شناسهٔ خبر: 44355780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عملیات اجرایی طرح تأمین آب میناب از سد سرنی آغاز شد

گروه استان‌ها ــ استاندار هرمزگان با بیان اینکه طرح انتقال آب از سد سرنی از بزرگترین و اجتماعی‌ترین پروژه‌ها در میناب است، گفت: برداشت از سد استقلال و دشت میناب برای تأمین آب بندرعباس به‌میزان ۱۵میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، فریدون همتی، استاندار هرمزگان پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تأمین آب میناب از سد سرنی با بیان اینکه کاهش برداشت آب از دشت این شهرستان برای شرب از اهداف این پروژه است، اظهار کرد: طرح انتقال آب از این سد از بزرگترین و اجتماعی‌ترین پروژه‌های هرمزگان در این شهرستان است.

وی افزود: با به‌کارگیری راهبردهای تعیین‌شده هدف‌گذاری به‌روی شیرین‌سازی آب و جایگزین کردن آب مرکز استان از این محل پس از گذشت سال‌ها خواسته مردم میناب در جهت استفاده از این آب برای توسعه این شهرستان محقق شد.

 استاندار هرمزگان با اشاره به بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن‌های یکصدهزار مترمکعبی و 40هزار مترمکعبی فاز نخست آب‌شیرین‌کن یک‌میلیونی غرب بندرعباس اعلام کرد: برداشت از سد استقلال و دشت میناب برای تأمین آب بندرعباس به‌میزان 15میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است.

همتی با تأکید بر اینکه احداث آب‌شیرین‌کن‌ها گامی مؤثر در کمک به احیای دشت میناب است، تصریح کرد: اجرای طرح تأمین آب شهر میناب از تصفیه‌خانه آب سد سرنی، چهار کیلومتر طول و 800 میلی‌متر قطر و ظرفیت انتقال 570 لیتر آب بر ثانیه را دارد.

وی افزود: آب مورد نیاز شهر میناب پیش از اجرای این پروژه به‌میزان 15میلیون مترمکعب از طریق چاه‌ها تأمین می‌شد اما با تکمیل این پروژه تا سال آینده از تصفیه‌خانه سد سرنی تأمین خواهد شد.

استاندار هرمزگان با یادآوری اینکه آب مورد نیاز شهر بندرعباس 100میلیون مترمکعب در سال است، اظهار کرد: در زمان حاضر سالانه 70میلیون مترمکعب آن از سدهای شرق هرمزگان تأمین می‌شود.

همتی همچنین با اعلام اینکه ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن‌های یکصدهزار و یک‌میلیون مترمکعبی بندرعباس به 52میلیون مترمکعب در سال می‌رسد، تصریح کرد: با این ظرفیت نه‌تنها آب مورد نیاز بندرعباس (30میلیون مترمکعب) رفع می‌شود، بلکه 22میلیون مترمکعب آب مازاد خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: این میزان مازاد آب، بر اثر کاهش برداشت آب از دشت میناب و بی‌نیاز شدن بندرعباس از سد استقلال ایجاد خواهد شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در حوزه آب‌رسانی به دشت میناب و تأمین منابع آبی پایدار جدید گفت: تجهیز 2500 هکتار دیگر از این اراضی در دست هدف‌گذاری است که نقش مهمی در افزایش سهم تولید پایدار و اشتغال مردم این شهرستان دارد.

همتی با تأکید بر اینکه مقاومت مردم انقلابی ایران طی بیش از چهل سال از عمر نظام جمهوری اسلامی عامل اصلی پیروزی در مقابل هجمه‌ها و حربه‌های مختلف دشمنان است، خاطرنشان کرد: دشمنان به‌خوبی دریافته‌اند که نه با تحریم‌های ظالمانه و نه با جنایت و ترور توانایی شکست این ملت را ندارند و هیچ‌گاه موفق به تحقق نقشه‌های شوم خود نمی‌شوند.

انتهای پیام/863/ش+

نظر شما