شناسهٔ خبر: 45509179 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کوهدار خبر داد

دانشگاه‌ها برای پیوند با صنعت باید مأموریت‌محور شوند / مرجعیت علمی و اقتصاد دانش‌بنیان دو محور اصلی تدوین سند علمی کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تولید تکنسین ماهر در دانشگاه‌ها را برای صنایع ضروری دانست و گفت: اگر دانشگاه‌ها با رویکرد مأموریت‌گرایی عمل کنند پیوند خوبی با صنعت شکل می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا کوهدار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مشاور علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه رادیویی «معیار» گفت: بر اساس اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری، آموزش عالی موظف به تربیت انسان‌های متخصص، متعهد، متقی، کارآمد و کارآفرین است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما وظایف خود را از نظر تولید علم به درستی انجام داده‌اند، افزود: ما در تولید علم رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده‌ایم و از نظر برخی فناوری‌ها نیز مانند فناوری نانو، رتبه پنجم هستیم، اما ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌های ما یک زنجیره کامل را تشکیل نمی‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: یکی از راهبرد‌های کلان نقشه جامع علمی کشور، جهت‌دهی آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری‌ها به سمت حل مشکلات و رفع نیاز‌های واقعی کشور با توجه به آمایش سرزمینی است.

کوهدار توجه به «مرجعیت علمی» و «اقتصاد دانش بنیان» را دو محور اصلی در تدوین سند علمی کشور عنوان کرد و گفت: ما در حوزه مرجعیت علمی (تولید علم) به دستاورد‌های خوبی رسیدیم، اما از نظر به کارگیری این تولیدات در حوزه صنایع کشورمان چندان موفق عمل نکرده ایم.

کوهدار با بیان اینکه نیرو‌های انسانی دانشگاهی به راحتی جذب صنعت نمی‌شوند، گفت: ما به قدری مازاد تولید نیروی انسانی داریم که ظرفیت پذیرش آن را ندارند و لذا به نظر می‌رسد که باید در سیاست پذیرش دانشجویان تجدیدنظر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین به بررسی وضعیت دانشگاه‌ها از نظر اقتصاد دانش‌بنیان نیز پرداخت و گفت: اگر دانش‌آموختگان دانشگاهی را به تأسیس و فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان تشویق کنیم، فناوری‌های زیادی تولید و بسیاری از مشکلات کشور نیز حل خواهد شد.

مشاور علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از صنایع کشورمان اطلاعی از فعالیت و دستاورد‌های دانشگاه‌ها ندارند، گفت: این، همان مشکلی است که به صورت دو سویه باید برطرف شود.

کوهدار تدوین سند آمایش آموزش عالی را از دستاورد‌های انقلاب برشمرد و گفت: طبق این سند، کشور در حوزه وزارت علوم و وزارت بهداشت به ده منطقه تقسیم بندی و به هر دانشگاه هم یک مأموریت داده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تولید نیروی انسانی و تکنسین ماهر در دانشگاه‌ها و جلوگیری از رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی را برای صنایع ضروری دانست و گفت: اگر دانشگاه‌ها با رویکرد مأموریت گرایی عمل کنند پیوند خوبی هم با صنعت شکل خواهد گرفت.

نظر شما