شناسهٔ خبر: 67283631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه شیراز در دیدار با رئیس کل دادگستری فارس مطرح کرد:

دستگاه قضایی «جهاد تبیین» را در دستور کار قرار دهد

میثم محجوبی

به اعتقاد امام جمعه شیراز، ارائه گزارش و اطلاع رسانی از سوی دستگاه قضایی باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود و به همین جهت باید جهاد تبیین در دستور کار این ارگان قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

 به‌مناسبت هفته قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان فارس به همراه اعضای شورای قضایی استان امروز، ۳۱ خردادماه با آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله دژکام در این دیدار ضمن تکریم یاد شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی  گفت: خاستگاه آن شهید هم از دستگاه قضایی بود و جا دارد تلاش‌های ایشان به صورت ویژه مورد توجه مجموعه قضایی قرار گیرد.

وی افزود: کارهای بزرگ و گسترده‌ای در دادگستری استان در حال انجام است که باید به سهم خود از این مجموعه تشکر کنم و در رابطه با آنچه که باید انجام شود، قاعدتا وظیفه ما یادآوری است و باید در این قضیه هم وظیفه خود را انجام دهیم.

امام جمعه شیراز با ذکر این نکته که باید از نوع حرف‌هایی که جنبه خطابی دارد فاصله بگیریم و به چارچوب مدیریت بر پایه منطق و برهان برگردیم، گفت: یکی از کارهایی که در راستای رضایت عمومی باید انجام شود، کارهای رسانه است. رسانه، نه به معنای گزارش خبری بلکه کار رسانه‌ای کاملا فنی، برای اینکه اعتماد مردم به دستگاه قضایی افزوده شده و حس آرامش در جامعه حکمفرما شود.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: این اطمینان وجود دارد که در بسیاری از احکام صادر شده، دقیقا حکم الهی و قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرا شده و ممکن است در برخی موارد اشتباهاتی هم باشد. این حجم وسیع اجرای قانون هیچ جا دیده نمی‌شود، اما مواردی که اشتباه می‌شود را آنقدر بزرگ می‌کنند که سوال پیش می‌آید آیا در مجموعه قضایی کاری انجام می‌شود یا خیر؟

وی گفت: البته نسبت به همه نهادها در جمهوری اسلامی چنین وضعیتی وجود دارد. اینکه رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند جهاد تبیین واجب فوری است، به خاطر این است که ما کار می‌کنیم اما دشمن شرایط و فضا را به نحوی جلوه می‌دهد که گویی کاری نشده است و مردم ناامید می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه کار رسانه‌ای باید فراتر از کار عادی و متداول روابط عمومی باشد، اظهار کرد: فاصله بسیاری داریم تا به نقطه مطلوب برسیم. اگر تمهیداتی برای این قضیه دیده نشود، بعد از مدتی تمام تلاش‌های مجموعه زیر سئوال ‌می‌رود. پس این بخشی از ضرورت‌های کار مجموعه فرهنگی و روابط عمومی دستگاه قضایی است.

وی سپس به بحث تحول دستگاه قضایی که به صورت ویژه مدنظر رهبر انقلاب بوده است، اشاره کرد و گفت: معمولا در بازدید از طرح‌های بزرگ عمرانی، ابتدا یک نگاه کلی و از بالا وجود دارد و سپس به جزییات مسئله در مجموعه نگاه می‌کنند. طبیعتا ما باید برای تحولی که خواست رهبر معظم انقلاب است، برنامه‌ریزی کنیم؛ این در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

آیت‌الله دژکام افزود: در برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری‌هایی برای توسعه و تحول دستگاه قضایی در طول پنج سال آینده شده است.

وی با ابراز گلایه از برخی کاندیداهای ریاست جمهوری، اظهار کرد: یکی از کاندیداها گفته است «به ما چه ارتباطی دارد که کسی دیگر برنامه ‌نوشته است و ما اجرا کنیم؟» این نوع حرف زدن رنج‌آور است. سه سال مجلس، دولت و شورای نگهبان تلاش کرده‌اند و قانون برنامه هفتم تنظیم شده است! ما از این قضیه گلایه‌مندیم.

دستگاه قضایی «جهاد تبیین» را در دستور کار قرار دهد

امام جمعه شیراز خطاب به متولی دستگاه قضا در استان فارس گفت: برای دستگاه قضا در قانون برنامه هفتم توسعه حقوقی تعیین شده و اهدافی در نظر گرفته شده است و اگر دستگاه قضایی استان فارس از این قضایا مطلع نباشد، در پایان برنامه به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. برای دستگاه قضایی و تحول آن در قانون هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است و اگر آگاهی نداشته باشیم، نمی‌توانیم جوابگوی مردم باشیم، به خصوص که جمعیت زیاد شده و مسائل شما زیادتر خواهد شد.

وی سپس به بحث جابه‌جایی مکان زندان شیراز اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه متوجه محدودیت‌ها هستیم اما توقعاتی داریم. نمی‌توان این موضوع را نادیده بگیریم و بعد بخواهیم خدمات مناسب ارائه شود.  قاعده کار این است که جدیت و همراهی بیشتری از دستگاه اجرایی در خدمت دستگاه قضایی ببینیم. مجموعه‌های دیگر را به خدمت دستگاه قضایی بیاوریم و اگر می‌خواهیم چنین کارهای بزرگی انجام گیرد، مسلما استانداری، شهرداری و فرمانداری باید پای کار بیایند تا خدمت لازم ارائه شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه احقاق حق و اجرای عدالت هدف اصلی است، گفت: می‌دانیم مواردی وجود دارد که هرچه تلاش می‌کنیم، این اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین ضمن اینکه هدف اصلی اجرای عدالت و احقاق حق است، یک جاهایی باید تن دهیم به اینکه فصل دعوا شده باشد و پرونده مختومه شود، اما این برای روز دیگری می‌ماند.

انتهای پیام

نظر شما