شناسهٔ خبر: 67332994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گفت‌وگوی مهر؛

ساختار بودجه‌های فرهنگی باید تغییر کند

رشت- رییس حوزه هنری گیلان با انتقاد از برگزاری کنگره‌های کم‌ ثمر برای میرزا کوچک خان جنگلی گفت: ساختار بودجه‌های فرهنگی باید تغییر کند.

صاحب‌خبر -

سید رسول منفرد در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص الزامات و بایسته‌های فرهنگی دولت چهاردهم اظهار کرد: ما ابتدا باید به یک فهم مشترک نسبت به مسائل فرهنگی برسیم، هر زمان در مساله شناسی به اجماع رسیدیم آن وقت می‌توان گفت و گو پیرامون راهکارها را آغاز کرد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با برشمردن مصادیق برخی از مسائل فرهنگی گفت: فرهنگ کار امروزه به چالش تبدیل و بین نسل‌های جدید و گذشته در این مقوله گسست عمیقی ایجاد شده است و بیش از گذشته شاهد گریز از کار یا شتاب برای کسب سود هستیم.

وی در ادامه چالش شکوفاسازی استعدادهای هنری جوانان و نوجوانان، عدم بهره مندی از سرمایه‌های هویتی، غریبگی نسل حاضر با سرمایه‌های هویتی و اجتماعی و فقدان پشتیبانی روانی از شغل مهم مادری را نمونه‌های دیگری از مسائل فرهنگی امروزی در جامعه برشمرد و گفت: این نگرانی همیشه همراه مادران ما وجود دارد که مبادا در فضای عمومی، مستقیم یا غیرمستقیم درباره شغل مادری و خانه‌داری بدون حفظ شأن و احترام ذاتی این شغل‌ها مورد خطاب قرار بگیرند یا درباره‌شان بحث شود.

منفرد در بخش دوم سخنان خود، مقدار تخصیص اعتبارات فرهنگی و هنری و اجتماعی قابل اعتنا و بعضاً هنگفت خواند و گفت: مساله کمیت بودجه فرهنگی نیست، شیوه ناکارآمد و غیر مؤثر و شکل زده هزینه کرد آن ها است که موجب می‌شود این هزینه‌ها به هدف اصابت نکند و مسائل یا فرصت‌های اصلی را پوشش ندهد.

وی به موضوع میرزا کوچک جنگلی به عنوان یکی از سرمایه‌های هویتی و ضد استعماری ایران که می‌تواند روحیه سلحشوری و پهلوانی را در کودکان و نوجوانان نهادینه کند به عنوان نمونه‌ای از فرصت‌های مهم حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود با پیروزی انقلاب اسلامی، دوره ممنوعیت بزرگداشت این قهرمان بزرگ به پایان رسید و ده‌ها همایش بزرگ، بعضاً با پول پاشی برای ایشان برگزار شده است اما عمدتاً خروجی و بازخورد مطلوب را به همراه نداشته‌اند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه تجربه برگزاری کنگره ملی اخیر میرزا کوچک جنگلی با اعتبار بسیار چشمگیر جلوی چشم ماست گفت: دولت چهاردهم باید برای اثربخش کردن بودجه‌های فرهنگی ایده و برنامه داشته باشد و رئیس جمهور به عنوان حکمران و نماینده مردم، باید بدون تعارف و باقدرت جلوی کارهای نمایشی بی اثر و کم‌ثمر بایستد.

وی با تاکید بر لزوم مردمی سازی در حوزه فرهنگ افزود: یکی از دلایل کم‌خاصیت شدن بیشتر بودجه‌های فرهنگی این است که مدیران فرهنگی به‌خاطر مشغله‌های روزمره اداری تمرکز کافی را برای هدایت این اعتبار به سمت اثربخشی ندارند و رئیس جمهور باید از ظرفیت نخبگان فرهنگی و دانشگاهی برای نظارت بر هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی استفاده کند.

رئیس حوزه هنری گیلان در ادامه با اشاره به تفاوت کیفیت هزینه کرد بودجه‌های فرهنگی با اعتبارات عمرانی گفت: ساختار بودجه‌های فرهنگی باید تغییر کند، اکنون گاهی انتهای سال‌ها بودجه‌ای به دستگاه‌های فرهنگی داده می‌شود و طبق قانون آنها فقط یک ماه فرصت دارند این اعتبارات را هزینه کنند.

منفرد تصریح کرد: جایگاه رئیس جمهوری، جایگاه ورود در جزئیات اجرا نیست، بلکه جایگاه رفع موانع ساختاری و ایجاد فرآیندی است که ضامن خروجی با کیفیت آثار فرهنگی شود.

نظر شما