات خود را بیان کردند و در بخش سوم، پاسخ به سوال شرکت کنندگان به مدت سه دقیقه اجرا شد و در پایان نیز جمع بندی هر نماینده ستاد انتخاباتی نیز به مدت پنج دقیقه در دستور کار مناظره قرار گرفت.

این مناظره با حواشی هم همراه بود از جمله اینکه نماینده ستاد قالیباف در این مناظره حضور نیافت، برخی از دانشجویان شرکت کننده شعارهایی سر دادند مبنی بر اینکه «ما به دولت روحانی بر نخواهیم گشت» و انتقادها از نماینده ستاد پزشکیان در حین بیان مطالب توسط نمایندگان ستادهای انتخاباتی دیگر با تشویق دانشجویان شیعه و سنی همراه بود.

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در زاهدان چه گذشت؟

دیدگاه حکمرانی و راهبرد نامزدهای ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری خود را بیان کنید؟

نماینده ستاد انتخابات جلیلی در زاهدان بیان کرد: سعید جلیلی در این دوره از انتخابات به برنامه محوری و مطالعه اهمیت داده است؛ امری که سال‌ها مغفول مانده، ارتباط گیری با صاحبان نخبه و فکر و اندیشه که در ۱۲ سال گذشته با این رویکرد گروه‌هایی را در تمام استان های کشور بویژه نقاط روستایی تشکیل و داده‌ها و مشکلات را احصا و جمع آوری کرده و متناسب با توانمندی‌هایی که در کشور دارند برنامه‌ریزی هایی در دستور کار قرار داده است.

ناصر اسدی ادامه داد: یکی از معضلات سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه جوان‌ترین استان کشور است بیکاری بوده که از این پتانسیل یعنی ظرفیت نیروی جوان می توان استفاده کرد؛ از این حیث به احیای این ظرفیت ها اهمیت داده و معتقد است که بدون نخبگان و مشارکت مردم در عملیاتی کردن این پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهتر از این‌ها امکانی برای موفقیت لازم وجود ندارد.

وی با تاکید بر این مطلب که شناسایی نقاط ضعف و قوت در برنامه های جلیلی مد نظر قرار گرفته است، افزود: جلیلی انسانی متفکر و دانشگاهی است و دغدغه حل مشکلات کشور را دارد، سال‌ها به این موضوع پرداخته حتی زمانی که مسوولیتی بر عهده نداشته علاوه بر تجمیع و شناسایی مسائل، به سایر دولت ها مشورت‌ و توصیه‌های خود را ارائه کرده است؛ اکنون نیز ثابت کرده ایم که همیشه ملتی متحد و همراه هستیم و در این دور از انتخابات نیز با انتخاب فرد اصلح، هر نامزدی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد باید به آن دوستانه کمک کنیم و این مسیر را به پیش ببریم.

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در زاهدان چه گذشت؟

از رفع تبعیض تا بازکردن گره زندگی مردم

نماینده ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان در زاهدان که به نمایندگی از تمامی ستادهای پزشکیان در این جلسه حضور پیدا کرد، گفت: کلید واژه‌هایی مانند عدالت و رفع تبعیض در سخنان و طرح های این نامزد انتخاباتی وجود دارد که ما در سیستان و بلوچستان با توجه به فاصله این کشور نسبت به میزان کشوری در تمامی عرصه ها مانند بیکاری، درمان، آموزش و جاده خواهان اجرای عدالت هستیم تا فردی رئیس جمهور شود که چهره محرومیت را از این استان بزداید.

شهریار حسین بر، با بیان اینکه تعامل کلیدواژه دیگر این نامزد انتخاباتی است، اظهار کرد: بر این باور هستیم که پزشکیان می تواند موضوعات حقابه سیستان، صیانت از تفتان، بهره مندی از دریا برای ایجاد اشتغال را با تعامل احیا کند.

نماینده ستاد انتخاباتی دکتر علیرضا زاکانی در زاهدان نیز درباره مواضع این نامزد انتخاباتی گفت: زاکانی ۱۴ بسته ارائه کرده است که می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند و موجب سربلندی کشور شود.

مرتضی خسروی گفت: یکی از برنامه‌های زاکانی مبارزه با فساد است، عدالت و مبارزه با فساد اصل مهم کار است اگر در زمینه عدالت به موانع مبارزه با فساد توجه نشود به بیراهه می رویم؛ در مجموع فساد مانعی برای شکوفایی ملت و هدر رفت ظرفیت‌های کشور است.

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در زاهدان چه گذشت؟

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، بیشترین نرخ بیکاری با ۱۲.۴ درصد مربوط به سیستان و بلوچستان است، در این رابطه نامزد انتخاباتی شما چه راهبردی دارد؟

نماینده ستاد انتخابات سعید جلیلی در زاهدان گفت: با توجه به ظرفیت های ویژه سیستان و بلوچستان و طرح اتهام نابرخورداری و عقب ماندگی، امید ما خلاف این موارد است و سعید جلیلی در سفرها و بازدیدهایی که از این استان و مرز و روستاها داشته، نسبت به ظرفیت ها و اقلیم این استان آشنایی دارد و معتقد است که باید از توانمندی فنی افراد در این امر به طور صحیح استفاده کرد.

اسدی با بیان اینکه جلیلی نحوه چگونگی تبدیل تهدیدها به فرصت ها را می داند، بیان کرد: مرز یک فرصت است و برای احقاق حقابه نیز باید با تعامل با کشور همسایه این مشکل را حل کنیم و از فرصت مرز، بادهای ۱۲۰ روزه، انرژی خورشیدی و بادی برای رونق اشتغال بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: به عقیده جلیلی از فرصت ها باید بهترین استفاده را از نقاط اشتراک و تعامل برد؛ بعد از طوفان‌الاقصی، کسانی که برای ملت‌های منطقه برنامه‌ریزی می‌کردند دیگر هیبت و حیثیت آنها دچار تزلزل شده و برای ما تولید اقتدار شده؛ در مجموع نگاه باید واقع‌بینانه و هوشمندانه باشد چرا که دشمن همواره به دشمنی‌ ادامه می دهد.

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در زاهدان چه گذشت؟

تعامل لازمه بهبود اشتغال است

نماینده ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان در زاهدان گفت: با توجه به آخرین گزارشات منتشر شده، نرخ بیکاری سیستان و بلوچستان ۱۳درصد است که با میانگین کشور فاصله زیادی دارد، از طرفی ۵۱ درصد جمعیت استان روستانشین است که اقتصاد روستا محور می تواند عامل رونق اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و مانعی برای مهاجرت شود.

حسین بر ادامه داد: وجود دریا و سواحل طلایی مکران ظرفیت دیگری است که عامل رونق اشتغال بوده بنابراین اگر برنامه ریزی درست باشد، مشکل بیکاری حل و فصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعامل لازمه بهبود اشتغال است، تاکید کرد: در تعاملات باید منافع ۲ طرف ملاک قرار گیرد؛ وجود آثار باستانی، صنایع دستی، بازارچه های مرزی همه اینها فرصت صادرات و واردات را برای رونق اشتغال چندین برابر می کند که در دولت جلیلی برنامه هایی برای بهره مندی از این ظرفیت ها در دستور کار است.

نماینده ستاد انتخاباتی زاکانی هم درباره سوال مناظره اظهارکرد: با اطلاعی که از طرح های زاکانی وجود دارد، باید بگوییم سیستان و بلوچستان روستانشین ترین استان کشور است که اگر می خواهیم بیکاری، مهاجرت و حاشیه نشینی در آن از بین برود این محور باید تقویت شود، همچنین برای معضل قاچاق سوخت نیز اهدافی را در دستور کار برای بهینه سازی مصرف سوخت های فسیلی در برنامه دارد.

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در زاهدان چه گذشت؟

با توجه به وجود ۲ معضل خشکسالی و حقابه در شمال سیستان و بلوچستان و عدم مهار سیلاب ها در جنوب، برنامه نامزدهای انتخاباتی خود را بیان کنید؟

نماینده ستاد جلیلی در این زمینه گفت: مسائل فنی نیاز به طرح های کارشناسانه و دقیق دارد، جلیلی سالهاست که اقلیم و تهدیدها و ظرفیت های سیستان و بلوچستان را می شناسد و برای آنها برنامه دارد؛ باید قبل و بعد دولت‌ها را از لحاظ گزارش آماری بررسی کرد در دولت رئیسی شاهد افتتاح و نصب بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه در خشکی، خط راه آهن، راه اندازی نیروگاه برقی، بزرگراه ها و سایر موارد بودیم که در دولت های قبل با کُندی پیش می رفت؛ در امور خارجه باید به عزت و اقتدار ایران و ایرانی اهمیت دهیم نه اینکه به اسرائیل مشروعیت دهیم؛ تعاملاتی که در گذشته با موضوع مذاکرات، هشت سال کشور را دچار مشکلات فراوان کرد.

وی بیان کرد: خشکسالی وجود دارد اما راه های جایگزین هم هست که در دولت سیزدهم تا حدودی انجام شد، برای مهار سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان نیز باید میزان بارش های به درستی مدیریت و طرح های آبخیزداری بکار گرفته شود و از تجربیات مردم بومی بهره برداری کرد؛ که تمام این موارد در دستور کار جلیلی قرار دارد.

نماینده ستاد انتخاباتی پزشکیان در زاهدان هم گفت: در بحث حقابه که حق ایران است باید بر حقمان پافشاری کنیم که تحقق این امر نیازمند سپردن امور به افراد کاردان است.

حسین بر ادامه داد: برای مهار سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان نیز اگر مدیرت منابع آبی بدرستی انجام می شد نیازمند طرح هایی مانند انتقال آب بودیم در این راستا اجرای طرح آبخیزداری در دستور کار پزشکیان است.

نماینده ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در زاهدان نیز در این زمینه اظهار کرد: در مورد منطقه سیستان ۲ مساله وجود دارد که آب ورودی هیرمند دست ما نیست؛ اما آبادانی شمال سیستان و بلوچستان هم نباید متکی به بیرون از مرزها باشدبلکه طرح‌های آبخیزداری باید جایگزین شود.

خسروی افزود: کلیدی ترین موضوع آب است، در سیل های جنوب سیستان و بلوچستان حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب ریزش آسمانی داشتیم اگر بتوان طرح های آبخیزداری را اجرا کرد مشکلی رخ نمی دهد در این زمینه دکتر زاکانی طرح آبخیزداری کشور بویژه برای این استان را کامل دارد که دستاورد آن نبود مشکل آبی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت خواهد بود.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم وزارت امورخارجه شهید عبدالهیان ماهانه پیگیر موضوع حقابه بود؛ اما در دولت روحانی پیرامون این موضوع اقدام موثری انجام نشد، سال گذشته رکورد تعاملات خارجی بدون برجام البته با وجود همین تحریم ها رقم خورد چرا که تعامل تنها با آمریکا نیست و آمریکا تمام شدنی است.

در مناظره نمایندگان ستادهای انتخاباتی سه کاندیدای ریاست جمهوری در زاهدان چه گذشت؟

سوال: در حوزه آموزش و پرورش با ۲ معضل تارکان و بازماندگان از تحصیل مواجه ایم، راهکار نامزد انتخاباتی شما چیست؟

نماینده ستاد جلیلی در این زمینه گفت: بسیاری از مشکلات باید به صورت جهادی حل شود همانطور که در سیل جنوب سیستان و بلوچستان همه پای کار بودند. برای احقاق حقابه هم باید این مهم سرلوحه قرار گیرد؛ ظلم است در حق مردمان این استان که فیلم های قاچاق با لباس بومی مردان بلوچ این دیار اکران می شود.

نماینده ستاد انتخاباتی پزشکیان در زاهدان هم بیان کرد: ۱۴۹ هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود دارد یکی از دلایل این معضل مساله قاچاق سوخت، عدم انجام کار کارشناسانه، قاچاق سوخت و کمبود تعداد مدارس بویژه در بخش روستایی است که دکتر پزشکیان برای آن برنامه ها دارد.

نماینده ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در زاهدان نیز در این رابطه، با بیان اینکه استفاده از شایستگان تنها راه حل موجود در مسائل است، افزود: آموزش و پرورش یکی از پایه های گسترش عدالت اجتماعی است و اکر خواهان برقراری عدالت هستیم باید به این موضوع پرداخته شود، همچنین قاچاق سوخت از دیگر علل ترک تحصیل به شمار می رود.

گام بعدی: جمع بندی نهایی

نماینده ستاد جلیلی گفت: مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی مرتبط با هم و در هم تنیده اند باید با کار کارشناسانه وارد میدان جهاد و عمل شد تا هشت سال خفت و خاری مجدد تکرار نشود.

نماینده ستاد انتخاباتی پزشکیان افزود: پزشکیان را مصداق صداقت، سلامت و شجاعت می دانیم و بر این باوریم که این نامزد انتخاباتی می تواند سکان دار، امین و شجاع باشد و مشکلات مناطق محروم همچون سیستان و بلوچستان را حل و فصل کند.

نماینده ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی ادامه داد: با راهبرد دولت روحانی مشکل داریم نه مدیران خدوم آن، باید در انتخاب اصلح رئیس جمهوری در تراز شهید جمهور عزیر که مردمی، دلسوز، اهل تقوا و ولایت مدار بود انتخاب شود؛ در دولت خدمت قرار است طرح های ویژه ای برای سیستان و بلوچستان رقم بخورد.

نظر شما