شناسهٔ خبر: 39467718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از مطالبات کرونایی دانشجویان تا وام یک‌ میلیون‌ تومانی/ پیگیری «فارس من» درباره اثربخشی طب سنتی

عمده مطالبات شما هم‌چنان درباره مشکلات ناشی از کروناست. این گزارش نگاهی است به پیگیری‌های انجام‌شده برای سوژه‌های شما.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس؛ عمده مطالبات شما در «فارس من» هم‌چنان کرونایی است. از جنس مشکلاتی که ویروس منحوس برای کاروکاسبی یا درس‌ودانشگاه به‌وجود آورده. همزمان پیگیری‌های همکاران من نیز ادامه دارد. باتوجه به‌اهمیت موضوع سوژه‌های مرتبط با بیماری در اولویت بررسی قرار دارد. این احتمالاً کمترین کاری است که جامعه خبری برای کاهش دردهای مردم می‌تواند انجام دهد. این گزارش مروری است بر مهم‌ترین پیگیری‌ سوژه‌های کرونایی؛

 

اول| همه‌چیز درباره وام یک‌میلیون تومانی؛ وزارت رفاه پاسخ می‌دهد

کرونا غیر از جان‌های نازنینی که از میان ما ربود، کاسبی خیلی‌ها را هم مختل کرد. مشکلات اقتصادی فراوانی که آدم‌کُش چینی ایجاد کرد، حالا-حالاها رفع شدنی نیست. البته که وظیفه دولت و دیگر نهادهای حمایتی رسیدگی به‌عموم مردم خاصه کارگران روزمزد و صاحبان مشاغل آزاد است. یعنی کسانی که اگر کار نکنند، درآمدی هم ندارند. همان‌ها بیشترین لطمه را هم از تعطیلی‌های پیش‌آمده دریافت کردند.

حالا دولت اعلام کرده بنا دارد یک وام قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی به همه خانواده‌های یارانه‌بگیر پرداخت کند. مبلغی که اول قرار بود همراه با ۱۲ درصد سود هم باشد! موضوعی که مورد اعتراض گسترده حضرات علمای قُم و البته افکار عمومی قرار گرفت. ابهامات پیش‌آمده هم‌چنین تناقضات برخی اظهارات، خیلی‌ها را دچار اشکال کرد. تواتر کمپین‌های ثبت‌شده در «فارس من» نمودار روشنی از ماجرا است.

 

از همان روز «اعلام خبر» ده‌ها کمپین با موضوعات تقریباً مشابه برای ما ارسال شد. البته که امکان ثبت و انتشار همه وجود نداشت. برای پراکنده نشدن امضا، تنها برخی از آن‌ها منتشر شد. مثلاً این کمپین که از شرایط عجیب وام قرض‌الحسنه گلایه می‌کند. یا این‌یکی که درباره ابهامات پیش‌آمده برای شیوه ثبت‌نام وام سؤال کرده ست. یا مثلاً این مطالبه که از دولت می‌خواست وام را بدون بهره و به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت کند.

 

بهرحال همکاران من در گروه اقتصادی پیگیر ماجرا شدند. حسین میرزایی سخنگوی ستاد تسهیلات حمایتی کرونا پاسخگوی آن‌ها بود. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر در کشور وجود دارد که قرار است به هر خانوار صرف‌نظر از تعداد افراد فقط یک میلیون تومان قرض‌الحسنه پرداخت شود. سازمان هدفمندی یارانه‌ها کد ملی سرپرستان خانوار و شماره حساب یارانه‌ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام و‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار خواهد گرفت.»

وی تأکید کرد به‌هیچ عنوان مراجعه حضوری لازم نیست و ثبت‌نام وام تنها از طریق پیامک آن‌هم با شماره تلفن سرپرست خانوار امکان‌پذیر است: «فقط کافی است شماره ملی سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال شود. در واقع ارسال یک کد ده‌رقمی به این شماره در واقع به‌منزله‌ی درخواست برای دریافت وام قرض‌الحسنه است. مهلت ثبت‌نام هم تا فردا یعنی روز یکشنبه 31 فروردین ماه در نظر گرفته شده است.»

 

اقدام دولت اگرچه مناسب، ولی شدیداً ناکافی است. حجم خسارت‌های کرونا بسیار بیش‌تر از این حرف‌ها است. صمیمانه امیدواریم اقدامات عاجل هرچه سریع‌تر برای رفع و رجوع مشکلات خلق‌الله تدبیر شود. «فارس من» هم‌چنان پیگیر مطالبات اقتصادی و کرونایی شما خواهد بود.

 

دوم| یک مطالبه با ده‌ها هزار امضا؛ ترم جاری دانشگاه‌ها حذف می‌شود؟

کمپین «حذف ترم جاری دانشگاه‌ها به دلیل کرونا» نُهم فروردین همین امسال به‌ثبت رسید. خیلی زود توانست بیش‌تر از ده‌هزار امضا بعنوان حمایت جمع کند. حامیان پویش معتقدند باتوجه به مشکلات عارضه و عدم امکان برگزاری کلاس‌های حضوری، وزارت علوم بهتر است ترم جاری دانشگاه‌ها را کلاً حذف کرده و به‌زمان دیگری موکول کند. از طرفی کیفیت کلاس‌های مجازی دانشگاه‌ها به‌دلایل بسیاری آن اندازه مطلوب نیست که بتواند جبران‌کننده باشد.

در بخش‌هایی از این کمپین آمده است: «به اطلاع می رسانیم آموزش مجازی که اکنون در تعداد محدودی دانشگاه در حال انجام است، بنابر نظر دانشجویان و اساتید اصلاً نمی‌تواند بازدهی مطلوب داشته باشد. این گونه آموزش و تحصیل هم‌چنین باعث تبعیض بین دانشجویان کشور شده است. لذا باتوجه به‌تعطیلی تمام مراکز آموزشی، ما دانشجویان سراسر کشور تقاضا داریم، تمامی فعالیت های دانشگاهی را لغو کرده و ترم تحصیلی جاری را به طور کامل حذف کنید.»

 

بخاطر اهمیت موضوع و البته امضاهای پُرشمار، از همان ساعت‌های نخست پیگیری مطالبه در دستور کار قرار گرفت. همکاران من در گروه علمی-دانشگاهی موضوع را با مسؤلین مختلف دانشگاه‌های کشور و وزارت‌خانه در میان گذاشتند. مثلاً حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران معتقد است از آن‌جا که «حذف ترم» خواسته‌ی «همه» دانشجویان نیست، نمی‌توان آن‌را اجرا کرد. با این وجود اما به‌دلایل بسیاری چاره‌ای جز این کار وجود ندارد.

وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «علاوه بر شرایط شخصی دانشجویان، ملاحضات عمومی دیگری هم از جمله لطمه نخوردن به ترم تحصیلی آینده، عقب نماندن نسل جدید که ترم آینده وارد دانشگاه‌ خواهند شد هم هست. از نظر عملیاتی تصمیم حذف ترم براساس درخواست دانشجو و ادامه آموزش بوسیله فضای مجازی در دانشگاه‌ها بهترین تصمیم است. بادرخواست هرکدام از دانشجویان برای حذف ترم هم در کمیته موارد خاص دانشگاه موافقت خواهد شد.»

 

معاون آموزشی وزارت‌خانه هم معتقد است بخاطر شرایط متفاوت دانشگاه‌های کشور، نمی‌توان نسخه واحد تجویز کرد. خاکی‌صدیق در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «شرایط آموزش‌ در هر دانشگاه‌، متفاوت است. برای مثال وقتی در دانشگاهی کلاس‌های غیرحضوری در جریان و استقبال دانشجویان خوب است. برخی هم برای برگزاری کلاس‌های عملی در ترم بعد یا در تابستان برنامه‌ریزی کرده اند و با چند هفته اضافه ترم را به پایان می‌رسانند.»

خاکی‌صدیق هم‌چنین تأکید کرد تفاوتی میان مقاطع تحصیلی مختلف برای حذف ترم بدون احتساب سنوات وجود ندارد. وی ادامه داد: «بهترین تصمیم‌ این بود که تصمیم‌گیری درباره حذف نیم‌سال یا طولانی‌تر شدن ترم، به دانشگاه‌‌ها سپرده شود. درخواست حذف نیم‌سال بدون احتساب سنوات هم فقط باید با موافقت دانشگاه باشد. قطعاً کاستی‌هایی در تجربه آموزش الکترونیک که برای اولین بار اجرا شد وجود دارد. ما همواره بر بهبود کیفیت آموزش تاکید داریم.»

 

تصمیم روشن است؛ وزارت‌خانه با استدلال‌های خودش بنای «حذف ترم» ندارد. با این همه باتوجه به توضیحات ارائه‌شده، امکان درخواست حذف بدون احتساب سنوات باتوجه به شرایط دانشجو و موافقت دانشگاه وجود دارد. به‌نظر می‌رسد هم‌چنان رویه‌ی غالب، ادامه‌ی آموزش‌های فراگیر مجازی در دانشگاه‌ها باشد. برای اطلاعات بیش‌تر در این‌باره گزارش همکارانم در گروه علم‌ودانشگاه خواندنی است: پیگیری خبرنگاران برای مطالبه ۱۰ هزار نفر در سامانه «فارس من»

 

سوم| سرنوشت اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی؛ «فارس من» پیگیری کرد

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که سربند کرونا حسابی آسیب خورد، فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس بود. یکی دیگر از ابعاد مهم همان مطالبه ده‌هزار نفری دانشجویان، تعیین تکلیف خوابگاه‌های دانشجویی است. خوابگاه‌هایی که بخاطر تعطیلی‌های مداوم کرونایی، اغلب در ترم جاری بلااستفاده بودند. مطالبه‌ی دانشجویان برای همین به‌روشنی عدم پرداخت اجاره‌بها در این روزها یا عودت وجوه پرداخت‌شده بود.

همکاران من در گروه علم‌ودانشگاه خبرگزاری پیگیر این ماجرا هم شدند. ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در این‌باره به‌خبرنگار ما گفت: «براساس بخشنامه مقرر شده دریافت اجاره خوابگاه از دانشجویان، بسته به مدت سکونت در خوابگاه باشد. به این معنی که دانشجویان خوابگاهی بابت روزهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا دانشگاه تعطیل بود، ملزم به پرداخت اجاره خوابگاه نیستند.»

 

البته که خبرنگار ما به توضیحات آقای مطیعی اکتفا نکرد. وی برای بررسی میدانی، موضوع را از چند دانشگاه مطرح تهران هم پیگیری کرد. هم‌چنین موضوع خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی هم جا نماند. برای اطلاعات بیش‌تر در این‌باره گزارش مفصل همکاران من خواندنی است؛ با این عنوان: اجاره خوابگاه‌های دانشجویی بابت تعطیلی‌های نیم‌سال جاری بازگردانده می‌شود

 

چهارم| «فارس من» ماجرای داروی منسوب به‌امام‌کاظم(ع) را پیگیری کرد

داروی منسوب به امام کاظم(ع) یکی از نسخه‌هایی است که اطبای سنتی برای درمان کرونا تجویز کردند. مطالبات زیادی در این‌باره در «فارس من» وجود داشت. مطالباتی که از متخصصین می‌خواست اثربخشی این درمان را به‌روش‌های آزمایشگاهی و علمی مورد بررسی قرار دهند. طبعاً باتوجه به تجربیات کشورهای دیگر مثل چین در استفاده از درمان‌های سنتی، خواسته غیر منطقی نبود. بالأخره از هر اهرمی برای شکست این فاجعه باید استفاده کرد.

مثلاً این کمپین که از وزارت بهداشت می‌خواست اثربخشی داروی منسوب به امام کاظم(ع) را مورد آزمایش قرار دهد. در بخشی از این پویش آمده است: «در ایام شیوع کرونا بسیاری از افراد از تجربه اثرگذاری داروی امام کاظم سخن می‌گویند. پزشکی سنتی یک روش نوپا نیست؛ بلکه حداقل هزار سال پشتوانه تجربی دارد. منطقی به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت به بررسی علمی تأثیر پرداخته و این دارو را آزمایش بالینی کرده و نتایج علمی آن را منتشر کند.»

 

موضوع را از مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت پیگیری کردیم. آقای شمس اردکانی از آزمایش بالینی ۲ داروی سنتی روی بیماران کرونایی خبر داد. البته وی تأکید کرد تا پایان مطالعات و بررسی نتایج به‌دست آمده نمی‌توان از جزئیات ماجرا اخبار بیشتری منتشر کرد. آقای شمس هم‌چنین تأکید کرد به‌زودی نتایج حاصله به‌صورت رسمی از زبان سخنگوی وزارت بهداشت منتشر خواهد شد.

 

وی هم‌چنین درباره برخی شایعات در فضای مجازی به خبرنگار ما گفت: «هرگونه اظهار نظر در فضای مجازی مورد تایید نیست و منتظر نتایج آزمایشگاهی بالینی بر روی داروهای سنتی هستیم که این موضوع توسط سخنگوی وزارت بهداشت و از طریق وزارت بهداشت در آینده اعلام خواهد شد.»

 

پیگیری‌های ما برای مطالبات شما هم‌چنان ادامه دارد. حالا در نسخه جدید شما علاوه بر مطالبه، امکان ارسال خبر، تحلیل یا فیلم و عکس خبری هم دارید. تمام تلاش‌ها برای نزدیک‌ کردن امورات خبرگزاری به خواسته‌های شما است. امیدوارم همه موجبات جلب رضایت شما را فراهم کرده باشد. اگر شما هم مطالبه یا خبری دارید، برای ما ارسال کنید. «فارس من» در خدمت شما است.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

نظر شما