اخبار شرکت ها؛ پیش از آغاز یادگیری مفاهیم سواد مالی و کاربست این دانش در زندگی باید نگرش به پول، پسانداز، سرمایهگذاری، ریسکپذیری و... بررسی شده و در صورت لزوم، از نو شکل داده شود. بر این اساس، برای آشنایی بیشتر با سواد مالی و دستیابی به رویکردی کلنگر، میتوان با اهل فَن و نخبگان، تعامل و گفتوگو کرد تا با نگاهی ژرف، مسائل مالی را از منظر علوم گوناگون بررسی کنند و نگرشهایی جدیدی پدید آورند.
«چهلستون» برنامهای گفتوگومحور در باب سواد مالی و تدبیر معیشت و اقتصاد خانواده است که میکوشد از کارشناسان حوزههای مختلف دعوت کند تا سواد مالی را از منظر علوم گوناگون بررسی کنند. در واقع، چهلستون بهدنبال تلاقی دانش و گفتمانسازی نخبگانی است تا با کمک خرد جمعی، ردپای مسائل مالی را در علوم مختلف پی بگیرد و با هماندیشی، بستری برای یافتن راهحلها فراهم سازد.
در این زمینه، با دکتر کمیل رودی، کارشناس برنامه و پژوهشگر حوزۀ سواد مالی، گفتوگو میکنیم تا با این برنامه بیشتر آشنا شویم.
چرا نام «چهلستون» برای این برنامه انتخاب شد؟
بنیان خانۀ محکم و مستحکم بر ستونها استوار است. ما معتقدیم امور مالی نیز ستونهایی دارد که باید با آنها آشنا شویم تا بنای امور مالی را محکمتر بسازیم. حوزۀ وسیعی از دانشها نظیر جامعهشناسی، روانشناسی، فرهنگ، ادبیات و دین وجود دارد که باید دربارۀ نقش و ارتباط آنها با سواد مالی مطالبی بدانیم. در چهلستون سعی میکنیم این بنیان را بسازیم تا مخاطبان گوناگون، از حوزههای مختلف و مرتبط با سواد مالی آگاه شوند و از آن منظرها به سواد مالی نگاه کنند.
آیا در این برنامه، آموزشی ارائه میشود؟
چهلستون برنامهای دربارۀ سواد مالی است و آموزش مستقیمی ارائه نمیشود. در واقع پیشزمینهای است برای آشنایی مخاطب با مفاهیم سواد مالی. در این برنامه دربارۀ مطالبی گفتوگو میشود که ذهن شنونده را برای یادگیری سواد مالی آماده میکند. اما اگر او بخواهد مثلاً دربارۀ شیوههای سرمایهگذاری بیاموزد، به دورههای تخصصی نیاز خواهد داشت که آنها هم در مجموعۀ آکادمی هوش مالی آموزش داده میشود.
چرا میگوییم «چهلستون» برنامهای دربارۀ سواد مالی است؟ لطفاً در این باره بیشتر توضیح دهید.
سواد مالی رابطهای است که ما با پول شکل میدهیم. در طول عمرمان، فعالیتهایی انجام میدهیم و زمانمان را به پول تبدیل میکنیم. پول را نیز به تجاربی از زندگی بدل میکنیم. رابطهای دوسویه بین ما و پول برقرار است. هنگامی که میخواهیم سواد مالی را آموزش دهیم، در واقع میکوشیم این رابطه را از نو شکل دهیم که کاری دشوار است؛ زیرا این رابطه متأثر از عوامل بیرونی نظیر خانواده و اجتماع است. در چهلستون ما تلاش میکنیم مخاطب را با سواد مالی آشنا کنیم تا به این نتیجه برسد که برای زندگی راحتتر و تدبیر معیشت خانواده لازم است آموزشهایی در این زمینه ببیند و در صورت لزوم این رابطه را تغییر دهد یا اصلاح کند.
دستاورد برنامۀ چهلستون چیست؟
ما تلاش میکنیم در این برنامه از رویکردهای گوناگون به سواد مالی نگاه کنیم و متوجه شویم رابطۀ ما با پول چگونه است و بر چه اساسی شکل گرفته است. برای مثال، ممکن است اعتقادات مذهبی، به رابطۀ ما با پول شکل دادهاند یا خانواده بر این رابطه تأثیر گذاشته است. این نگاه کلنگر به ما کمک میکند خطاهای خود در رابطهمان با پول و رفتارهای مالیمان را بیابیم و آنها رااصلاح کنیم. در این مرحله، به این باور میرسیم که باید رابطهمان با پول را تغییر دهیم. این امر، مهمترین تأثیر برنامۀ چهلستون بر مخاطب است.
مهمانهای چهلستون بر اساس چه معیاری انتخاب شدهاند؟
چهلستون از منظرهای گوناگون به سواد مالی مینگرد؛ بنابراین ما به حوزههای مختلف سر زدیم و با کارشناسان آن حوزهها گفتوگو کردیم؛ حوزههایی نظیر روانشناسی، ورزش، بازیسازی، دین و سینما. در کنار مهمان برنامه، کارشناسان حوزۀ سواد مالی نیز حضور داشتند تا هماندیشی کنند و اشتراکات آن حوزهها و سواد مالی را بیابند.
دکتر سید محمد حسینی؛ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی،دکتر امیر هامونی؛ مدیرعامل فرابورس ایران، دکتر عبدالکریمخیامی؛ عضو هیئت علمی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)دکتر مریم جلالی؛ عضو شورای ردهبندی سنی سینما، آقایامیرحسن علی حکیم؛ رئیس اسبق شورای عالی مالیاتی کشور، دکتر نصیری؛ معاون پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دکترحسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، دکتر شوانصدرقاضی؛ پژوهشگر نوآوری دانشگاه سازمان ملل متحد، دکترمحسن مسعودیان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، سید محمد حسین سجادی نیری؛ دبیر سابق ستاد فناوریهای نرمریاست جمهوری و دکتر علیرضا نبی؛ کارآفرین اجتماعی، برخی از مهمانان برنامه بودند.
چرا برای ارائۀ برنامۀ چهلستون، گفتوگوی رادیویی را انتخاب کردید؟
یکی از راههای ترویج دانشهای تخصصی استفاده از رسانههاست. در این شیوه، کارشناسان آن حوزه و رسانهها همکاری میکنند تا گفتمانی جدید بسازند. با استفاده از رسانه، میتوان هویت جمعی را تغییر داد یا از نو ساخت. ما نیز میخواستیم این هویت جمعی را بررسی کنیم. به این نتیجه رسیدیم که «رادیو گفتوگو» مناسب است زیرا ما آموزش مستقیم نداریم، بلکه دربارۀ سواد مالی از منظرهای گوناگون با کارشناسان خبرۀ حوزههای مختلف صحبت میکنیم. اینگونه ذهن مخاطب را آماده میسازیم تا بتواند مفاهیم سواد مالی را بیاموزد.
مخاطبان چهلستون چگونه میتوانند به برنامههای قبلی دسترسی داشته باشند؟
این برنامه از مرداد ۹۹ آغاز شده است و چهارشنبهها ساعت ۱۰صبح از رادیو گفتوگو موج FM ردیف 103.5 مگاهرتز پخش میشود. برای دسترسی به قسمتهای قبلی برنامه میتوانید به آرشیو چهلستون در وبسایت آکادمی هوش مالی به آدرس www.fintelligence.ir مراجعه کنید.
انتهای پیام/
نظر شما