شناسهٔ خبر: 46308410 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

آهون منش: تناسب بهره‌گیری و تولیدات علمی در دنیا به نفع ایرانی‌ها در جریان است

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی گفت: بهره‌گیری ایرانی‌ها از تولیدات علمی دنیا بیشتر از مقالاتی است که آن‌ها سالانه در اختیار جهانیان قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

علی آهون منش، دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره تناسب مصرف علم با تولید علم در دانشگاه‌های کشور بیان کرد: شاید بهتر باشد به جای لغت «مصرف» علم از کلمه «به کارگیری» علم استفاده کنیم، چون مصرف به معنای تمام شدن است، اما علم تمام شدنی نیست و هرقدر آن را بیشتر به کار بگیریم بر مقدارش افزوده می‌شود.

 

آهون منش با اشاره به اینکه وضعیت تولید علم در رشته‌های مختلف، متفاوت است، اظهار داشت: به عنوان مثال در رشته‌هایی مثل فناوری نانو، بیوتکنولوژی، صنایع نظامی یا استفاده از سلول‌های سلول‌های بنیادی؛ ایران از بسیاری کشور‌ها جلوتر است، اما در پاره‌ای از شاخه‌های علمی مثل فیزیک، شیمی و ریاضی زایش زیادی وجود ندارد یا بسیار کم است.

 

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی عنوان کرد: ابهامی که در حال حاضر وجود دارد، این است که عده‌ای بر این باورند حاصل تحقیقات اساتید دانشگاه‌ها و محققان ایرانی به صورت مقالاتی در نشریه‌های معتبر و نیمه معتبر خارجی چاپ می‌شود و درنهایت کشور‌های پیشرفته از آن‌ها استفاده می‌کنند، اما این دیدگاه به عقیده من چندان صحیح نیست.

 

وی درباره دلیل متفاوت بودن عقیده خود ادامه داد: این عقیده صحیح نیست چرا که ایرانیان به همان اندازه و شاید خیلی هم بیشتر از مقالات خارجی (و حاصل آن مقالات یعنی تکنولوژی) بهره می‌برند و اگر مقایسه درستی داشته باشیم، تناسب استفاده به نفع ایرانی‌ها در جریان است.

نظر شما