شناسهٔ خبر: 67396121 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخاب اصلح و انتظارات از رئیس جمهور در نگاه اساتید دانشگاه‌های همدان

همدان- ایرنا- اساتید دانشگاه های همدان ضمن دعوت از مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، باور عمیق به مبانی انقلاب اسلامی، آگاهی به فرصت ها و تهدید ها، دشمن شناسی، ساده زیستی، مبارزه با فساد، گفت و گوی عزت مندانه با بیگانگان و تسلیم بودن در برابر قانون را از ویژگی های یک نامزد اصلح برای ریاست جمهوری عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری فردا هشتم تیر در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور برگزار می شود و مردم برای انتخاب رئیس جمهور در زمانی زودهنگام در پی شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی و همراهان در سانحه بالگرد به پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهور جدید برای انجام وظایف خطیر و هدایت سکان اداره امور کشور انتخاب کنند.

اینکه رئیس جمهور منتخب چه شرایطی باید داشته باشد، یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که ذهن آحاد جامعه را به خود مشغول کرده است، این در شرایطی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر انتخاب اصلح برای ریاست جمهوری تاکید کرده اند و مناظرات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی پخش شده از تلویزیون نوع نگاه نامزدها را به هر بخش و رویدادی را در منظر قضاوت عامه مردم گذاشته شده است.

به طور حتم مردم شرکت کننده در انتخابات انتظاراتی از رئیس جمهوری منتخب دارند که توقع دارند با توجه به نوع انتخابی که در روز جمعه انجام می دهند، بتوانند رئیس جمهوری برگزینند که مجری و براورنده انتظارات آنان باشد، به همین جهت خبرنگار ایرنا با چندتن از اساتید دانشگاه های همدان بویژه دانشگاه بوعلی سینا به گفت و گو پرداخت تا نظر آنان را در رابطه با نامزد اصلح و همچنین انتظاراتشان را از رییس جمهور بیان کنند.

فرد اصلح باید به شعار"ما می توانیم" معتقد باشد

استاد برق دانشگاه بوعلی سینا همدان در این باره شرایط انتخاب رئیس جمهور اصلح گفت: رییس جمهور باید باور عمیق به مبانی انقلاب داشته باشد و با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب و در حال عبور از گردنه‌های تاریخی برای رسیدن به قله و تحقق تمدن اسلامی هستیم، فرد اصلح باید به شدت به اینکه «ما می‌توانیم» امید و اعتقاد راسخ داشته و به فرصت ها و تهدیدها آگاه بوده و توانمندی به صف کشیدن نیروهای کشور در این مسیر را داشته باشد.

محمد موسوی درباره مهم ترین مشکلات کشور که رییس جمهوری به آنها باید بپردازد، افزود: اساسی ترین دغدغه های مردم، در حال حاضر معطوف به مسائل اقتصادی و معیشتی است.

استاد رشته برق دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: لازم است با جدی گرفتن تولید بخصوص در صنایع کوچک و خانگی و محلی و همچنین تولیدات دانش‌بنیان، زمینه مهار تورم را فراهم کرد.

غفلت نکردن از مقابله با فاسدان و رانت خواران

وی ادامه داد: نباید از مبارزه جدی با مفسدان اقتصادی و رانت خواران غافل بود چرا که جدای از ضربات اقتصادی که وارد می‌کنند، فضای ناامیدی و بی‌اعتمادی هم در کشور و در بین آحاد مردم ایجاد می‌شود.

مدرس دانشگاه بوعلی سینا همدان درباره وحدت اجتماعی پس از تبلیغات انتخاباتی در بین نامزدهای و طرفداران آنها تاکید کرد: هدف از شرکت در انتخابات توسط داوطلبان ریاست جمهوری و همچنین فعالیت طرفداران آنها باید خدمت به نظام مقدس اسلامی و پیشرفت آن برای درنوردیدن قله ها باشد و نه پیشبرد اغراض شخصی و جناحی، در این صورت شاهد اتفاقات مبارکی در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران اسلامی همواره پشتیبان رییس جمهوری منتخب بوده و از وی حمایت کرده اند،تصریح کرد: پس از انتخابات هم هر نامزدی ریاست قوه مجریه را برعهده بگیرد، همه جریانات سیاسی کشور وی را برای نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی یاری خواهند داد.

موسوی درباره ضرورت انتخاب فرد اصلح برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه فراموش نکنیم که شرکت ما در انتخابات همواره پشتوانه‌ای برای رشد و پیشرفت کشور بوده است، اظهار کرد: ممکن است برخی چنین فکر کنند که هر کسی سکان قوه مجریه را برعهده گیرد تفاوتی در آینده کشور وجود نخواهد داشت اما این عزیزان اگر تاریخچه نه چندان دور سیاسی کشور را مرور کنند می بینند که تفاوت در جهت گیریها و تفاوت در سرعت طی طریق در مسیر پیشرفت و نیل به اهداف انقلاب در دوره‌های گذشته به شدت متفاوت بوده است.

انتخاب اصلح و انتظارات از رئیس جمهور در نگاه اساتید دانشگاه‌های همدان

منتخب جمهور باید ساده زیست و دغدغه مند آرمان های انقلاب باشد

وی تاکید کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات هم دشمنان را مایوس‌تر می کند و هم در فضای عمومی کشور امیدآفرین خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان در پاسخ به ویژگی های رییس جمهور اصلح گفت: همان گونه که در کلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب عنوان شده است، تقوا، صادق بودن، مردم دوستی، همسویی با رهبر در همه امور و از جمله دشمن شناسی را به عنوان مهمترین ویژگی های رییس جمهور منتخب خواند.

منصور خوشخویی، شجاعت و انقلابی بودن، آگاه و با درایت، ساده زیست، پرتلاش و توانمند در اجرا، عامل تحقق قانون اساسی، دلسوز مردم و دغدغه مند آرمان های انقلاب و نظام اسلامی از دیگر ویژگی های در یک رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد.

استاد فلسفه، درباره مهمترین مسائل اقتصادی که نیاز به تدابیر جامع ، کاربردی و موثر از سوی رییس جمهور دارد،تاکید کرد: در زمینه دغدغه های اقتصادی باید پای تحلیل ها و اندیشه های صاحب نظران این دو حوزه بنشینیم تا بتوان به راهکارهای متنوع تری در این زمینه دست یافت.

ضرورت ادامه سیاست شهید رییسی در توزیع عادلانه خدمات و ثروت

وی کنترل و کاهش تورم و به ویژه گرانی مسکن را از مهمترین مساله اقتصادی کشور خواند که مهمترین و اولین راه حل این مشکل به فرموده رهبر معظم انقلاب افزایش روزافزون تولیدات و به تبع آن صادرات خدمات و کالا به دیگر کشورهاست.

وی عدالت اقتصادی و توزیع عادلانه فرصت ها و ثروت را از جمله اقداماتی دانست که باید در ادامه سیاست های شهید رییسی اجرایی شود.

خوشخویی پیشگیری از فساد و زدودن هر گونه فساد اقتصادی از خرد و کلان را از دغدغه های ضروری دانست که باید آثار آن از جامعه برطرف شود و یادآور شد: هر گونه فساد حتی اگر با طبقه ای از سرمایه داران شکل گرفته باشد، با نظام اسلامی مغایر است و باید جراحی شود.

رییس جمهور باید دشمن شناس باشد

وی در خصوص تنوع رویکردها درباره انتخاب رییس جمهور اصلح گفت: اختلاف سلیقه ها و نظرها در هر جامعه ای طبیعی است باید به آن توجه داشت چرا که تضارب و تبادل اندیشه ها رشد دهنده جامعه است که در زمان انتخابات به رقابت تبدیل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه باید با سعه صدر، نظرات مخالف را شنید چرا که برخی مواقع سخنان حق و منطقی ابراز می شود، افزود: وحدت بین جناح ها حول چند محور از جمله قانون اساسی به عنوان فصل الخطاب است و باید مورد توجه نامزدها باشد چون هر مدعی عرصه سیاست در ایران باید در ابتدا به تمام مواد این قانون متعهد باشد.

وی از دیگر مواردی را که زیربنای وحدت در کشور است، را فصل الخطاب بودن مواضع و راهبری های رهبر و ولی فقیه عنوان کرد که راهگشای تنگناها بویژه در شرایط خاص کشور است.

خوشخویی بر دشمن شناسی مشترک در راستای خط رهبر، آمادگی داشتن برای گفت و گوی عزتمندانه با دشمن و همچنین حفظ استقلال ایران به عنوان نگین سیاست خارجی تاکید کرد که باید مورد توجه رییس جمهور جدید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وحدت در کشور یکی از دغدغه های بزرگان نظام بوده است، افزود: رییس جمهور منتخب با دوری از هر گونه منافع اقتصادی، شخصی، جناحی و گروهی می تواند به وحدت جامعه و همچنین گرایش های مختلف فکری کمک کند.

انتخاب اصلح و انتظارات از رئیس جمهور در نگاه اساتید دانشگاه‌های همدان

رییس جمهور باید به دور از اشرافی گری بوده و درد مردم را به خوبی درک کند

استاد دانشگاه های همدان درباره شرایط لازم برای انتخاب یک نامزد ریاست جمهوری اصلح گفت: داشتن تدین و تعبد همراه با علم و تخصص و همچنین وفاداری به مردم و تلاش برای رضایت را از مهم ترین شرایط یک نامزد برای تصدی پست ریاست جمهوری عنوان کرد.

حسن قراباغی از دیگر ویژگیهای نامزد اصلح را تلاش برای جلب رضایت مردم در همه امور خواند و تاکید کرد: منتخب ریاست جمهوری باید فرد شجاع باشد تا بتواند بموقع و با صراحت حرف خود را بزند و رضایت مردم را جلب کند.

وی عدم استفاده از بیت المال در تبلیغات، آشنایی با طعم فقر و برخورداری از روحیه همراهی با تمام مردم و عدم همنشینی با ثروتمندان و قدرتمندان را از دیگر ویژگی های اقتصادی یا نامزد ریاست جمهوری برای ایران اسلامی برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه ملایر همچنین برخورداری از اخلاق اسلامی، راستگویی و امانتداری، بصیرت سیاسی و اطلاع از مسایل روز ایران و جهان، سخت در برابر دشمنان، تسلیم در برابر قانون و اعتقاد به انقلاب، نظام و قانون اساسی به صورت عملی را از جنبه های دیگر صفات یک نامزد ریاست جمهوری عنوان کرد.

وی در باره مهمترین ویژگی یک رئیس جهمور منتخب گفت: کسی که سکان ریاست جمهوری ایران اسلامی را به دست می گیرد، باید افراد ساده زیستی که در زمان گذشته زندگی می کردند همچون شهیدان رئیسی و رجایی در دوران مسئولیتش الگو و سرمشق خود قرار دهد.

استاد دانشگاههای همدان با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید خود را از مردم بداند و هرگز فکر نکند تافته جدا بافته است، تاکید کرد: رئیس جمهور باید به دور از اشرافی گری بوده و درد مردم را به خوبی و با پوست و گوشت و خونش درک کند تا بتواند بهترین ارائه راهکار را در شرایط سخت و تنگناهای معیشتی ارائه کند.

همدلی و هم زبانی راز محبوبیت رییس جمهور در بین مردم

وی یادآور شد: رییس جمهور وقتی در کنار مردم قرار می گیرد و با آنها همدل و همزبان می شود، مردم او را بهتر می پذیرند، دوستش دارند و حتی بعد از انتخابش دارای محبوبیتی خاص می شود که با آن می تواند در اجرای برنامه ها با همراهی بیشتر مردم مواجه شود.

قراباغی مهمترین مشکلات اقتصادی کشور را مسائلی چون اشتغال، ازدواج و مسکن و رکود عنوان و تاکید کرد: در بازار البته مسائل فرهنگی هم از دیدگاه بسیاری از کارشناسان یکی از مهم‌ترین مشکل این روزهای جامعه است.

وی آمارهای طلاق، افزایش جرم و مسائل تربیتی، آموزشی، اخلاقی و مسائل مربوط به سبک زندگی را از مهمترین مشکلات خانوادگی و اجتماعی در کشور خواند که نیاز به برنامه هایی با رویکرد فرهنگی و در عین حال موثر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه ملایر گفت: نبود زیرساخت‌‎ها و بسترهای مناسب در کشور و هدر رفت استعدادها و پتانسیل‌های ناب کشور باعث بروز مشکلاتی برای جامعه شده که حل و فصل آنها ارتباط نزدیکی با برطرف کردن مشکلات اقتصادی دارد.

وی در باره برگزاری یک انتخابات موثر خاطرنشان کرد: برای این منظور باید به سمت انتخابات مطلوب حرکت کرد انتخاباتی که دارای مؤلفه‌های متعددی به طور همزمان باشد و از دل یک رقابت سیاسی صحیح و سالم بیرون بیاید.

انتخاب اصلح و انتظارات از رئیس جمهور در نگاه اساتید دانشگاه‌های همدان

رییس جمهور باید با مردم صادق باشد

صالح رازینی استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت: انتخاب های سنجیده در مسائل اجتماعی، ظرفیت های جامعه را شکوفا کرده و باعث رشد اجتماعی و فکری ملتها می شود و جامعه ای که فرصت انتخاب کردن نداشته باشد و یا از این فرصتها استفاده نکند هیچگاه به رشد واقعی نخواهد رسید.

وی یادآور شد: ما در تاریخ و جغرافیایی واقع شدیم که به برکت انقلاب اسلامی و رهبران حکیم آن و خون شهدا و مجاهدان راه انقلاب، این فرصت برای ملت ایران فراهم شده وبه طور متوسط هر سال با یک انتخابات مواجه بودیم.

وی افزود: انتخاباتی که حضور در آن نه تنها حق انتخاب سرنوشت و تکلیف اجتماعی بلکه عامل رشد تک تک افراد جامعه نیز می شود بنابراین مشارکت گسترده در انتخابات یک حق، تکلیف و فرصت رشد است.

استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: حادثه تلخ شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان، ضایعه ای سنگین برای کشور بود که به سادگی جبران پذیر نیست. دوره کوتاه خدمت شهید رئیسی، شاخص های غبار گرفته یک رییس جمهور مردمی و انقلابی را به همگان یادآوری کرد.

وی اظهار کرد: رییس جمهور تراز انقلاب یعنی رییس جمهوری که با نیت خالص الهی با تمام توان و خستگی ناپذیر برای مردم تلاش می کند که بدرقه مردمی گسترده و با شکوه شهدای خدمت، مُهر تاییدی بر این مدعا است.

رازینی تصریح کرد: رییسی عزیز، صادق بود، خستگی ناپذیر بود، نگاه از بالا به پایین نداشت و واقعا مردمی بود، به ظرفیت های داخلی کشور اعتقاد داشت و تعامل با همه دنیا را باعزت دنبال می کرد، به دور از هیاهوها و تهمت ها و تمسخرها، حتی آبروی خود را هم برای مردم گذاشته بود.

وی خاطر نشان کرد: شهید رییسی با خداوند معامله کرده بود و خداوند هم به بالاترین بها او را خرید.

وی با اشاره به اینکه عرصه انتخابات عرصه رقابت برای تعالی کشور و مردم است، افزود: اگر انتخابات تبدیل به عرصه نزاع نامزدها و جریانهای سیاسی و یا درگیری طرفداران آنها و اختلافات مردمی شود، قطعا نقض غرض است.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: همه نامزدها و مردم باید با یک هدف مشترک در انتخابات مشارکت فعال و پرشکوه داشته باشند آنهم رقابتی جدی، واقعی ولی سالم تا علاوه بر اینکه به شناخت نامزد اصلح کمک کند، مایه رشد اجتماعی جامعه نیز شود.

انتخاب اصلح و انتظارات از رئیس جمهور در نگاه اساتید دانشگاه‌های همدان

فرق می کند چه کسی رییس جمهور باشد

وی درباره ضرورت رسیدن به وفاق ملی در انتخابات گفت: در هر حال انتخاب مردم محترم است و رییس جمهور منتخب، رییس جمهور همه مردم ایران خواهد بود و همه باید او را برای موفقیت کمک کنیم و با این نگاه و هدف مشترک، انتخابات فرصتی است برای کمک کردن به همدیگر در راستای تبیین و روشنگری و بنابراین کنش ها و واکنشهای همه بازیگران عرصه انتخابات باید منجر به افزایش وفاق ملی شود.

رازینی تاکید کرد: در انتخابات پیش رو نیز نامزدهای مختلفی با رویکردها و سوابق متفاوت در رقابت هستند و با در نظر گرفتن تجارب گذشته می توان با اطمینان گفت فرق می کند که چه کسی انتخاب شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: انتخاب صحیح، بهترین فرصت حل مشکلات کشور و تعالی جامعه را فراهم خواهد کرد و خدایی ناکرده انتخاب غیر دقیق، حل مشکلات کشور را با کندی مواجه کرده و یا حتی بر مشکلات نیز می افزاید.

وی ابراز امیدواری کرد: مشارکت گسترده و انتخاب دقیق وآگاهانه با در نظر گرفتن تجارب گذشته، یک فرصت و یک ضرورت برای رشد فردی و اجتماعی کشور است و ایران از این آزمون مهم نیز با سربلندی خارج شده و زمینه سازی تحقق تمدن بزرگ اسلامی و تشکیل حکومت عدل مهدوی فراهم شود.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۰ هزار نفر کار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دوره چهاردهم را در استان همدان برعهده دارند و یک هزار و ۳۱۳ شعبه اخذ رای نیز برای جمع آوری آرای مردم در این استان پیش بینی شده است.

نظر شما